Od piszczałki do tuby

Cel doświadczenia:

Jak ze słomek i papieru stworzyć instrumenty dla całej orkiestry? Sprawdź, jak zagrasz na własnoręcznie zrobionej piszczałce lub tubie!

Dziedzina:

Data publikacji:

2019-02-22

Autor:

CNK

Problem do rozwiązania

Jak ze słomek i papieru stworzyć instrumenty dla całej orkiestry? Sprawdź, jak zagrasz na własnoręcznie zrobionej piszczałce lub tubie!

Spis materiałów

Na jedną grupę:

  1. plastikowe słomki do napojów
  2. nożyczki
  3. papierowa taśma klejąca
  4. elastyczne kartony i/lub kartki różnej wielkości

Etapy przeprowadzania doświadczenia

  1. Słomkę do napojów obetnij z jednej strony w „szpic” i spłaszcz ten koniec rurki ściskając go.
  2. Włóż słomkę do ust spłaszczonym końcem i ściśnij wargami. Po odpowiednim dmuchnięciu powinien wydostać się dźwięk.
  3. Obetnij kawałek rurki i sprawdź, jak zmienia się wydawany dźwięk. Skracaj rurkę craz bardziej i sprawdzaj, jak dalej zmienia się wydawany dźwięk.
  4. Z kartonów lub papieru rożnej wielkości wykonaj tuby, zwijając kawałki w stożek. Postaraj se zrobić różne tuby – wąskie i szeroki, długie i krótkie, z grubszego i cieńszego papieru.
  5. Stożek umieść na końcu słomki, tak, żeby jej wylot znajdował się w stożku.
  6. Powtórz wydawanie dźwięków wkładając do różnych stożków różne słomki.
  7. Przygotujcie instrument dla każdego członka grupy.
  8. Stwórzcie oryginalny utwór muzyczny i zaprezentujcie innym grupom.

Uwaga! Z instrumentu może wydobywać się ślina, więc nie grajcie komuś w twarz! 🙂

Pytania do doświadczenia

  1. Jak uzyskać najgłośniejszy dźwięk?
  2. Jak uzyskać wysokie, a jak niskie dźwięki?
  3. Dlaczego dźwięki mają różną wysokość i głośność?
  4.  Jak stworzyć orkiestrę, w której instrumenty grają w jednej tonacji, nie przeszkadzając sobie?

Powiązane doświadczenia

21.02.2020

Powstawanie chmur, czyli dlaczego nie z każdej chmury pada deszcz?

Problem do rozwiązania Celem doświadczenia jest zbadanie, dlaczego nie z każdej chmury pada deszcz, choć wszystkie chmury zbudowane są z cząsteczek wody w postaci kropli (stan ciekły) lub bryłek lodu (stan stały).  Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 7 Obszar...
19.06.2018

Zasysanie wydmuchem

Problem do rozwiązania Zassanie piłeczki pingpongowej za pomocą plastikowej tuby oraz strugi powietrza wylatującego z dmuchawy. Spis materiałów Piłeczka pingpongowa (do tenisa stołowego). 2 plastikowe tuby o średnicy minimalnie większej od średnicy piłeczki o długości ok. 20 cm – wskazane byłoby, aby tuba była wykonana z przeźroczystego materiału. Suszarka do włosów (im...
06.03.2020

Uwolnić zapałkę

Problem do rozwiązania Celem doświadczenie jest pokazanie klubowiczom, w jaki sposób sól wpływa na lód. Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 6, 7 Obszar III, pkt 9 Obszar IV, pkt 5, 13 Wiodące pytanie Co roztapia lód? Sprawdzanie przedwiedzy klubowiczów...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.