Scenariusze

Scenariusze doświadczeń dostępne są na licencji Creative Commons Unznanie autorstwa 3.0 Polska (CC BY 3.0 PL). Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Centrum Nauki Kopernik. Utwory powstały w ramach Programu Klub Młodego Odkrywcy, realizowanego przez Centrum Nauki Kopernik przy wykorzystaniu środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Zezwala się na dowolne wykorzystanie treści - pod warunkiem zachowania niniejszej informacji, w tym informacji o stosowanej licencji, posiadanych praw oraz o programie Klub Młodego Odkrywcy. Treść licencji dostępna jest na stronie http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/.

Zachęcamy do zapoznania się z wydanym przez Kłodzkie Towarzystwo Oświatowe podręcznikiem “Klubu Młodego Odkrywcy, tom II”. Zawiera on propozycje 232 otwartych i aktywizujących scenariuszy z pola fizyki, astronomii, chemii, biologii, geografii, geologii i ekologii

Data dodania

Tytuł

Ziemniaczane igloo

Data dodania: 02.08.2018 Autor: Administrator

Mając do dyspozycji pocięte kawałki surowego ziemniaka uczestnicy próbują zbudować sklepienie (lub domek, bądź igloo).

DZIEDZINA: Architektura, Fizyka, Konstruowanie Słowa kluczowe: budowle, sklepienie

Baloniku – rośnij duży, okrąglutki!

Data dodania: 31.07.2018 Autor: Administrator

Jak zmienia się poziom wody podczas jej podgrzewania? Jak zmienia się objętość gazów wraz z temperaturą? Czy zmiany temperatury mogą spowodować zmiany rozmiaru ciał stałych?

DZIEDZINA: Fizyka, Termodynamika Słowa kluczowe: rozszerzalność, temperatura

Zasysanie wydmuchem

Data dodania: 19.06.2018 Autor: kmo

Zassanie piłeczki pingpongowej za pomocą plastikowej tuby oraz strugi powietrza wylatującego z dmuchawy.

DZIEDZINA: Fizyka Słowa kluczowe: ciśnienie, powietrze, prawo Bernoulliego, rozpylacz

Zablokować powietrze

Data dodania: 19.06.2018 Autor: kmo

Dlaczego do pustej butelki nie da się nalać wody?

DZIEDZINA: Fizyka Słowa kluczowe: ciśnienie, napięcie powierzchniowe, objętość, powietrze

Wzmocnij dźwięk

Data dodania: 19.06.2018 Autor: kmo

Jak można usłyszeć ciche dźwięki?

DZIEDZINA: Akustyka, Fizyka Słowa kluczowe: dźwięk, stetoskop

Tarcie statyczne a dynamiczne

Data dodania: 19.06.2018 Autor: kmo

Dlaczego trudno pchnąć stojącą w miejscu szafę? Dlaczego kiedy szafa już ruszy z miejsca można pchać ją z mniejszą siłą?

DZIEDZINA: Fizyka, Mechanika klasyczna Słowa kluczowe: siła tarcia, tarcie

Zatrzymane w ruchu

Data dodania: 19.06.2018 Autor: kmo

Obserwacja poruszających się obiektów, oświetlanych światłem ze stroboskopu.

DZIEDZINA: Fizyka, Optyka Słowa kluczowe: stroboskop, światło

Słomkowy dziurkacz

Data dodania: 19.06.2018 Autor: kmo

Uczestnicy próbują za pomocą miękkiej słomki (o dużej średnicy, bez kolanka) wywiercić dziurę w twardym surowym ziemniaku.

DZIEDZINA: Fizyka Słowa kluczowe: ciśnienie, powietrze, wytrzymałość materiałów

Glutek, czyli sieciowanie polimerów

Data dodania: 19.06.2018 Autor: kmo

Celem doświadczenia jest przygotowanie rozciągliwego materiału plastycznego w wyniku sieciowania polimeru, którym jest alkohol poliwinylowy. Celem eksperymentu jest również zapoznanie klubowiczów z samym zjawiskiem sieciowania oraz zmianą właściwości usieciowanych materiałów. Przygotowana plastyczna masy, która jest efektem końcowym zadania rozwija dodatkowo kreatywność oraz zdolności manualne.

DZIEDZINA: Chemia, Sensoryka Słowa kluczowe: glutek, masa plastyczna, polimery, sieciowanie, slime

Trójwymiarowe farby

Data dodania: 19.06.2018 Autor: kmo

Celem doświadczenia jest wykorzystanie masy solnej (właściwości skrobi) do przygotowania materiału plastycznego służącego do tworzenia rysunków trójwymiarowych. Zadanie to rozwija kreatywność oraz zdolności manualne. W jaki sposób stworzyć wyjątkowe rysunki z efektem 3D?

DZIEDZINA: Chemia, Sensoryka Słowa kluczowe: masa solna

WYSZUKAJ W SCENARIUSZACH

Zawiera:

ZNAJDŹ SCENARIUSZE