Dzwon nurkowy dla chusteczki

Cel doświadczenia:

Podczas doświadczenia klubowicze wykonają dzwon nurkowy i przekonają się, jak działa. Sprawdzą, czy da się zanurzyć chusteczkę w wodzie i jej nie zamoczyć.

Dziedzina:

Data publikacji:

2019-09-30

Autor:

CNK

Problem do rozwiązania

Podczas doświadczenia klubowicze wykonają dzwon nurkowy i przekonają się, jak działa. Sprawdzą, czy da się zanurzyć chusteczkę w wodzie i jej nie zamoczyć.

 Wskazówki dla opiekuna

Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego:

  • Obszar I, pkt 6, 7
  • Obszar III, pkt 9
  • Obszar IV, pkt 1, 2, 13, 16, 18

 Wiodące pytanie/a

  • Jak można pracować pod wodą?
  • Jak myślicie, co trzeba zrobić, żeby bezpiecznie stanąć na dnie oceanu?

 Sprawdzanie przedwiedzy klubowiczów

Klubowicze przedstawiają w formie rysunku to, jak wyobrażają sobie nurka i jego ekwipunek. Kiedy skończą rysować, należy omówić z nimi poszczególne elementy wyposażenia nurka i ich funkcje. Warto też porozmawiać z klubowiczami o zasadach bezpieczeństwa obowiązujących podczas nurkowania, a nawet zwykłej kąpieli w basenie, jeziorze czy morzu.

 Pytanie służące zaciekawieniu klubowiczów (do wyboru przez opiekuna)

  • Czy można nurkować bez specjalnego sprzętu/stroju?
  • Czy można zanurzyć chusteczkę w wodzie i jej nie zamoczyć?
  • Czy powietrze może działać tak jak korek w butelce czy wannie?

Spis materiałów

  1. przezroczysta miska z wodą
  2. przezroczysta szklanka lub słoik (wysokość naczynia musi być porównywalna z wysokością miski)
  3. chusteczka płócienna lub mała ściereczka
  4. piłeczka pingpongowa

 Planowanie doświadczenia wspólnie z klubowiczami

Porozmawiaj z klubowiczami:

  • Jak myślicie, czy chusteczka umieszczona w szklance, którą zanurzymy w wodzie, się zamoczy?
  • Czy piłeczka pingpongowa pływa w wodzie? Dlaczego?

Etapy przeprowadzania doświadczenia

  1. Wlej wodę do miski do połowy jej wysokości.
  2. Do szklanki włóż rozłożoną chusteczkę.
  3. Dociśnij ją do samego dna.
  4. W szklance umieć piłeczkę pingpongową.
  5. Odwróć szklankę do góry dnem, przytrzymując piłeczkę i chustkę, by nie wypadły.
  6. Zanurz szklankę w wodzie na pewną głębokość.
  7. Zanurz szklankę głębiej.
  8. Zwróć uwagę, gdzie znajduje się piłeczka pingpongowa.
  9. Podnieś szklankę do góry.
  10. Wyjmij piłeczkę.
  11. Sprawdź, czy chusteczka jest mokra.

Pytania do doświadczenia

  • Jak zmienia się położenie piłeczki pingpongowej w zależności od stopnia zanurzenia szklanki?
  • Czy udaje się zamoczyć chusteczkę?
  • Co znajduje się w szklance?

 Refleksja po doświadczeniu

Położenie piłeczki pingpongowej wskazuje poziom wody w naczyniu. Woda nie dochodzi do chusteczki, ponieważ blokuje ją znajdujące się w szklance powietrze. Głębsze zanurzenie szklanki powoduje ściśnięcie powietrza. Z analogiczną sytuacją mamy do czynienia, gdy strzykawkę, w której znajduje się powietrze i woda, naciskamy, zarazem blokując jej wylot. W zależności od stopnia zanurzenia szklanki w wodzie i ściśnięcia gazu powietrze zajmuje mniej lub więcej miejsca wewnątrz naczynia (mniejszą lub większą część jego objętości), pozostałą przestrzeń wypełnia woda.

Opis zjawiska

Odwrócona szklanka stanowi komorę wypełnioną powietrzem. Choć naczynie nie jest zamknięte, woda do niego nie wpływa, a to dlatego, że powietrze tworzy cos na kształt poduszki powietrznej. Zmiana stopnia zanurzenia szklanki powoduje kompresję powietrza. Powietrze jest ściskane przez wodę, przez co zmniejsza się jego objętość, a to z kolei sprawia, że rośnie jego ciśnienie. Dzwon nurkowy służy do transportowania nurków, którzy pracują pod wodą. Do ewakuacji okrętów podwodnych stosuje się dzwony ratownicze.

Ciekawostki

  • Aleksander Wielki w czasie oblężenia Tyru w 332 r. p.n.e. używał dzwonu nurkowego, o czym można się dowiedzieć z zapisków greckiego filozofa Arystotelesa.

Połączenia z innymi doświadczeniami na stronie KMO

Statek w butelce

Powiązane doświadczenia

21.02.2020

Obieg wody

Problem do rozwiązania Podczas doświadczenia klubowicze określą, czy temperatura środowiska wpływa na tempo parowania i skraplania wody. Jednocześnie dowiedzą się, czym jest para wodna i wilgotność powietrza oraz jak powstają chmury. Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Fizyczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane...
02.08.2018

Niepękające balony

Problem do rozwiązania Dlaczego naciskając na łuk w jednym miejscu, możesz go zburzyć? Przeprowadzając to doświadczenie poćwiczysz umiejętności społeczne oraz dowiesz się więcej o równomiernym rozkładzie sił. Spis materiałów balony deski/palety krzesło taśma/klej uniwersalny Etapy przeprowadzania doświadczenia Nadmuchaj jeden balon i usiądź na nim całym ciałem na krześle, zaobserwuj co...
10.09.2018

Mieszanka wybuchowa

Problem do rozwiązania Czy Ty już wiesz, co się stanie, kiedy zostanie zmieszany roztwór sody oczyszczonej i kwasku cytrynowego? Jeśli nie, to koniecznie sprawdź! Dodatkowo wywar z czerwonej kapusty ma bardzo ciekawe właściwości chemiczne, które można zaobserwować w tym doświadczeniu. Spis materiałów dwa kubki wywar z czerwonej kapusty soda oczyszczona...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.