Scenariusze

13.11.2018

Pływające jajko – Maria Skłodowska–Curie

Problem do rozwiązania Od czego zależy, czy obiekty pływają, czy toną? Sprawdź w jednym z doświadczeń, które przeprowadzała ze swoją córką sama Maria Skłodowska-Curie! Spis materiałów świeże jajko jajko mające kilka tygodni 2 przezroczyste pojemniki na wodę sól kuchenna łyżka Etapy przeprowadzania doświadczenia Wrzuć oba jajka (świeże i stare) do...
02.08.2018

Słodkie życie pszczół

Problem do rozwiązania Pszczoła to owad przechodzący pełny proces przeobrażenia. Z jaja wykluwa się larwa, która kilka razy zrzuca skórę, następnie przeobraża się w poczwarkę, z niej wykluwa się dorosły owad. Poznaj życie i zachowanie pszczół oraz innych owadów. Spis materiałów papier w różnych kolorach szklane miseczki cyrkiel woda cukier/...
19.06.2018

Góra lodowa

Problem do rozwiązania Czy topniejący lód spowoduje wylanie się wody ze szklanki?  Spis materiałów Szklanka Kostki lodu Naczynie z wodą Tacka Sól Etapy przeprowadzania doświadczenia Na tacce postaw szklankę. Wlej do szklanki trochę wody. Włóż do szklanki z wodą kostki lodu. Dolej wody po same brzegi. Obserwuj, co się...
06.03.2020

Uwolnić zapałkę

Problem do rozwiązania Celem doświadczenie jest pokazanie klubowiczom, w jaki sposób sól wpływa na lód. Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 6, 7 Obszar III, pkt 9 Obszar IV, pkt 5, 13 Wiodące pytanie Co roztapia lód? Sprawdzanie przedwiedzy klubowiczów...
02.03.2020

Ukryte obiekty, czyli poszukiwacze skarbów

Problem do rozwiązania Celem doświadczenia jest odnalezienie i rozpoznanie za pomocą lusterka przedmiotów ukrytych za przesłoną. Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 6, 7 Obszar IV, pkt 5, 12, 13 Wiodące pytania Dlaczego nie widzimy niektórych przedmiotów (obiektów)? Czy...
21.02.2020

Obieg wody

Problem do rozwiązania Podczas doświadczenia klubowicze określą, czy temperatura środowiska wpływa na tempo parowania i skraplania wody. Jednocześnie dowiedzą się, czym jest para wodna i wilgotność powietrza oraz jak powstają chmury. Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Fizyczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane...
21.02.2020

Powstawanie chmur, czyli dlaczego nie z każdej chmury pada deszcz?

Problem do rozwiązania Celem doświadczenia jest zbadanie, dlaczego nie z każdej chmury pada deszcz, choć wszystkie chmury zbudowane są z cząsteczek wody w postaci kropli (stan ciekły) lub bryłek lodu (stan stały).  Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 7 Obszar...
21.02.2020

Mokra ręka na wietrze

Problem do rozwiązania Podczas doświadczenia klubowicze dowiedzą się, jak wiejący na mokrą skórę wiatr (np. strumień powietrza z wentylatora) wpływa na komfort termiczny człowieka, czyli poziom odczuwanego przez nas ciepła lub zimna. Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 7 Obszar...
21.02.2020

Ile wody jest w butelce?

Problem do rozwiązania Wszystkie przedmioty wokół nas mają jakiś kształt, są kwadratowe, okrągłe, podłużne, owalne itp. Mogą też mieć nieregularny kształt. Uczestnicy eksperymentu zbadają, jaki kształt ma woda. To doświadczenie stanowi doskonałe wprowadzenie do tematu związanego z postrzeganiem i określaniem objętości płynów (Obszar IV, pkt 13 z Podstawy Programowej wychowania...
11.02.2020

Zagięta wieża

Problem do rozwiązania Duże ciężary wymagają mocnych podpór. Ale czy zawsze „mocne” konstrukcje muszą być duże i masywne? W tym doświadczeniu klubowicze sprawdzą, kiedy i dlaczego cienkie podpory są wystarczające do udźwignięcia obiektów o wielkiej masie. Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar...
27.01.2020

W poszukiwaniu Słońca – gra terenowa

Problem do rozwiązania Uczestnicy gry poszerzą swoją wiedzę na temat Słońca. Spróbują ustalić, dlaczego jest takie ważne dla życia na Ziemi. Sprawdzą, czy jest pożyteczne czy groźne? Zbudują kompas, który pozwoli im określić kierunki świata. Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar II,...
13.01.2020

Po co nam dotyk

Problem do rozwiązania Czy wychodząc zimą na dwór, pamiętasz o zakładaniu rękawiczek? Pewnie nie zawsze. Sprawdźmy, czy łatwo jest wykonywać proste czynności, gdy niska temperatura osłabi nasze odczuwanie dotyku.  Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 7 Obszar IV, pkt. 12,...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.