Scenariusze

Scenariusze doświadczeń dostępne są na licencji Creative Commons Unznanie autorstwa 3.0 Polska (CC BY 3.0 PL). Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Centrum Nauki Kopernik. Utwory powstały w ramach Programu Klub Młodego Odkrywcy, realizowanego przez Centrum Nauki Kopernik przy wykorzystaniu środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Zezwala się na dowolne wykorzystanie treści - pod warunkiem zachowania niniejszej informacji, w tym informacji o stosowanej licencji, posiadanych praw oraz o programie Klub Młodego Odkrywcy. Treść licencji dostępna jest na stronie http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/.

Zachęcamy do zapoznania się z wydanym przez Kłodzkie Towarzystwo Oświatowe podręcznikiem “Klubu Młodego Odkrywcy, tom II”. Zawiera on propozycje 232 otwartych i aktywizujących scenariuszy z pola fizyki, astronomii, chemii, biologii, geografii, geologii i ekologii

Data dodania

Tytuł

Słoikowa soczewka

Data dodania: 06.03.2020 Autor: Administrator

Celem doświadczenia jest wykonanie prostych elementów optycznych z butelek, wazonów i słoików wypełnionych cieczami.

DZIEDZINA: Fizyka Słowa kluczowe: powiększenie,soczewka,światło

Ustrzel wahadło

Data dodania: 06.03.2020 Autor: Administrator

Klubowicze mają za zadanie trafić wodą ze strzykawki do poruszającego się obiektu. Wnikliwa obserwacja ruchu obiektu zawieszonego na nitce powinna zwiększyć szanse na trafienie w ten obiekt. Dzięki doświadczeniu dzieci lepiej zapamiętują, na czym polega ruch wahadłowy.

DZIEDZINA: Fizyka Słowa kluczowe: ruch wahadłowy,wahadło

Uwolnić zapałkę

Data dodania: 06.03.2020 Autor: Administrator

Celem doświadczenie jest pokazanie klubowiczom, w jaki sposób sól wpływa na lód.

DZIEDZINA: Fizyka Słowa kluczowe: lód,temperatura,woda

Ukryte obiekty, czyli poszukiwacze skarbów

Data dodania: 02.03.2020 Autor: Administrator

Celem doświadczenia jest odnalezienie i rozpoznanie za pomocą lusterka przedmiotów ukrytych za przesłoną.

DZIEDZINA: Fizyka Słowa kluczowe: lustro,odbicie,światło

Zajączek z lusterka

Data dodania: 25.02.2020 Autor: Administrator

Podczas zabawy w puszczanie zajączków klubowicze odkrywają zjawisko odbicia światła. Sprawdzają, jak różne zwierciadła (także wklęsłe i wypukłe) odbijają światło. Badają, od czego zależy kształt i wielkość odbitego obrazu. Szukają sposobu, aby „złapać” świetlnego zajączka.

DZIEDZINA: Fizyka Słowa kluczowe: lustro,odbicie,światło

Obieg wody

Data dodania: 21.02.2020 Autor: Administrator

Podczas doświadczenia klubowicze określą, czy temperatura środowiska wpływa na tempo parowania i skraplania wody. Jednocześnie dowiedzą się, czym jest para wodna i wilgotność powietrza oraz jak powstają chmury.

DZIEDZINA: ekologia,Geografia,Przyroda Słowa kluczowe: pogoda,woda

Powstawanie chmur, czyli dlaczego nie z każdej chmury pada deszcz?

Data dodania: 21.02.2020 Autor: Administrator

Celem doświadczenia jest zbadanie, dlaczego nie z każdej chmury pada deszcz, choć wszystkie chmury zbudowane są z cząsteczek wody w postaci kropli (stan ciekły) lub bryłek lodu (stan stały).

DZIEDZINA: Słowa kluczowe: chmury,obieg wody,parowanie,pogoda,woda

Mokra ręka na wietrze

Data dodania: 21.02.2020 Autor: Administrator

Podczas doświadczenia klubowicze dowiedzą się, jak wiejący na mokrą skórę wiatr (np. strumień powietrza z wentylatora) wpływa na komfort termiczny człowieka, czyli poziom odczuwanego przez nas ciepła lub zimna.

DZIEDZINA: Słowa kluczowe: ciepło,parowanie,pogoda,temperatura,zimno

Ile wody jest w butelce?

Data dodania: 21.02.2020 Autor: Administrator

Wszystkie przedmioty wokół nas mają jakiś kształt, są kwadratowe, okrągłe, podłużne, owalne itp. Mogą też mieć nieregularny kształt. Uczestnicy eksperymentu zbadają, jaki kształt ma woda. To doświadczenie stanowi doskonałe wprowadzenie do tematu związanego z postrzeganiem i określaniem objętości płynów (Obszar IV, pkt 13 z Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego) oraz sposób na rozwijanie percepcji wzrokowej i koordynacji ruchowo-słuchowo- wzrokowej (Obszar I, pkt 9).

DZIEDZINA: Słowa kluczowe: woda

Zagięta wieża

Data dodania: 11.02.2020 Autor: Administrator

Duże ciężary wymagają mocnych podpór. Ale czy zawsze „mocne” konstrukcje muszą być duże i masywne? W tym doświadczeniu klubowicze sprawdzą, kiedy i dlaczego cienkie podpory są wystarczające do udźwignięcia obiektów o wielkiej masie.

DZIEDZINA: Architektura,Konstruowanie Słowa kluczowe:

WYSZUKAJ W SCENARIUSZACH

Zawiera:

ZNAJDŹ SCENARIUSZE