Koniec z puszką

Cel doświadczenia:

Co się dzieje z powietrzem przy szybkim obniżeniu jego temperatury? Czy może to być groźne? A może da się to jakoś wykorzystać? Na pewno sprawdzisz to w tym doświadczeniu!

Dziedzina:

Data publikacji:

2018-09-11

Autor:

Iwo Maciak

Problem do rozwiązania

Co się dzieje z powietrzem przy szybkim obniżeniu jego temperatury? Czy może to być groźne? A może da się to jakoś wykorzystać? Na pewno sprawdzisz to w tym doświadczeniu!

Spis materiałów

  1. aluminiowa puszka po napoju
  2. wiadro lub miska
  3. palnik gazowy
  4. metalowe obcęgi (szczypce do trzymania puszki)
  5. zimna woda
  6. zapałki
  7. gruba rękawica kuchenna lub ogrodnicza
  8. okulary ochronne

Etapy przeprowadzania doświadczenia

!!!UWAGA!!! Doświadczenie z otwartym ogniem i wrzącą wodą! Użyj środków ochrony osobistej – okularów ochronnych i rękawic.

  1. Do pustej puszki nalej trochę wody (około 0,5 cm wysokości naczynia).
  2. Wiadro lub miskę wypełnij w ¾ pojemności zimną wodą.
  3. Chwyć puszkę za pomocą szczypiec i umieść ją nad płomieniem palnika. Trzymaj ją, aż woda w jej środku zacznie wrzeć, a z puszki zacznie wydobywać się para. Pamiętaj, że zarówno płomień palnika, jak i para są bardzo gorące – bądź ostrożny.
  4. Gdy woda się zagotuje, ciągle trzymając puszkę szczypcami, zwinnym i szybkim ruchem włóż ją do wiadra z zimną wodą. Ważne jest, żeby zanurzyć ją całkowicie, w pozycji pionowej otworem do dołu.
  5. Przytrzymaj puszkę kilka sekund i uważnie ją obserwuj.

Zrób to inaczej

  • Co się stanie, jeśli woda w wiadrze przed włożeniem do niego puszki, będzie gorąca?
  • Spróbuj przeprowadzić eksperyment tak, aby obserwowane zjawisko było silniejsze i głośniejsze.

Pytania do doświadczenia

  1. Co się stało z puszką? Co spowodowało taki efekt?
  2. Czy jeśli włożysz puszkę do ciepłej wody efekt będzie ten sam?
  3. Jak różnice temperatur wpływają na nasz organizm?

Powiązane doświadczenia

21.02.2020

Powstawanie chmur, czyli dlaczego nie z każdej chmury pada deszcz?

Problem do rozwiązania Celem doświadczenia jest zbadanie, dlaczego nie z każdej chmury pada deszcz, choć wszystkie chmury zbudowane są z cząsteczek wody w postaci kropli (stan ciekły) lub bryłek lodu (stan stały).  Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 7 Obszar...
19.06.2018

Glutek, czyli sieciowanie polimerów

Problem do rozwiązania Celem doświadczenia jest przygotowanie rozciągliwego materiału plastycznego w wyniku sieciowania polimeru, którym jest alkohol poliwinylowy. Celem eksperymentu jest również zapoznanie klubowiczów z samym zjawiskiem sieciowania oraz zmianą właściwości usieciowanych materiałów. Przygotowana plastyczna masy, która jest efektem końcowym zadania rozwija dodatkowo kreatywność oraz zdolności manualne. Spis materiałów Płyn...
19.06.2018

Wzmocnij dźwięk

Problem do rozwiązania Jak lepiej usłyszeć bardzo ciche dźwięki? Spis materiałów Gumowy wąż o długości ok.1,5m – 2m i średnicy ok.1cm Dwa lejki, mogą być różnego wymiaru Zegarek (budzik) wskazówkowy, mechaniczny Taśma klejąca Nożyczki Etapy przeprowadzania doświadczenia Połóż zegarek ok. 2m od siebie. Sprawdź, czy słyszysz tykanie. Za pomocą taśmy...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.