Galaretki z owocami

Cel doświadczenia:

Kiedy do galaretki najlepiej dodawać świeże owoce? Dlaczego to ma znaczenie? Sprawdź!

Data publikacji:

2018-09-05

Autor:

CNK

Problem do rozwiązania

Kiedy do galaretki najlepiej dodawać świeże owoce? Dlaczego to ma znaczenie? Sprawdź!

Spis materiałów

  1. galaretki owocowe w proszku
  2. gorąca woda
  3. duży dzbanek
  4. kubeczki lub inne naczynia na galaretki świeże owoce, np.: kiwi, banan, cytryna, ananas, pomarańcza, brzoskwinia
  5. owoce z puszki (w syropie), np.: kiwi, ananas, brzoskwinia

Etapy przeprowadzania doświadczenia

  1. W dzbanku przygotuj galaretkę zgodnie z instrukcją na opakowaniu. Możesz użyć nieco mniej wody niż podaje przepis, żeby galaretka szybciej stężała.
  2. Odstaw galaretkę w chłodne miejsce i poczekaj do momentu, gdy płyn będzie zimny.
  3. Owoce pokrój na małe kawałki i włóż do kubeczków. W jednym kubeczku powinien być jeden rodzaj owoców. To ważne, żeby nie mieszać różnych owoców w jednym kubeczku.
  4. Zalej owoce w kubeczkach zimną galaretką.
  5. Obserwuj przygotowane galaretki.
  6. W celu przyspieszenia tężenia galaretki, kubeczki możesz wstawić do miski z zimną wodą lub do lodówki.

ZRÓB TO INACZEJ

  • Wykonaj to samo doświadczenie z gotowanymi owocami. W tym celu owoce zanurz we wrzątku na kilkanaście minut.
  • Do przygotowania galaretki użyj wody, w której wcześniej gotowana była papryczka chili. Dalej postępuj tak samo, jak w podanej wersji doświadczenia. Porównaj wynik obu eksperymentów.
  • Użyj do doświadczenia również innych owoców oraz warzyw.

Pytania do doświadczenia

  1. Jaki wpływ na tężenie galaretki mają poszczególne owoce?
  2. Co może być przyczyną obserwowanego efektu?
  3. Czy owoce z puszki mają takie samo działanie na galaretkę jak owoce świeże?

Powiązane doświadczenia

21.02.2020

Obieg wody

Problem do rozwiązania Podczas doświadczenia klubowicze określą, czy temperatura środowiska wpływa na tempo parowania i skraplania wody. Jednocześnie dowiedzą się, czym jest para wodna i wilgotność powietrza oraz jak powstają chmury. Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Fizyczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane...
19.06.2018

Kopuły ze skorupek od jajek

Problem do rozwiązania Stworzenie budowli opartej na kopułkach wykonanych ze skorupek z jajek kurzych. Spis materiałów Dwa jajka kurze ugotowane na twardo (do kilku prób warto mieć kilka więcej ugotowanych jajek) Ostry nóż Deska do krojenia Łyżka Miseczka Płaska powierzchnia Kilka ciężkich książek Etapy przeprowadzania doświadczenia Ugotowane jajka przekrój na...
02.08.2018

Chłonny jak mech

Problem do rozwiązania Rolą mchu w lesie jest magazynowanie wody. Podczas eksperymentowania zostaną sprawdzone własności absorpcyjne mchu i porównane z innymi materiałami wchłaniającymi wodę. Spis materiałów mech (garść suchego mchu)* kawałek gąbki do układania mokrych kwiatów (wielkość zbliżona do ilości mchu w dłoni) średniej wielkości gąbka do mycia się lub...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.