Tegoroczne Forum otworzy wykład pani profesor Doroty Klus-Stańskiej, kierowniczki Zakładu Badań nad Dzieciństwem i Szkołą na Uniwersytecie Gdańskim. Pani profesor przez osiem lat kierowała publiczną szkołą w Olsztynie, w której dzieci aktywnie zdobywały wiedzę poprzez doświadczanie poznawanych zjawisk. Entuzjastka idei konstrukcjonizmu, zwolenniczka przekształcenia klas szkolnych w miejsca debat w małych zespołach, w miejsca pracy badawczo-praktycznej wydaje się idealną ekspertką i źródłem inspiracji dla Opiekunów KMO. Swoje wystąpienie zatytułowała „Jak być konstruktywistycznym nauczycielem”.
Drugiego dnia posłuchamy pani doktor Anny Hajdusianek z Politechniki Wrocławskiej, przedstawicielki naszego partnera regionalnego w województwie dolnośląskim. Prelekcja pani doktor ma tytuł „Efekt wow i co dalej”.
Najwięcej emocji wśród organizatorów budzi zupełnie nowy format na Forum – Giełda Pomysłów. To będą trzy godziny inspiracji i rozmów. Mam nadzieję, że Wam się spodoba i w kolejnych latach będziecie go tworzyć razem z nami.
Jak zwykle uczestnicy mają do wyboru dwa spośród dziewięciu warsztatów. Przypominamy jakie wybieraliście w tym roku:
M.I.Ó.D. – Myślę, Inspiruję, Odkrywam, Dociekam
Szkolenie dla osób ciekawych tego, co łączy „małe co nie co” Kubusia Puchatka z metodą badawczą. Zapraszamy na zajęcia, które wypełnią Wasze głowy pomysłami na to, jak wprowadzać elementy warsztatu naukowca do codziennych czynności, i po których już zawsze rozpoznacie miód naturalny od sztucznego.
Konstruuję, więc myślę
Po raz kolejny na Forum KMO zetkniemy się z warsztatem Konstruktorów Marzeń, czyli zestawem prostych narzędzi i drobnej elektroniki, które pozwalają realizować z uczniami niesamowite projekty, choćby elektrownię wiatrową do oświetlenia klasy, gokart z rurek PCV czy urządzenie do wizualizacji biegu wiązki elektronów. Podczas warsztatów zastanowimy się, co łączy konstruowanie z poznaniem ucieleśnionym (embodied cognition) oraz co oznacza ten tajemniczy termin. Pozwolimy sobie na puszczenie wodzy fantazji i eksperymentując z różnymi materiałami oraz sposobami ich łączenia, przekonamy się, dlaczego warto robić rzeczy bezużyteczne i jaki ma to związek ze zdobywaniem umiejętności z obszaru STEAM.
Od punktu do punktu – jak matematycznie pomagać z Pythonem?
Zdarza się, że gdy poprosimy uczniów, by narysowali wykres prostej funkcji, jesteśmy zaskoczeni, że nie znają odwzorowań i rysują nieczytelne kropki… A jeśli w tych kropkach tkwi siła i zarazem klucz do edukacyjnego sukcesu? Koncentrując się na efektach wysiłku uczniów, można przy pomocy języka programowania Python badać wraz z nimi nietypową geometrię kropek i wzbudzić w nich radość odkrywania. Zapraszamy na warsztaty popularyzujące elementy programowania w nauczaniu matematyki (i nie tylko). Pokażemy, gdzie można „pobawić się” językiem Python za darmo, bez konieczności instalacji jakiegokolwiek programu. Brzmi skomplikowanie? Dzięki szkoleniu stanie się proste.
Jak prowadzić KMO (warsztat dwudniowy)
Warsztaty dla początkujących Opiekunów, którzy chcieliby poczuć się pewnie na zajęciach i udoskonalić metody pracy z klubowiczami. Uczestnicy poznają w praktyce standardy działania klubów zgodne z ideą KMO. W programie m.in. wspólne eksperymentowanie, pomysły na doświadczenia i gra w Dixit. Więcej nie możemy zdradzić, bo popsujemy efekt.
WY-miana! Wspólne potrzeby – wspólne działania
Zapraszamy na warsztaty zorganizowane przez Polsko-Niemiecką Współpracę Młodzieży (PNWM), podczas których zastanowimy się, co to jest współpraca międzyszkolna, na czym ona polega i jak ją wykorzystać w programie KMO. Będziemy również rozmawiać o tym, dlaczego warto organizować wspólne projekty, jak się wzajemnie inspirować i jakie narzędzia pracy warto stosować podczas międzyklubowych spotkań. Sprawdzimy też, jak można budować partnerstwa między klubami, a także jakie możliwości realizacji wymian międzynarodowych stwarza PNWM.
Houston, mamy obraz!
Podczas warsztatów przeanalizujemy możliwości, jakie daje nam wykorzystanie zdjęć satelitarnych podczas lekcji. Na zajęciach użyjemy platformy EO Browser (skrót od Earth Observation – Obserwacja Ziemi), by przekonać się, że pozyskiwanie danych w dzisiejszych czasach nie stanowi już problemu, i poszukamy twórczych sposobów wykorzystania ich w nauczaniu. Przyjrzymy się różnym zdarzeniom uchwyconym przez satelity i zastanowimy się nad ich konsekwencjami, które warto omówić z klubowicz(k)ami.
Uczenie się przez konstruowanie (wiedzy)
Na warsztatach zastanowimy się – i zarazem przećwiczymy – jak towarzyszyć uczniom w odkrywaniu i opracowywaniu nowej wiedzy oraz nadbudowywaniu jej na wiedzę już posiadaną. Uczestnicy, na przykładach zadań z matematyki, biologii i chemii, doświadczą metod pracy/nauczania charakterystycznych dla dydaktyki konstruktywistycznej i nauczą się, jak na szkolnych lekcjach wykorzystywać styl pracy praktykowany na zajęciach KMO. W ramach warsztatów przewidziane są aktywności z wykorzystaniem zestawu edukacyjnego, który powstał w ramach projektu Modułowe Pracownie Przyrodnicze, oraz ćwiczenia stworzone przez prof. dr hab. Dorotę Klus-Stańską i mgr inż. Adama Stańskiego.
Edukacyjna moc pokazu naukowego
Prezentowanie i wyjaśnianie zjawisk fizycznych i przyrodniczych w ciekawy sposób to przydatna umiejętność. Zaintrygowana widownia chętniej i łatwiej przyswaja wiedzę przedstawioną w formie pasjonującego pokazu naukowego. Żeby jednak pokaz spełnił tę funkcję, musi być dobrze przygotowany. Uczestnicy warsztatów rozwiną umiejętność prezentowania doświadczeń naukowych w sposób angażujący, umiejętność niezwykle przydatną w pracy klubowej czy podczas Festiwali KMO. Będą mieli okazję wcielić się zarówno w role widzów, jak i prezenterów. Dowiedzą się, na co zwracać uwagę, gdzie i jak szukać inspiracji, a także z jakich narzędzi korzystać, przygotowując wystąpienie.
Edukacja STEAM w dziecięcym KMO
Jak pracować z dziećmi w klubach, realizując założenia edukacji STEAM? Próbę odpowiedzi na to pytanie podejmą dwie Opiekunki KMO, na co dzień pracujące zarówno z dziećmi w przedszkolu, jak i ze studentami pedagogiki. Warsztaty pomyślane zostały jako przestrzeń wymiany myśli i doświadczeń związanych z pracą w klubach, a zaproponowane aktywności mają wspierać rozwój nauczyciela jako opiekuna i zarazem towarzysza wczesnej edukacji dziecka, polegającej na doświadczaniu, badaniu, konstruowaniu i odkrywaniu. Zapraszamy do współuczestniczenia w procesie projektowania i realizacji doświadczeń, kształtowania pojęć matematycznych oraz konstruowania brył z wykorzystaniem modułów sonobe (origami modułowe).
Nie daj się rozładować!
Jako edukatorzy, nauczyciele i trenerzy dużo dajemy z siebie, przekazując innym swoją wiedzę i umiejętności. Wkładamy wiele serca i wysiłku w opracowywanie atrakcyjnych i angażujących metod nauczania. Nie szczędzimy sił, próbując dotrzeć do uczniów. A co robimy, kiedy tych sił zaczyna nam brakować? Kiedy tyle już daliśmy z siebie, a owoców naszej pracy wciąż nie widać? W jaki sposób „ładujemy swoje baterie”? Jak dbamy o własne potrzeby? Proponowane warsztaty skierowane są do każdego, kto czuje, że warto, pełniąc rolę nauczyciela, zadbać też o siebie. Zapraszamy wszystkich, którzy mają ochotę poszukać razem z nami odpowiedzi na pytania, jak w tym wszystkim pamiętać o sobie i co można robić dla siebie częściej. Podczas warsztatów będziemy pracować z obrazem, metaforą i wielością punktów widzenia.
Mentalne filtry pod lupą
Każdy z nas wielokrotnie w ciągu dnia zakłada niewidzialne okulary, które sprawiają, że postrzega napotykane sytuacje w określony sposób – przez pryzmat własnych wyobrażeń i założeń (niekiedy całkowicie nietrafnych), wcześniejszych doświadczeń czy bieżących emocji. To, który z tych elementów okazuje się dominujący w danej sytuacji, ma wpływ na podejmowane przez nas decyzje i działania. Zapraszamy Was do wspólnego eksplorowania filtrów, jakie nakładamy na otaczającą nas rzeczywistość. Podczas proponowanych aktywności będziemy sprawdzać, jak dany filtr wpływa na nasze widzenie konkretnych sytuacji i w jaki sposób determinuje nasze zachowanie oraz decyzje. Poszukacie odpowiedzi na następujące pytania: Które filtry mnie wspierają? Które ograniczają moje możliwości? Jak mogę wykorzystać tę wiedzę w praktyce?
W KMO nie oceniamy
Często mówimy o niestosowaniu ocen w KMO, ale jeśli nie ma ocen, to jak informować Klubowiczów o ich postępach? Podczas warsztatów omówimy alternatywne dla „tradycyjnych” ocen szkolnych rozwiązania. Opiekunowie będą mieli okazję pogłębić własne rozumienie koncepcji oceniania kształtującego i przyjrzeć się możliwościom praktycznego jej zastosowania w swoich klubowych działaniach. Aby, w myśl zasady KMO, budować wiedzę na własnym doświadczeniu, uczestnicy wezmą też udział w specjalnej grze szkoleniowej, podczas której na własnej skórze przekonają się, jakie formy informacji zwrotnej działają na nich najlepiej.
W programie również spotkania z przedstawicielami partnerów regionalnych i merytorycznych, atrakcje w CNK oraz uroczystość wręczenia nagród naszego partnera strategicznego PAFW w konkursie Badacze KMO.
Czekamy na Was! 🙂
Zuzanna Michalska