Czy sowy mają uszy?

Cel doświadczenia:

Jak to się dzieje, że dochodzą do nas dźwięki niemal ze wszystkich stron, a uszy mamy tylko z dwóch? Czy ptaki słyszą? Jeśli tak, to gdzie mają uszy?

Problem do rozwiązania

Zadaniem uczestników jest przetestowanie, jakie przedmioty najlepiej wzmacniają dochodzące do nas dźwięki.

Spis materiałów

  1. tekturowa tuba
  2. kubek styropianowy cały
  3. kubek styropianowy z dziurą w dnie
  4. muszla morska
  5. nadmuchany balon
  6. własna dłoń
  7. plastykowy lejek kuchenny (może być kilka w różnych rozmiarach)

Etapy przeprowadzania doświadczenia

  1. Jedna osoba mówi w kierunku słuchaczy, a reszta słucha przez wymienione przedmioty.
  2. Wybierz po kolei jeden z elementów z listy
  3. Przyłóż go do ucha i słuchaj, co mówi kolega
  4. Posegreguj te przedmioty, zaczynając od tego, który najlepiej wzmacnia dźwięk.

Dla wzmocnienia efektu można stworzyć tarczę odbijającą nadawany dźwięk, np. stawiając miskę, duży garnek. Jedna osoba mówi w kierunku tarczy, a reszta słucha przez wymienione przedmioty.

Pytania do doświadczenia

  1. Czym jest dźwięk?
  2. Czy można poczuć/ dotknąć dźwięk?
  3. Kiedy dźwięk jest głośniejszy?
  4. Gdzie w przyrodzie spotykamy wykorzystanie tego zjawiska?
  5. Co wspólnego mają przedmioty, które najlepiej wzmacniają dźwięki?

Interpretacje wyników

Dźwięk jest falą, którą można skupiać i wzmacniać. Małżowina uszna u człowieka (część ucha zewnętrznego) służy do zbierania fal dźwiękowych z otoczenia i skupiania (wzmacniania) ich w kanale słuchowym. Układ piór sów (szlara) spełnia u nich tę samą funkcję (jest to nasze przystosowanie ewolucyjne).

Ciekawostki

  1. Wszystkie ptaki mają uszy, którymi słyszą dużo lepiej od ludzi. Jednakże, żadne ptaki nie mają uszu zewnętrznych, jakie mamy my. Nasze małżowiny uszne służą do zbierania fal dźwiękowych z otoczenia i skupiania (wzmacniania) ich w kanale słuchowym. Ptaki, zwłaszcza sowy, rozwiązały ten problem wykształcając szlarę – jest to charakterystyczny układ piór na głowie, ułożonych koncentrycznie i działających jak talerz satelitarny.
  2. Niektóre zwierzęta doszły do perfekcji w odbieraniu i analizowaniu dźwięków otoczenia i wykorzystują tę umiejętność do polowania lub omijania przeszkód. Jest to echolokacja, opisywana u nietoperzy i waleni, ale też u niektórych sów, np. u płomykówek.

Powiązane doświadczenia

30.09.2019

Dzwon nurkowy dla chusteczki

Problem do rozwiązania Podczas doświadczenia klubowicze wykonają dzwon nurkowy i przekonają się, jak działa. Sprawdzą, czy da się zanurzyć chusteczkę w wodzie i jej nie zamoczyć.  Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 6, 7 Obszar III, pkt 9 Obszar IV,...
02.08.2018

Czy Ziemia nosi płaszcz?

Problem do rozwiązania Co wspólnego ma lepkość płynów z płaszczem Ziemi?  Dzięki temu doświadczeniu dowiesz się więcej nie tylko o lepkości płynów, ale również o budowie Ziemi. Spis materiałów kilka słoików 0,5 litrowych korki od wina/ zakrętka od butelki/ kapsel (sprawdź różne przedmioty) woda płynny miód syrop klonowy syrop malinowy...
02.08.2018

Tańczące przedmioty

Problem do rozwiązania Jaki siły działają na cienkie, lekkie spadające przedmioty? Kiedy możemy zobaczyć liść spadający ruchem wahadłowym? Spis materiałów duży, przezroczysty pojemnik, np. słoik, pudełko żyletka kartka papieru liście Etapy przeprowadzania doświadczenia Napełnij pojemnik wodą. Ustaw żyletkę w płaszczyźnie pionowej na środku pojemnika pod powierzchnią i puść ją. Następnie...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.