Scenariusze

06.03.2020

Uwolnić zapałkę

Problem do rozwiązania Celem doświadczenie jest pokazanie klubowiczom, w jaki sposób sól wpływa na lód. Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 6, 7 Obszar III, pkt 9 Obszar IV, pkt 5, 13 Wiodące pytanie Co roztapia lód? Sprawdzanie przedwiedzy klubowiczów...
21.02.2020

Obieg wody

Problem do rozwiązania Podczas doświadczenia klubowicze określą, czy temperatura środowiska wpływa na tempo parowania i skraplania wody. Jednocześnie dowiedzą się, czym jest para wodna i wilgotność powietrza oraz jak powstają chmury. Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Fizyczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane...
21.02.2020

Mokra ręka na wietrze

Problem do rozwiązania Podczas doświadczenia klubowicze dowiedzą się, jak wiejący na mokrą skórę wiatr (np. strumień powietrza z wentylatora) wpływa na komfort termiczny człowieka, czyli poziom odczuwanego przez nas ciepła lub zimna. Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 7 Obszar...
27.01.2020

W poszukiwaniu Słońca – gra terenowa

Problem do rozwiązania Uczestnicy gry poszerzą swoją wiedzę na temat Słońca. Spróbują ustalić, dlaczego jest takie ważne dla życia na Ziemi. Sprawdzą, czy jest pożyteczne czy groźne? Zbudują kompas, który pozwoli im określić kierunki świata. Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar II,...
13.01.2020

Po co nam dotyk

Problem do rozwiązania Czy wychodząc zimą na dwór, pamiętasz o zakładaniu rękawiczek? Pewnie nie zawsze. Sprawdźmy, czy łatwo jest wykonywać proste czynności, gdy niska temperatura osłabi nasze odczuwanie dotyku.  Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 7 Obszar IV, pkt. 12,...
11.09.2018

Guma do żucia

Problem do rozwiązania Guma do żucia jest powszechnym produktem spożywczym, ale jeśli by się tak nad nią zastanowić, to ma dość niesamowite właściwości. Jak to się dzieje, że nawet po pół godzinie żucia jej nie trawimy? Z czego w takim razie jest zbudowana i jakie ma inne właściwości? Spis materiałów...
11.09.2018

Koniec z puszką

Problem do rozwiązania Co się dzieje z powietrzem przy szybkim obniżeniu jego temperatury? Czy może to być groźne? A może da się to jakoś wykorzystać? Na pewno sprawdzisz to w tym doświadczeniu! Spis materiałów aluminiowa puszka po napoju wiadro lub miska palnik gazowy metalowe obcęgi (szczypce do trzymania puszki) zimna...
11.09.2018

Kolorowy wulkan

Problem do rozwiązania Jak zachowują się płyny o różnej temperaturze w zetknięciu ze sobą? Co powoduje ich ruchy? Gdzie możesz zaobserwować takie zjawiska? Na przykład w tym doświadczeniu! Spis materiałów garnek/wiadro butelka szklana woda kamyki farby/barwnik spożywczy słomka/pipeta gruba rękawica kuchenna lub ogrodnicza Etapy przeprowadzania doświadczenia !!!UWAGA!!! Jeśli butelka będzie...
10.09.2018

Statek w butelce

Problem do rozwiązania Jest to jedno z klasycznych doświadczeń wykonywanych w szkole, jednak często ma błędne wyjaśnienie – „Spalany jest tlen i woda jest zasysana i zajmuje jego miejsce.” Ale przecież tlen nie spalany jest do próżni… Czy woda zawsze zajmie proporcjonalnie taką samą objętość w naczyniu? Dlaczego tak naprawdę...
10.08.2018

Mikro-zoo

Problem do rozwiązania Bakterie są za małe, żeby je zobaczyć gołym okiem. Więc w jaki sposób hodują je naukowcy w laboratoriach? W tym doświadczeniu możesz wczuć się w mikrobiologa i wyhodować własne bakterie. Spis materiałów Przepis na 5-7 porcji: 250 ml wody 1 kostka rosołowa (można zastosować różne, polecam zacząć...
03.08.2018

Ciepło-zimno!

Problem do rozwiązania Czy możliwe jest pochłanianie ciepła z otoczenia podczas rozpuszczania substancji? Czy możliwe jest wydzielania ciepła do otoczenia podczas rozpuszczania substancji? Doświadczenie ma na celu zapoznać klubowiczów z jednym ze sposobów wymiany energii między układem a otoczeniem oraz kształtować umiejętność rozróżniania reakcji egzo- i endotermicznych. Spis materiałów Soda...
02.08.2018

Słonecznik czy słonina?

Problem do rozwiązania Jak odróżnić tłuszcze nasycone od nienasyconych? Dlaczego roztwór nadmanganian potasu odbarwia się w probówce z tłuszczem roślinnym? Czym się różnią tłuszcze nasycone i nienasycone? Eksperyment ma na celu zapoznać uczestnika z klasyfikacją tłuszczy pod względem pochodzenia i charakteru chemicznego oraz metodą odróżniania tłuszczy nasyconych i nienasyconych. Spis...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.