Wyścig bąbelków

Cel doświadczenia:

Słowo „bąbelki” może nie brzmieć bardzo naukowo, niemniej obserwacja i analiza ich ruchu może dać nam wiele informacji na temat złożonych właściwości fizycznych. A przy tym doświadczenia te są niezwykle satysfakcjonujące do wykonywania!

Dziedzina:

Data publikacji:

2018-12-11

Autor:

Alicja Wywrocka

Problem do rozwiązania

Słowo „bąbelki” może nie brzmieć bardzo naukowo, niemniej obserwacja i analiza ich ruchu może dać nam wiele informacji na temat złożonych właściwości fizycznych. A przy tym doświadczenia te są niezwykle satysfakcjonujące do wykonywania!

Spis materiałów

  1. rurki bezbarwne (giętkie lub sztywne (poeksperymentuj z rurkami o różnych średnicach)
  2. strzykawki
  3. korki lub plastelina
  4. olej
  5. woda
  6. coś do zamocowania rurek pod kątem lub w pionie
  7. stoper

Etapy przeprowadzania doświadczenia

  1. Napełnij rurki za pomocą strzykawek taką samą objętością płynów.
  2. Dolne końcówki zabezpiecz korkami lub plasteliną zostawiając przytwierdzoną szczelnie strzykawkę z odciągniętym tłokiem (pełną powietrza)
  3. Wepchnij do rurek bąbelek powietrza o tej same objętości w obu przypadkach.
  4. Za pomocą stopera określ czas przemieszczania się bąbelka do górnej granicy płynu.

Zrób to inaczej

  • Wykorzystaj inne ciecze! Znajdź taką, w której bąbelki będą poruszały się najszybciej i taką, w której będą najwolniejsze.

Pytania do doświadczenia

  1. W jakim płynie bąbelki przemieszczały się szybciej?
  2. Co, poza rodzajem płynu ma wpływ na prędkość bąbelka?
  3. Kiedy bąbelki przybierają kształt idealnej kuli, a kiedy inny? Jaki?

Powiązane doświadczenia

13.11.2018

Pływające jajko – Maria Skłodowska–Curie

Problem do rozwiązania Od czego zależy, czy obiekty pływają, czy toną? Sprawdź w jednym z doświadczeń, które przeprowadzała ze swoją córką sama Maria Skłodowska-Curie! Spis materiałów świeże jajko jajko mające kilka tygodni 2 przezroczyste pojemniki na wodę sól kuchenna łyżka Etapy przeprowadzania doświadczenia Wrzuć oba jajka (świeże i stare) do...
05.09.2018

Dmuchnij w butelkę

Problem do rozwiązania „Z pustego i Salomon nie naleje.” – często możemy usłyszeć to powiedzenie. A czy do pustego naczynia można coś wdmuchnąć? Co to znaczy, że coś jest puste? Sprawdź w tym doświadczeniu! Spis materiałów sucha szklana butelka z długą szyjką, np. po winie kawałek folii aluminiowej Etapy przeprowadzania...
05.09.2018

Czarne węże chemiczne

Problem do rozwiązania Stwórz chemicznego węża, który wyrośnie jak spod ziemi! Spis materiałów sypki cukier soda oczyszczona denaturat stolik zapałki szczypce piasek Etapy przeprowadzania doświadczenia Zmieszaj sodę oczyszczoną i cukier (tak jak na ciasto) w stosunku 1:4. Usyp górkę z piasku w kształcie wulkanu (z niewielkim zagłębieniem na szczycie). Do...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.