Spotkania odbywać się będą wymiennie, w ramach trzech cykli:
Prowadzenie: Adam Zahler i Małgorzata Ratkowska z Centrum Nauki Kopernik.
Prowadzenie: Małgorzata Ratkowska – Centrum Nauki Kopernik, Megi Bibiluri – Fundacja Szkoła z Klasą.
Prowadzenie: Zuzanna Michalska – Centrum Nauki Kopernik, dr Adam Mroczkowski – Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
Taka forma spotkań układa się w cykl Kolba, który stosujemy w warsztatach KMO i szerzej, w wielu działaniach programu KMO. Eksperymentuj z Adamem to „doświadczanie”, Uczenie się w KMO to „teoria”, a Mistrzowie KMO to „zastosowanie w praktyce / testowanie”. Bardzo nam zależy na tym, żeby „refleksja”, która pojawia się po „doświadczaniu”, była obecna w każdym webinarium. Chcemy wspólnie z wami pogłębiać nasze myślenie o uczeniu się przez eksperymentowanie.
Do zobaczenia! Czekamy na Was!
Eksperymentuj z Adamem
Kiedy: 19.10, 18.01, 22.03 – godz. 17.00 (19.10) i 18.00 (pozostałe spotkania).
Czas trwania: ok. 90 min
Eksperymentowanie jest tym, czym żyją kluby. Dlatego chcemy poświęcić tej aktywności więcej czasu. Raz na dwa miesiące będziemy spotykać się online w międzynarodowym gronie, żeby wspólnie eksperymentować i rozmawiać o tym, jak robić to lepiej, efektywniej i bardziej świadomie. Webinaria prowadzić będą Adam Zahler – współautor Kopernikowych zestawów do eksperymentowania i pasjonat dziedzin STEM, oraz Małgorzata Ratkowska – trenerka i edukatorka. Spodziewajcie się ogromnej porcji inspiracji i wiedzy!
To webinarium jest dla Was, jeśli chcecie:
Webinaria odbywać się będą na platformie Zoom, w języku polskim, z symultanicznym tłumaczeniem na języki Partnerów zagranicznych KMO. W czasie spotkań będziemy wspólnie eksperymentować oraz dzielić się przemyśleniami i pomysłami.
19.10 | „Krzywy rysunek” i „słoikowa soczewka”, czyli o przekształceniach optycznych
Świat, który nas otacza, nieustannie zaprasza, żeby go badać i eksplorować. W dzieciach ta ciekawość jest wręcz niepohamowana! Jak jednak przejść od dziecięcych pytań „dlaczego” do eksperymentów? Na webinarium porozmawiamy o źródłach inspiracji i pytań, które umożliwiają nam przygotowywanie się do prowadzenia działań w klubie. Zastanowimy się, jak rodzą się takie pytania, jak je artykułować i jak w oparciu o nie planować eksperymenty. Będzie też trochę o Złomku oraz Chipie i Dale’u.
Przy okazji zbadamy niektóre zjawiska optyczne z zakresu optyki geometrycznej. Zagadnienia te można omawiać i opisywać za pomocą równania soczewki oraz ławy optycznej. Ale można też je eksplorować, używając zdecydowanie prostszych – łatwiej dostępnych i niewymagających zaawansowanego matematycznie aparatu obliczeniowego – narzędzi. Mamy wokół nas stale do czynienia z sytuacjami, które odzwierciedlają skomplikowane zjawiska i mogą być źródłem pytań prowadzących do badań. Wykorzystujmy to w pracy z dziećmi!
18.01 | „Nie tylko do dmuchania i suszenia” – o konsekwencjach praw Pascala i Bernoulliego
Dzięki naszej ciekawości i rodzącym się w toku eksperymentowania pytaniom nasze eksploracje mogą trwać i trwać. Jednak czy wszystkie pytania popychają proces badawczy do przodu? W czasie spotkania przyjrzymy się bliżej pytaniom. Porozmawiamy o tym, o co pytać, jak pytać i jak robić to świadomie. Mamy nadzieję, że pytaniom nie będzie końca.
Wiele urządzeń domowych wykorzystuje do działania fascynujące zjawiska fizyczne, które niełatwo jednak opisowo wyjaśnić. Dopiero wykonanie serii doświadczeń pozwala je dobrze zrozumieć. A proces ten przebiega sprawniej i łatwiej, gdy eksperymentujący stawiają odpowiednie pytania i dochodzą do odpowiedzi sami – metodą „prób i błędów”. Szykujcie więc suszarki – będzie się działo!
22.03 | „Silny papier” – o konstrukcjach z papieru
Wiele dawniejszych wynalazków – które dziś nadal cenimy lub wykorzystujemy na co dzień, nie zdając sobie sprawy z ich niegdyś przełomowego charakteru – powstało dzięki uważnej obserwacji otoczenia i formułowaniu wniosków na jej podstawie. Jedynie dzięki temu, że obserwator-eksperymentator mógł wielokrotnie modyfikować swój obiekt i dopasowywać jego właściwości do własnych potrzeb – powstał wyrób końcowy. W czasie spotkania będziemy budować, obserwować i znów budować. A przy okazji zastanowimy się, jaki jest sens obserwacji jako elementu metody badawczej – być może nie tak oczywisty, jakby się na początku wydawało. Porozmawiamy też o tym, jak obserwować, żeby zobaczyć i umieć wyciągnąć wnioski z tego, co zobaczyliśmy. Będzie zaskakująco – sami zobaczycie!
Wszyscy jesteśmy mistrzami!
Kiedy: 21.12, 22.02, 19.04, i 21.06 – godz. 18.00
Czas trwania: ok. 90 min
W tym roku zmieniamy formułę prezentowania dobrych praktyk laureatów konkursu „Mistrzowie KMO”. Już od grudnia będziecie mieli okazję sami spotykać się i rozmawiać ze zwycięzcami! W tym celu zaplanowaliśmy cykl spotkań online, podczas których w przyjaznej i nieformalnej atmosferze będziemy się poznawać oraz wymieniać wiedzą i pomysłami, wzajemnie się inspirując. Każde spotkanie będzie łączyło prezentacje nagrodzonych aktywności polskich i zagranicznych klubów.
W czasie spotkań:
Webinaria odbywać się będą na platformie Zoom, w języku polskim, z symultanicznym tłumaczeniem na języki Partnerów zagranicznych KMO.
Jak i czego uczymy się w KMO?
Kiedy: 24.05 – godz. 18.00
Czas trwania: ok. 90 min
Uważasz, że eksperymentowanie na zajęciach szkolnych zajmuje zbyt wiele czasu i dezorganizuje lekcje? A może eksperymentujesz z uczniami na lekcjach, bierzesz wspólnie z nimi udział w konkursach i piknikach (albo masz taki zamiar) i chcesz porozmawiać o tym, co z tego wynika dla procesu uczenia się? Szukasz argumentów do dyskusji z dyrekcją i rodzicami o konieczności zmiany powszechnych praktyk szkolnych opartych na przywiązaniu do ocen, podręczników i zeszytów ćwiczeń, klasówek i prac domowych? Zapraszamy do rozmowy teoretyków edukacji i dydaktyki z praktykami. Spotkanie poprzedzimy zebraniem pytań do nas – poprosimy Was o przesłanie ankiety. W trakcie spotkania będzie można zadawać kolejne pytania.
Webinaria odbywać się będą na platformie Zoom, w języku polskim.
Zapraszamy!
Zuzanna Michalska