Mieszanka wybuchowa

Cel doświadczenia:

Czy Ty już wiesz, co się stanie, kiedy zostanie zmieszany roztwór sody oczyszczonej i kwasku cytrynowego? Jeśli nie, to koniecznie sprawdź! Dodatkowo wywar z czerwonej kapusty ma bardzo ciekawe właściwości chemiczne, które można zaobserwować w tym doświadczeniu.

Dziedzina:

Data publikacji:

2018-09-10

Autor:

CNK

Problem do rozwiązania

Czy Ty już wiesz, co się stanie, kiedy zostanie zmieszany roztwór sody oczyszczonej i kwasku cytrynowego? Jeśli nie, to koniecznie sprawdź! Dodatkowo wywar z czerwonej kapusty ma bardzo ciekawe właściwości chemiczne, które można zaobserwować w tym doświadczeniu.

Spis materiałów

  1. dwa kubki
  2. wywar z czerwonej kapusty
  3. soda oczyszczona
  4. kwasek cytrynowy
  5. łyżki

Etapy przeprowadzania doświadczenia

Doświadczenie przeprowadzaj na zabezpieczonym stole lub w misce/miednicy/kuwecie.

  1. Do obu kubków nalej wywar z czerwonej kapusty.
  2. Do jednego kubka wsyp sodę, a do drugiego kwasek cytrynowy, wymieszaj.
  3. Przelej zawartość kubka z sodą do drugiego kubka.

Zrób to inaczej

  • Zamiast wywaru z kapusty użyj: wody, soku z czarnej porzeczki, soku z buraków, naparu z hibiskusa lub soku z jagód.
  • Zamiast kwasku cytrynowego użyj soku z cytryny lub octu.
  • Zamiast sody oczyszczonej użyj proszku do pieczenia lub proszku do prania.
  • Przed zmieszaniem roztworu dodaj do mieszaniny z kwaskiem cytrynowym płynu do mycia naczyń.
  • Nad wymieszanymi cieczami umieść zapaloną zapałkę.

Pytania do doświadczenia

  1. Jaki kolor ma sok z kapusty?
  2. Jaki kolor ma sok z kapusty po zmieszaniu z octem, a jaki – po zmieszaniu z sodą oczyszczoną? O czym to może świadczyć?
  3. Co się stało po zmieszaniu roztworów? Jaka jest przyczyna takiej reakcji?
  4. Co się stało z zapaloną zapałką?

Powiązane doświadczenia

21.02.2020

Powstawanie chmur, czyli dlaczego nie z każdej chmury pada deszcz?

Problem do rozwiązania Celem doświadczenia jest zbadanie, dlaczego nie z każdej chmury pada deszcz, choć wszystkie chmury zbudowane są z cząsteczek wody w postaci kropli (stan ciekły) lub bryłek lodu (stan stały).  Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 7 Obszar...
05.09.2018

Co w wodzie piszczy?

Problem do rozwiązania Co to znaczy, że woda jest czysta? Kiedy nadaje się do picia? Co żyje w wodzie? Sprawdź! Spis materiałów 5 słoiczków z bezbarwnego szkła, tworzywa szkło powiększające test akwarystyczny do określania stężenia azotanów test akwarystyczny do określania stężenia azotynów test akwarystyczny do określania stężenia fosforanów marker wodoodporny...
19.06.2018

Kolorowe płomienie – czyli jak powstają fajerwerki

Problem do rozwiązania Dlaczego fajerwerki mają tak wiele kolorów? Czy dodaje się do nich specjalny barwnik? Dlaczego różne substancje umieszczone w płomieniu palnika zabarwiają go na inne kolory? Celem doświadczenia jest sprawdzenie co jest odpowiedzialne za nadawanie barwy racom i fajerwerkom. Doświadczenie ma na celu również zapoznać klubowiczów z kolorami...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.