Statek w butelce

Cel doświadczenia:

Jest to jedno z klasycznych doświadczeń wykonywanych w szkole, jednak często ma błędne wyjaśnienie – „Spalany jest tlen i woda jest zasysana i zajmuje jego miejsce.” Ale przecież tlen nie spalany jest do próżni… Czy woda zawsze zajmie proporcjonalnie taką samą objętość w naczyniu? Dlaczego tak naprawdę woda wpływa do odwróconego naczynia?

Dziedzina:

Data publikacji:

2018-09-10

Autor:

CNK

Problem do rozwiązania

Jest to jedno z klasycznych doświadczeń wykonywanych w szkole, jednak często ma błędne wyjaśnienie – „Spalany jest tlen i woda jest zasysana i zajmuje jego miejsce.” Ale przecież tlen nie spalany jest do próżni… Czy woda zawsze zajmie proporcjonalnie taką samą objętość w naczyniu? Dlaczego tak naprawdę woda wpływa do odwróconego naczynia?

Spis materiałów

  1. wysokie szklane naczynie
  2. naczynie o płaskim dnie
  3. świeczka (taka, aby zmieściła się w wysokim szklanym naczyniu)
  4. wykałaczki
  5. woda
  6. zapałki
  7. ewentualnie plastikowa zakrętka od butelki

Etapy przeprowadzania doświadczenia

  1. Nalej do płaskiego naczynia około 0,5 litra wody.
  2. Na wodzie umieść świeczkę, tak aby pływała. Możesz ją również przymocować na zakrętce za pomocą roztopionego wosku. Właśnie zrobiłeś swój statek.
  3. Zapal świeczkę i przykryj ją naczyniem.

Zrób to inaczej

  • Spróbuj to samo doświadczenie wykonać z różną liczbą wykałaczek wbitych w świeczkę i podpalonych zamiast knota.
  • Poeksperymentuj z wielkością płomienia, naczynia, którym przykrywasz świeczkę. Czy efekt jest zawsze taki sam?
  • Możesz też przeprowadzić podobny eksperyment w większej skali, np. przy użyciu wazonu i znicza.

Pytania do doświadczenia

  1. Co się stało ze świeczką? Co stało się wewnątrz naczynia, którym przykryłeś świeczkę?
  2. Przyjrzyj się dokładnie ścianom naczynia, co widzisz? Na czym polega reakcja spalania? Co jest jej efektem?
  3. Co się dzieje z temperaturą i ciśnieniem powietrza w naczyniu podczas eksperymentu?

Powiązane doświadczenia

02.08.2018

Przyssany jak ślimak

Problem do rozwiązania Ślimaki zamieszkują obszary wodne przemieszczają się dzięki ruchom płetwy. Natomiast lądowe poruszają się dzięki falującym skurczom podeszwy. Płynność ich ruchu zapewnia śluz produkowany przez odpowiednie gruczoły. Zasymulowanie ruchu ślimaka pozwoli poznać tajniki jego poruszania się. Spis materiałów 3-5 przyssawek różnych typów do wieszania ręczników (może być ich...
30.09.2019

Cień, półcień i w cieniu

Problem do rozwiązania Podczas doświadczenia klubowicze przekonają się, w jaki sposób powstaje cień. Sprawdzą, czym cień różni się od półcienia oraz co się stanie, gdy wyciętą z kartonu i przymocowaną do patyczka figurę (np. zwierzęcia) – umieszczoną przez nich między ekranem a źródłem światła – oświetlą tylko częściowo lub gdy...
19.06.2018

Kopuły ze skorupek od jajek

Problem do rozwiązania Stworzenie budowli opartej na kopułkach wykonanych ze skorupek z jajek kurzych. Spis materiałów Dwa jajka kurze ugotowane na twardo (do kilku prób warto mieć kilka więcej ugotowanych jajek) Ostry nóż Deska do krojenia Łyżka Miseczka Płaska powierzchnia Kilka ciężkich książek Etapy przeprowadzania doświadczenia Ugotowane jajka przekrój na...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.