Wzmocnij dźwięk

Cel doświadczenia:

Jak można usłyszeć ciche dźwięki?

Dziedzina:

Słowa kluczowe:

Data publikacji:

2018-06-19

Autor:

CNK

Problem do rozwiązania

Jak lepiej usłyszeć bardzo ciche dźwięki?

Spis materiałów

  1. Gumowy wąż o długości ok.1,5m – 2m i średnicy ok.1cm
  2. Dwa lejki, mogą być różnego wymiaru
  3. Zegarek (budzik) wskazówkowy, mechaniczny
  4. Taśma klejąca
  5. Nożyczki

Etapy przeprowadzania doświadczenia

  1. Połóż zegarek ok. 2m od siebie.
  2. Sprawdź, czy słyszysz tykanie.
  3. Za pomocą taśmy klejącej na końcach węża przymocuj lejki.
  4. Do jednego z lejków przymocuj taśmą zegarek.
  5. Oddal się najdalej jak możesz od budzika trzymając w ręce drugi lejek.
  6. Przyłóż lejek do ucha.

Pytania do doświadczenia

  1. Jakie dźwięki można usłyszeć za pomocą zbudowanego przyrządu?
  2. Na jaką odległość udaje się przesłać zebrane dźwięki?

Interpretacje wyników

Dźwięki rozchodzą się w przestrzeni zanim dotrą do naszych uszu. Lejek znajdujący się blisko zegarka „zbiera” słabe dźwięki, które przesyłane są wężem, który zapobiega ich rozchodzeniu się w przestrzeni. Drugi lejek odcina słuchającego od dźwięków zewnętrznych, zakłócających słuchanie.

Ciekawostki

  1. Za pomocą stetoskopu lekarz słyszy odgłosy wydawane przez organizm w szczególności serce i płuca. 
  2. Pierwszy stetoskop miał formę drewnianej słuchawki, lejkowatej rurki z płaskim zakończeniem od strony usznej. Za wynalazcę tego przyrządu uznaje się francuskiego lekarza René Laennec, miało to miejsce w 1816 r.
  3. Innymi zastosowaniami stetoskopu są badania mechanizmów zegarowych, mechanizmów w skarbcach, sejfach.

Powiązane doświadczenia

05.09.2018

Galaretki z owocami

Problem do rozwiązania Kiedy do galaretki najlepiej dodawać świeże owoce? Dlaczego to ma znaczenie? Sprawdź! Spis materiałów galaretki owocowe w proszku gorąca woda duży dzbanek kubeczki lub inne naczynia na galaretki świeże owoce, np.: kiwi, banan, cytryna, ananas, pomarańcza, brzoskwinia owoce z puszki (w syropie), np.: kiwi, ananas, brzoskwinia Etapy...
21.02.2020

Powstawanie chmur, czyli dlaczego nie z każdej chmury pada deszcz?

Problem do rozwiązania Celem doświadczenia jest zbadanie, dlaczego nie z każdej chmury pada deszcz, choć wszystkie chmury zbudowane są z cząsteczek wody w postaci kropli (stan ciekły) lub bryłek lodu (stan stały).  Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 7 Obszar...
02.08.2018

Spinner

Problem do rozwiązania Jaka jest funkcja łożyska? Jak działa? Dlaczego jest tak powszechnie używane? Na te pytania odpowiesz konstruując spinnera! Spis materiałów Doświadczenie 1(do wykonania 1 spinnera): Łożysko o średnicy 1,5-2 cm (w sklepie z artykułami metalowymi lub w Internecie za około 3 zł, można je wymontować ze wszystkiego co...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.