Jak stworzyć niewidzialny napis?

Cel doświadczenia:

Czy zawsze marzył Ci się sposób komunikowania ze znajomymi, który byłby niewidoczny dla innych? W tym doświadczeniu możesz się dowiedzieć, jak to zrobić!

Dziedzina:

Data publikacji:

2018-09-19

Autor:

CNK

Problem do rozwiązania

Czy zawsze marzył Ci się sposób komunikowania ze znajomymi, który byłby niewidoczny dla innych? W tym doświadczeniu możesz się dowiedzieć, jak to zrobić!

Spis materiałów

  1. kartka papieru
  2. pędzelek albo patyczki kosmetyczne
  3. waciki kosmetyczne
  4. jodyna
  5. witamina C (najlepiej w tabletkach musujących)
  6. woda utleniona
  7. woda

Etapy przeprowadzania doświadczenia

  1. Przygotuj roztwór witaminy C, rozpuszczając w połowie szklanki wody jedną tabletkę witaminy C.
  2. Do innego naczynia wprowadź kilkanaście kropel jodyny.
  3. Dodawaj do niej tyle kropel roztworu witaminy C, aż nastąpi odbarwienia jodyny.
  4. Powstałą mieszaninę użyj do sporządzenia niewidzialnego napisu – zanurz w niej delikatnie pędzelek albo patyczek kosmetyczny, a następnie napisz coś na zwykłej kartce papieru. W razie potrzeby, wysusz kartkę.
  5. W celu uwidocznienia napisu, zwilż wodą utlenioną wacik kosmetyczny i przetrzyj nim kartkę.

Zrób to inaczej

  • zamiast wody utlenionej użyj środka do usuwania plam.
  • dodaj do mieszaniny jodyny i witaminy C wodę utlenioną.
  • pozostaw na dwa dni niewidzialny napis, nie uwidaczniając go.
  • dodaj kilka kropel soku z cytryny na uwidoczniony napis.

Pytania do doświadczenia

  1. Dlaczego napis ma taki kolor?
  2. Czym można zastąpić rozpuszczoną tabletkę witaminy C?

Powiązane doświadczenia

05.09.2018

(Nie)zwykła fontanna

Problem do rozwiązania Jak sprawić, żeby zbudowana przez Ciebie fontanna miała silniejszy lub słabszy strumień? Od czego zależy siła, z jaką wylewa się woda? W tym doświadczeniu zbudujesz prosty przyrząd, który pomoże zobrazować odpowiedzi na te pytania. Spis materiałów plastikowa, giętka rurka taśma klejąca plastikowa część (końcówka) kroplomierza – opcjonalnie...
02.03.2020

Ukryte obiekty, czyli poszukiwacze skarbów

Problem do rozwiązania Celem doświadczenia jest odnalezienie i rozpoznanie za pomocą lusterka przedmiotów ukrytych za przesłoną. Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 6, 7 Obszar IV, pkt 5, 12, 13 Wiodące pytania Dlaczego nie widzimy niektórych przedmiotów (obiektów)? Czy...
11.09.2018

Koniec z puszką

Problem do rozwiązania Co się dzieje z powietrzem przy szybkim obniżeniu jego temperatury? Czy może to być groźne? A może da się to jakoś wykorzystać? Na pewno sprawdzisz to w tym doświadczeniu! Spis materiałów aluminiowa puszka po napoju wiadro lub miska palnik gazowy metalowe obcęgi (szczypce do trzymania puszki) zimna...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.