Kubkofon

Cel doświadczenia:

Czym jest dźwięk i jak to się dzieje, że my – ludzie – go słyszymy? Jak jest przekazywany? Odpowiedzi możesz poszukać w tym doświadczeniu!

Dziedzina:

Data publikacji:

2018-09-11

Autor:

CNK

Problem do rozwiązania

Czym jest dźwięk i jak to się dzieje, że my – ludzie – go słyszymy? Jak jest przekazywany? Odpowiedzi możesz poszukać w tym doświadczeniu!

Spis materiałów

  1. styropianowe kubki
  2. wykałaczki
  3. sznurek

Etapy przeprowadzania doświadczenia

  1. Na środku den dwóch kubków zrób dziurki wykałaczką.
  2. Przez dziurki przewlecz sznurek i zawiąż go na wykałaczkach w środku kubków.
  3. Poproś kogoś, aby trzymał jeden z kubków przy uchu.
  4. Napnij sznurek i powiedz coś do drugiego kubka. Powtórz doświadczenie z nienaprężonym sznurkiem.

Zrób to inaczej

  • Zamiast sznurka użyj cienkiego drutu.
  • Mów w różnym tempie.
  • Mów cicho i głośno.
  • Spróbuj mówić niskim i wysokim głosem.
  • Wykorzystaj inne typy naczyń i naczynia zbudowane z innego materiału.

Pytania do doświadczenia

  1. Co się stało, gdy powiedziałeś coś do kubka?
  2. Kiedy i dlaczego kubkofon lepiej działa?
  3. Jak działa kubkofon? Gdzie można wykorzystać to zjawisko?
  4. Naczynia w jakim kształcie działają najlepiej?
  5. Naczynia zbudowane z jakiego materiału działają najlepiej?

Powiązane doświadczenia

25.02.2020

Zajączek z lusterka

Problem do rozwiązania Podczas zabawy w puszczanie zajączków klubowicze odkrywają zjawisko odbicia światła. Sprawdzają, jak różne zwierciadła (także wklęsłe i wypukłe) odbijają światło. Badają, od czego zależy kształt i wielkość odbitego obrazu. Szukają sposobu, aby „złapać” świetlnego zajączka. Wskazówki dla opiekuna Doświadczenie umożliwia realizację elementów Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego:...
03.08.2018

Żelazożercy

Problem do rozwiązania Jakie czynniki są potrzebne do zajścia korozji? Jaki jest wpływ różnych parametrów na szybkość tego procesu? W jaki sposób zmiana środowiska reakcji wpływa na proces rdzewienia? Klubowicz po wykonaniu serii prostych eksperymentów określi czym jest rdza, jakie są podstawowe czynniki korozyjne oraz w jaki sposób dodatek różnych...
19.06.2018

Kolorowe płomienie – czyli jak powstają fajerwerki

Problem do rozwiązania Dlaczego fajerwerki mają tak wiele kolorów? Czy dodaje się do nich specjalny barwnik? Dlaczego różne substancje umieszczone w płomieniu palnika zabarwiają go na inne kolory? Celem doświadczenia jest sprawdzenie co jest odpowiedzialne za nadawanie barwy racom i fajerwerkom. Doświadczenie ma na celu również zapoznać klubowiczów z kolorami...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.