Kolorowy wulkan

Cel doświadczenia:

Jak zachowują się płyny o różnej temperaturze w zetknięciu ze sobą? Co powoduje ich ruchy? Gdzie możesz zaobserwować takie zjawiska? Na przykład w tym doświadczeniu!

Problem do rozwiązania

Jak zachowują się płyny o różnej temperaturze w zetknięciu ze sobą? Co powoduje ich ruchy? Gdzie możesz zaobserwować takie zjawiska? Na przykład w tym doświadczeniu!

Spis materiałów

  1. garnek/wiadro
  2. butelka szklana
  3. woda
  4. kamyki
  5. farby/barwnik spożywczy
  6. słomka/pipeta
  7. gruba rękawica kuchenna lub ogrodnicza

Etapy przeprowadzania doświadczenia

!!!UWAGA!!! Jeśli butelka będzie wykonana ze szkła o niskiej jakości może pęknąć! Zachowaj ostrożność. Najlepiej użyj do przenoszenia butelki grubej rękawicy kuchennej lub ogrodniczej.

  1. Do butelki wrzuć kilka kamyków, następnie nalej do niej gorącej wody.
  2. Wpuść kilka kropel farby albo barwnika spożywczego.
  3. Napełnij wiadro zimną wodą i włóż do niego butelkę, tak aby cała znalazła się pod wodą.
  4. Obserwuj, co się stanie.

Zrób to inaczej

  • Zamiast zimnej gorącej wody wlej do butelki zimną. Czy efekt jest taki sam?

Pytania do doświadczenia

  1. Co się stało z wodą znajdującą się w butelce?
  2. Czy temperatura wody w butelce i wiadrze po kilku minutach jest taka sama?

Powiązane doświadczenia

21.02.2020

Ile wody jest w butelce?

Problem do rozwiązania Wszystkie przedmioty wokół nas mają jakiś kształt, są kwadratowe, okrągłe, podłużne, owalne itp. Mogą też mieć nieregularny kształt. Uczestnicy eksperymentu zbadają, jaki kształt ma woda. To doświadczenie stanowi doskonałe wprowadzenie do tematu związanego z postrzeganiem i określaniem objętości płynów (Obszar IV, pkt 13 z Podstawy Programowej wychowania...
11.02.2020

Zagięta wieża

Problem do rozwiązania Duże ciężary wymagają mocnych podpór. Ale czy zawsze „mocne” konstrukcje muszą być duże i masywne? W tym doświadczeniu klubowicze sprawdzą, kiedy i dlaczego cienkie podpory są wystarczające do udźwignięcia obiektów o wielkiej masie. Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar...
11.02.2020

Czy można złapać powietrze w wodzie?

Problem do rozwiązania W tym doświadczeniu klubowicze sprawdzą, jakie właściwości ma powietrze. Wykonując zadanie, zobaczą, jak można je złapać i uwięzić w naczyniu!  Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 7, 9 Obszar III, pkt 5 Obszar IV, pkt 13, 19...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.