Klub Młodego Odkrywcy to spotkania, angażujące zajęcia i atmosfera! Dzieci i młodzież mogą wspólnie eksperymentować pod okiem Opiekunów. Dzięki temu zdobywają samodzielnie wiedzę. W całej Polsce i za granicą działa kilkaset tego rodzaju klubów. Centrum Nauki Kopernik – koordynator programu – wzmacnia rozwój KMO przy wsparciu Partnera Strategicznego Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.
KMO – co jest tu ważne?
Podczas spotkań najważniejsze jest osobiste zaangażowanie.
Klubowicze sami poszukują interesujących ich tematów, zamiast zaglądać do podręcznika.
Uczestnicy znajdują odpowiedzi poprzez eksperymentowanie.
Kluczowa jest metoda naukowa, która rozwija wiele kompetencji i zdolności jednocześnie, pozwala na przekraczanie szkolnych granic między przedmiotami i pokazuje, że popełnianie błędów jest o tyle cenne, że uczy rozwiązywać problemy. Przedmiotem takich badań – zależnie od wieku dzieci – mogą być doświadczenia z magnesami, obserwacje Kosmosu czy analiza czystości wody w pobliskiej rzece.
Proste zasady klubu
Nie trzeba dużo pieniędzy ani nawet specjalnie wyposażanego laboratorium, by robić ciekawe i poważne eksperymenty. Przedmioty otaczające nas, dostępne w kuchni, garażu, na spacerze, czy w ogrodzie, stanowią narzędzia do eksperymentowania.
Klub można założyć wszędzie: na wsi i w mieście, w Polsce i za granicą, w przedszkolu, szkole i całkiem niezależnie od systemu formalnej edukacji.
Opiekunem może być nauczyciel, animator kultury, rodzic, a prowadzić je może każdy – nawet – jak w klubach na Białorusi – starsze dzieci dla młodszych. Opiekunowie KMO to ludzie, którzy są aktywni z natury i nie zadowalają się gotowymi rozwiązaniami. Świadomie pozwalają klubowiczom na samodzielne poznawanie i odkrywanie.
Dzięki KMO nauczyciele mogą wychodzić poza ramy podstawy programowej.