Statek w butelce

Cel doświadczenia:

Jest to jedno z klasycznych doświadczeń wykonywanych w szkole, jednak często ma błędne wyjaśnienie – „Spalany jest tlen i woda jest zasysana i zajmuje jego miejsce.” Ale przecież tlen nie spalany jest do próżni… Czy woda zawsze zajmie proporcjonalnie taką samą objętość w naczyniu? Dlaczego tak naprawdę woda wpływa do odwróconego naczynia?

Dziedzina:

Data publikacji:

2018-09-10

Autor:

CNK

Problem do rozwiązania

Jest to jedno z klasycznych doświadczeń wykonywanych w szkole, jednak często ma błędne wyjaśnienie – „Spalany jest tlen i woda jest zasysana i zajmuje jego miejsce.” Ale przecież tlen nie spalany jest do próżni… Czy woda zawsze zajmie proporcjonalnie taką samą objętość w naczyniu? Dlaczego tak naprawdę woda wpływa do odwróconego naczynia?

Spis materiałów

  1. wysokie szklane naczynie
  2. naczynie o płaskim dnie
  3. świeczka (taka, aby zmieściła się w wysokim szklanym naczyniu)
  4. wykałaczki
  5. woda
  6. zapałki
  7. ewentualnie plastikowa zakrętka od butelki

Etapy przeprowadzania doświadczenia

  1. Nalej do płaskiego naczynia około 0,5 litra wody.
  2. Na wodzie umieść świeczkę, tak aby pływała. Możesz ją również przymocować na zakrętce za pomocą roztopionego wosku. Właśnie zrobiłeś swój statek.
  3. Zapal świeczkę i przykryj ją naczyniem.

Zrób to inaczej

  • Spróbuj to samo doświadczenie wykonać z różną liczbą wykałaczek wbitych w świeczkę i podpalonych zamiast knota.
  • Poeksperymentuj z wielkością płomienia, naczynia, którym przykrywasz świeczkę. Czy efekt jest zawsze taki sam?
  • Możesz też przeprowadzić podobny eksperyment w większej skali, np. przy użyciu wazonu i znicza.

Pytania do doświadczenia

  1. Co się stało ze świeczką? Co stało się wewnątrz naczynia, którym przykryłeś świeczkę?
  2. Przyjrzyj się dokładnie ścianom naczynia, co widzisz? Na czym polega reakcja spalania? Co jest jej efektem?
  3. Co się dzieje z temperaturą i ciśnieniem powietrza w naczyniu podczas eksperymentu?

Powiązane doświadczenia

21.02.2020

Obieg wody

Problem do rozwiązania Podczas doświadczenia klubowicze określą, czy temperatura środowiska wpływa na tempo parowania i skraplania wody. Jednocześnie dowiedzą się, czym jest para wodna i wilgotność powietrza oraz jak powstają chmury. Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Fizyczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane...
05.09.2018

Ile ukłuć czujesz?

Problem do rozwiązania Dotyk jest jednym z podstawowych zmysłów człowieka. Na tyle podstawowym, że możemy się nawet nie zastanawiać, czy każdy człowiek odczuwa dotyk tak samo. Albo czy każdy dotyk będzie tak samo odczuwalny na różnych miejscach ciała? W tym doświadczeniu to sprawdzisz! Spis materiałów trzy ołówki tak samo naostrzone...
02.08.2018

Przyssany jak ślimak

Problem do rozwiązania Ślimaki zamieszkują obszary wodne przemieszczają się dzięki ruchom płetwy. Natomiast lądowe poruszają się dzięki falującym skurczom podeszwy. Płynność ich ruchu zapewnia śluz produkowany przez odpowiednie gruczoły. Zasymulowanie ruchu ślimaka pozwoli poznać tajniki jego poruszania się. Spis materiałów 3-5 przyssawek różnych typów do wieszania ręczników (może być ich...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.