Trudne czasy wyzwalają również energię społeczną i kreatywność. Studenci różnych kierunków związani z programem "PROJEKTOR - wolontariat studencki" postanowili wesprzeć dzieci, rodziców i nauczycieli tworząc krótkie filmiki prezentujące zagadnienia ze swoich dziedzin. Korzystajcie!
Pierwsze polsko-gruzińskie webinarium wymiany dobrych praktyk w programie KMO zorganizowane wspólnymi siłami CNK i naszego partnera ds. rozwoju programu na wschodzie, Fundacji Szkoła z Klasą, przeszło do historii. Zapraszamy do obejrzenia nagrania.
Tym razem proponuję zagadnienie, które może być rozpatrywane zarówno przez uczniów szkół podstawowych, jak i średnich. Proponowany materiał stanowi fragment mojego (Anny Rybak) artykułu "Strategia czynnościowego nauczania matematyki drogą do budowania pojęć matematycznych przez uczniów" przygotowanego dla Państwowego Uniwersytetu im. A. Puszkina w Brześciu, Republika Białoruś, w którym dzielę się swoimi doświadczeniami z prowadzenia KMO w kontekście wykorzystania strategii czynnościowego nauczania matematyki zarówno do inspirowania uczniów do samodzielnego odkrywania matematyki, jak też ułatwienia im rozumienia i uczenia się matematyki "szkolnej".
Proponowany materiał nie stanowi bardzo świeżej aktualności, ale w obecnej sytuacji, gdy wszyscy staramy się uniknąć monotonii w zdalnym nauczaniu, postanowiłam podzielić się kilkoma materiałami, na podstawie których odbyły się w bieżącym roku szkolnym zajęcia dwóch KMO o profilu matematycznym prowadzonych w Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki na Wydziale Matematyki Uniwersytetu w Białymstoku. Tutaj proponuję wprowadzenie do topologii, a więc dziedziny, która kojarzy się z matematyką na poziomie akademickim, realizowane z wykorzystaniem strategii czynnościowego nauczania matematyki. Zajęcia adresowane były do uczniów szkół średnich. Materiał zawiera moje (Anny Rybak) refleksje po przeprowadzonych zajęciach oraz pewne uwagi metodyczne, które - mam nadzieję - przydadzą się nauczycielom matematyki również w ich codziennej pracy z uczniami.
Materiały "Zadania z egzaminu dla pilotów" przesłane do Klubowiczów z naszych matematycznych Klubów "My, tropiciele matematyki" i "My, matematycy" stały się inspiracją dla nauczycieli ze szkoły podstawowej w Mielniku do zorganizowania konkursu matematyczno-geograficznego dla uczniów. Bardzo cieszymy się, że nasza działalność inspiruje środowisko!
W kwietniu 2020 znowu nie mogliśmy spotkać się na zajęciach naszych Klubów, więc znowu powstał materiał, który został wysłany do Klubowiczów, ich Rodziców i Nauczycieli. Tym razem ćwiczymy swoją intuicję matematyczną i zmysł obserwacji. Materiał zawiera zestawy zadań, które zostały opracowane przez Pana Istvana Lenarta z ELTE University w Budapeszcie jako sugestie na egzamin dla pilotów. Poniżej pełny tekst materiału. Wstęp jest wspólny dla uczestników obu naszych Klubów, zaś zestawy zadań podane są oddzielnie dla uczniów szkół podstawowych (Klub My, tropiciele matematyki) i średnich (Klub My, matematycy).
Zajęcia Klubów Młodego Odkrywcy "My, matematycy" (dla uczniów szkół średnich) i "My, tropiciele matematyki" (dla uczniów szkół podstawowych) planowane na 17 i 18 marca 2020 realizowaliśmy zdalnie. Tematem były linie geodezyjne, ponieważ zaczęliśmy już pracować nad tym zagadnieniem podczas jednego ze spotkań stacjonarnych w Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki na Wydziale Matematyki Uniwersytetu w Białymstoku, gdzie odbywają się zajęcia naszych międzyszkolnych Klubów. Poniżej znajduje się pełny materiał, który został wysłany do Klubowiczów, ich Rodziców i Nauczycieli z zachętą do pracy nad odkrywaniem matematyki w domu z udziałem innych członków rodzin.
Camera obscura, waga szalkowa, astrolabium, mikroskop, stacja meteo i telegraf – uczestnicy kursu stworzą te przyrządy własnoręcznie oraz przeprowadzą obserwacje i doświadczenia przy ich użyciu. Kurs będzie realizowany od 27 kwietnia do 7 czerwca. Na kurs zaprasza Wytwórnia – FabLab edukacyjny Centrum Nauki Kopernik.
Celem seminarium jest przedstawienie działań podejmowanych w województwie warmińsko-mazurskim w ramach organizacji Klubów Młodego Odkrywcy oraz projektu Warmińsko-Mazurski Uniwersytet Młodego Odkrywcy 2.0. Być może omawiane działania będą inspiracją do działań podejmowanych przez innych partnerów, czy opiekunów klubów. Zapraszamy
Podczas trwania kursu uczestnik zapozna się z najnowszą teorią dotyczącą DNA, uzyska dostęp do: ciekawych łączy internetowych wraz z komentarzami, materiału filmowego, prezentującego jedną z najpowszechniej stosowanych metod analitycznych w laboratorium biologii molekularnej – elektroforezę DNA w żelu agarozowym. Z wykorzystaniem tych materiałów nauczyciel może przeprowadzić zajęcia na odległość.