Blisko, bli偶ej, za blisko
Cel do艣wiadczenia:
Czym jest przestrze艅 osobista? Czy ka偶dy cz艂owiek ma podobne potrzeby wzgl臋dem swojej przestrzeni? Od czego zale偶y jej rozmiar? Sprawd藕, jakie potrzeby wzgl臋dem przestrzeni osobistej masz Ty, jakie maj膮 Twoi znajomi, a jak膮 nieznajomi w przestrzeni publicznej.

Dziedzina:
Etap edukacyjny:
S艂owa kluczowe:
Data publikacji:
Autor:
CNK
Problem do rozwi膮zania
Czym jest przestrze艅 osobista? Czy ka偶dy cz艂owiek ma podobne potrzeby wzgl臋dem swojej przestrzeni? Od czego zale偶y jej rozmiar? Sprawd藕, jakie potrzeby wzgl臋dem przestrzeni osobistej masz Ty, jakie maj膮 Twoi znajomi, a jak膮 nieznajomi w przestrzeni publicznej.
Spis materia艂贸w
- Kartki
- D艂ugopisy
- Miarka/centymetr/metr贸wka
Etapy przeprowadzania do艣wiadczenia
Do艣wiadczenie 1
- Udaj si臋 w miejsca, gdzie ludzie przychodz膮 w r贸偶nych celach i gdzie ich zag臋szczenie nie jest takie samo (komunikacja miejska, winda, korytarz szkolny w czasie przerwy, centrum handlowe, przystanek autobusowy, park, biblioteka, koncert muzyki m艂odzie偶owej, koncert muzyki powa偶nej itp.).
- Obserwuj odleg艂o艣膰, w jakiej stoj膮 od siebie ludzie, kt贸rzy si臋 nie znaj膮 oraz osoby, kt贸re si臋 znaj膮. Zapisz spostrze偶enia dotycz膮ce przynajmniej pi臋ciu par. Powt贸rz obserwacje innego dnia o innej porze. Je偶eli mo偶esz, to zmierz odleg艂o艣膰 lub spr贸buj ja oszacowa膰.
- Policz 艣redni膮 odleg艂o艣膰 w jakiej staj膮 od siebie nieznajomi oraz znajomi ludzie w ka偶dym z miejsc, kt贸re odwiedzi艂e艣. Por贸wnaj ze sob膮 te odleg艂o艣ci.
Do艣wiadczenie 2
- Sta艅cie parami naprzeciwko siebie w odleg艂o艣ci 3 metr贸w.
- Zbli偶ajcie si臋 do siebie stopniowo.
- Gdy kt贸ra艣 osoba z pary uzna, 偶e nie chce ju偶 zbli偶a膰 si臋 do drugiej osoby to zatrzymuje si臋.
- Zmierzcie odleg艂o艣膰 mi臋dzy Wami.
- Powt贸rzcie do艣wiadczenie w innych parach.
Do艣wiadczenie 3, wersja a
- Zamknij oczy. Popro艣 kogo艣, aby stan膮艂 1,5 metra od Ciebie i bardzo powoli si臋 przybli偶a艂.
- Gdy uznasz, 偶e Tw贸j parter jest 20 centymetr贸w od Ciebie to powiedz stop.
- Otw贸rz oczy i zmierz odleg艂o艣膰 jaka dzieli艂a Ciebie i Twojego partnera. Por贸wnaj wyniki z pomiarami innych os贸b.
Do艣wiadczenie 3, wersja b
- Zamknij oczy. Popro艣 kogo艣, aby sta艂 nieruchomo, ale zbli偶a艂 stopniowo d艂o艅 do Twoich zamkni臋tych oczu. Niech zacznie np. od 30 centymetr贸w.
- Spr贸buj zgadn膮膰 kiedy jego d艂o艅 b臋dzie 3 centymetry od Twojej twarzy.
Pytania do do艣wiadczenia
- W jakim miejscu zaobserwowa艂e艣 najciekawsze zachowania ludzi? Czy Twoja obecno艣膰 i przygl膮danie si臋 wp艂ywa艂o na zachowanie obserwowanych os贸b?
- Co robi艂y osoby, do kt贸rych w pustej, niezat艂oczonej przestrzeni kto艣 podchodzi艂, siada艂 obok? W kt贸rym z tych miejsc Ty czu艂by艣 si臋 najswobodniej b臋d膮c blisko otoczonym przez nieznajome osoby?
- Czy zachowania os贸b z r贸偶nych grup wiekowych by艂y podobne?
- Je偶eli uda艂o Ci si臋 zaobserwowa膰 osoby z r贸偶nych kultur, to czy ich zachowanie w podobnej sytuacji r贸偶ni艂o si臋?
Powi膮zane do艣wiadczenia
26.10.2019
Problem do rozwi膮zania Zazwyczaj mikroskopowanie kojarzy si臋 nam z du偶a precyzj膮 wykonywanych czynno艣ci, drogim sprz臋tem. Do艣wiadczenie to pokazuje, 偶e przygotowanie preparatu i obserwacja nie s膮 skomplikowane. Wr臋cz przeciwnie klubowicze, nawet najm艂odsi, szybko odszukaj膮 ciekawe elementy budowy cebuli widziane pod lup膮, czy mikroskopem. Spis materia艂贸w 1. cebula jadalna, cebula odmiana czerwona...
11.02.2020
Czy mo偶na z艂apa膰 powietrze w wodzie?
Problem do rozwi膮zania W tym do艣wiadczeniu klubowicze sprawdz膮, jakie w艂a艣ciwo艣ci ma powietrze. Wykonuj膮c zadanie, zobacz膮, jak mo偶na je z艂apa膰 i uwi臋zi膰 w naczyniu! 聽Wskaz贸wki dla opiekuna Podczas do艣wiadczenia mo偶na realizowa膰 elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 7, 9 Obszar III, pkt 5 Obszar IV, pkt 13, 19...
05.09.2018
Galaretki z owocami
Problem do rozwi膮zania Kiedy do galaretki najlepiej dodawa膰 艣wie偶e owoce? Dlaczego to ma znaczenie? Sprawd藕! Spis materia艂贸w galaretki owocowe w proszku gor膮ca woda du偶y dzbanek kubeczki lub inne naczynia na galaretki 艣wie偶e owoce, np.: kiwi, banan, cytryna, ananas, pomara艅cza, brzoskwinia owoce z puszki (w syropie), np.: kiwi, ananas, brzoskwinia Etapy...