(Nie)zwykła fontanna

Cel doświadczenia:

Jak sprawić, żeby zbudowana przez Ciebie fontanna miała silniejszy lub słabszy strumień? Od czego zależy siła, z jaką wylewa się woda? W tym doświadczeniu zbudujesz prosty przyrząd, który pomoże zobrazować odpowiedzi na te pytania.

Dziedzina:

Data publikacji:

2018-09-05

Autor:

CNK

Problem do rozwiązania

Jak sprawić, żeby zbudowana przez Ciebie fontanna miała silniejszy lub słabszy strumień? Od czego zależy siła, z jaką wylewa się woda? W tym doświadczeniu zbudujesz prosty przyrząd, który pomoże zobrazować odpowiedzi na te pytania.

Spis materiałów

  1. plastikowa, giętka rurka
  2. taśma klejąca
  3. plastikowa część (końcówka) kroplomierza – opcjonalnie
  4. lejek
  5. woda

Etapy przeprowadzania doświadczenia

  1. Taśmą klejącą szczelnie umocuj lejek z jednej strony rurki, a z drugiej końcówkę kroplomierza. Jeśli nie posiadasz kroplomierza, wystarczy ucięty koniec rurki (efekt będzie nieco mniej widoczny).
  2. Zamknij palcem otwór kroplomierza i nalej wodę przez lejek do rurki.
  3. Obniż koniec rurki z kroplomierzem i zabierz palec.

Pytania do doświadczenia

  1. Co się dzieje ze strumieniem wody, gdy podniesiemy lejek wyżej lub niżej?
  2. Czy tylko woda nadaje się do tego doświadczenia?
  3. Gdzie stosuje się rozwiązania, które widoczne są w tym doświadczeniu?

Powiązane doświadczenia

11.09.2018

Kolorowe mleko

Problem do rozwiązania Co to jest napięcie powierzchniowe? Jak można je zwiększać lub zmniejszać? W tym doświadczeniu możesz poszukać odpowiedzi na te pytania! Spis materiałów płaskie talerze mleko o różnej zawartości tłuszczu (beztłuszczowe, półpełne i pełne) woda barwniki spożywcze płyn do zmywania bawełniane patyczki Etapy przeprowadzania doświadczenia Nalej na pierwszy...
30.09.2019

Dzwon nurkowy dla chusteczki

Problem do rozwiązania Podczas doświadczenia klubowicze wykonają dzwon nurkowy i przekonają się, jak działa. Sprawdzą, czy da się zanurzyć chusteczkę w wodzie i jej nie zamoczyć.  Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 6, 7 Obszar III, pkt 9 Obszar IV,...
19.06.2018

Czy wszystkie ptaki latają?

Problem do rozwiązania Jaki kształt powinno mieć skrzydło ptaka, żeby unieść go w powietrze? Co to znaczy, że coś ma „opływowy kształt”? Spis materiałów słomka tasiemka pusty karton (po mleku, soku) jajko dwie kartki Etapy przeprowadzania doświadczenia Przyklej tasiemkę do końca słomki Dmuchnij przez słomkę- tasiemka powinna łopotać Dmuchnij przez...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.