Bardzo zmienna substancja

Data dodania: 28.02.2017 Autor: Klub Młodego Odkrywcy

 

<p lang="pl-PL" style="margin-bottom: 0cm; line-height: 150%"><strong><font face="Calibri, sans-serif">Przeważnie jest bezbarwna, jednak łatwo nadać jej kolor. Bez trudu dopasowuje się do każdego kształtu, jednak może się też zamienić w twardą bryłę lub wyparować. Mowa oczywiście o wodzie, kt&oacute;ra z racji na swoje właściwości daje wiele radości z doświadczania. Co można z nią zrobić, opowiada Anna Ryba, opiekunka KMO &quot;Akademia Doświadczalskich&quot; w Samorządowym Przedszkolu nr 33 w Krakowie.</font></strong></p>

<p lang="pl-PL" style="margin-bottom: 0cm; line-height: 150%"><font face="Calibri, sans-serif">Tegoroczna zima dostarczyła ciekawym świata przedszkolakom okazji do obserwowania wody w r&oacute;żnych stanach skupienia. &ndash; Robiliśmy doświadczenia z lodem, robiliśmy eksperymenty ze śniegiem, obserwowaliśmy szron &ndash; opowiada opiekunka. Ale szczeg&oacute;lnym zainteresowaniem ze strony dzieci cieszyły się doświadczenia z tym pierwszym. - Wystawialiśmy na mr&oacute;z pojemniki z wodą, do kt&oacute;rej wsypywaliśmy r&oacute;żne substancje. Sprawdzaliśmy, czy woda zawsze zamarznie. Dzieci zaobserwowały, że nie zamarzła jedynie woda z solą &ndash; opisuje Anna Ryba. Zamarzanie wody pozwoliło też lepiej zrozumieć &quot;plastyczne&quot; właściwości cieczy. &ndash; Badaliśmy, na ile woda może dopasować się do kształtu danego naczynia. W r&oacute;żnych pojemnikach zamrażaliśmy wodę zabarwioną innymi barwnikami spożywczymi. Dzieci mogły zaobserwować, że pomimo iż woda stała się lodem, kształt pozostał niezmieniony &ndash; tłumaczy opiekunka.</font></p>

<p lang="pl-PL" style="margin-bottom: 0cm; line-height: 150%"><strong><font face="Calibri, sans-serif">Tajemnice roślin</font></strong></p>

<p lang="pl-PL" style="margin-bottom: 0cm; line-height: 150%"><font face="Calibri, sans-serif">Zimowe doświadczenia z wodą nie były dla &quot;Akademii Doświadczalskich&quot; pierwszyzną. Już w ubiegłym roku aktywne klubie przedszkolaki sprawdzały, jak wodę wykorzystują do życia rośliny. &ndash; Robiliśmy doświadczenia z hodowlą roślin na sali. Jedne z nich dzieci podlewały, inne nie i czekały, co się z daną rośliną stanie &ndash; relacjonuje Anna Ryba. Dzięki doświadczeniu dzieci mogły się na własne oczy przekonać, że istnieje zależność pomiędzy brakiem deszczu i obumieraniem zieleni. Obserwując inne proste doświadczenie dzieci dowiedziały się, że rośliny parują. Zakładały na wybrany fragment rośliny, np. liść, foliowy woreczek i obserwowały, jak od wewnątrz pojawiają się na nim krople wody (sprawdźcie termin &quot;transpiracja&quot;!).</font></p>

<p lang="pl-PL" style="margin-bottom: 0cm; line-height: 150%"><strong><font face="Calibri, sans-serif">Kto sam spr&oacute;buje, najlepiej zapamiętuje</font></strong></p>

<p lang="pl-PL" style="margin-bottom: 0cm; line-height: 150%"><font face="Calibri, sans-serif">Każde doświadczenie to dla przedszkolak&oacute;w frajda z odkrywania. &ndash; Dzieci nigdy nie wiedzą, czym się zakończy ich działanie. Jeśli coś się zmienia, staramy się znaleźć tego przyczynę &ndash; opisuje metodę prowadzenia klubowych zajęć Anna Ryba. Opiekunka podkreśla, że wchodzenie w interakcję z otaczającą rzeczywistością i obserwowanie efekt&oacute;w swoich pr&oacute;b to dla jej podopiecznych najbardziej efektywna forma zdobywania wiedzy. &ndash; Jeżeli dziecko samodzielnie coś zrobi i zobaczy efekty swoich działań, w&oacute;wczas najwięcej zostaje mu głowie i najlepiej się rozwija &ndash; wyjaśnia. A co najfajniejsze, przedszkolaki nigdy się podczas takich zajęć nie nudzą. Spr&oacute;bujcie doświadczeń z wodą i wy. Bo czego jak czego, ale jej wszędzie znajdziecie pod dostatkiem.</font></p>

<p lang="pl-PL" style="margin-bottom: 0cm; line-height: 150%"><em><font face="Calibri, sans-serif">Zanotował: Piotrek Włodarczyk</font></em></p>

DODAJ INSPIRACJĘ

Masz ciekawy pomysł na inspirację dla innych odkrywców? Uzupełnij formularz i prześlij go do nas.

DODAJ INSPIRACJĘ