Spinner

Cel doświadczenia:

Jaka jest funkcja łożyska? Jak działa? Dlaczego jest tak powszechnie używane? Na te pytania odpowiesz konstruując spinnera!

Problem do rozwiązania

Jaka jest funkcja łożyska? Jak działa? Dlaczego jest tak powszechnie używane? Na te pytania odpowiesz konstruując spinnera!

Spis materiałów

Doświadczenie 1(do wykonania 1 spinnera):

  1. Łożysko o średnicy 1,5-2 cm (w sklepie z artykułami metalowymi lub w Internecie za około 3 zł, można je wymontować ze wszystkiego co się kręci, starej hulajnogi albo rolek, innego spinnera, etc.)
  2. 2 lub 3 nakrętki na śrubki
  3. Taśma i hot glue gun (pistolet na klej)

Doświadczenie 2 (do wykonania 1 spinnera):

  1. 3 Patyczki do lodów
  2. Dziurkacz na tyle silny, żeby zrobić dziurę w patyczkach do lodów
  3. 1 Wykałaczka
  4. 2 koła z tekturki lub sztywnego papieru o średnicy około 1,5-2 cm
  5. Igła
  6. klej , którym będzie można skleić patyczki (np. z pistoletu na klej lub do drewna)
  7. Opcjonalnie małe guziki i małe monety (np. jednogroszowe)

Etapy przeprowadzania doświadczenia

Doświadczenie 1

  1. Do łożyska przyklej nakrętki (możliwe, że klej z pistoletu nie przyklei się do metalu, należy wtedy okleić go i nakrętki taśmą i dopiero wtedy użyć pistoletu).
  2. Przetestuj spinnera, jeśli kręci się za wolno albo za krótko, poeksperymentuj z ramionami.

Doświadczenie 2

  1. Patyczki obetnij do długości około 5 cm (zależy od wielkości ręki).
  2. Zrób w nich dziurki w tych samych miejscach w każdym patyczku.
  3. Ułóż je jeden na drugim tak, żeby dziurka była we wszystkich patyczkach była w jednym miejscu i żeby były względem siebie pod kątem około 120 stopni i w ten sposób sklej.
  4. Pozwól klejowi wyschnąć, a w tym czasie skonstruuj łożysko.
  5. Oba koła z tekturki przebij igłą na środku, a następnie powoli wsuń tam wykałaczkę (dziura powinna być szerokości wykałaczki, nie większa).
  6. Pierwsze koło zostaw na wykałaczce, drugie narazie zdejmij.
  7. Na koło z wykałaczką nałóż spinnera, a następnie drugie koło.
  8. Wystająca część wykałaczki obetnij.
  9. Możesz zabezpieczyć końcówkę wykałaczki klejem z pistoletu, żeby się wygodniej trzymało (lub ewentualnie dokleić do nich guziki).
  10. Dla szybszych obrotów możesz obciążyć ramiona spinnera na samym końcu, np. małymi monetami.

Poeksperymentuj z innymi materiałami!

Pytania do doświadczenia

  1. Czy lepiej działają spinnery o dwóch czy o trzech ramionach?
  2. Czy lepiej działają niedociążone ramiona czy dociążone?
  3. Co się dzieje, kiedy ramiona są dociążone nierównomiernie albo w różnych miejscach?
  4. Jak zrobić z takiego spinnera żyroskop (podobny do zabawki z lat 90. „bączek”)?

Interpretacje wyników

Spinnery są świetnym przykładem wykorzystania łożyska. Łożysko to mechanizm umożliwiający ruch obrotowy jakiejś część względem łożyska charakteryzujący się niewielkim współczynnikiem tarcia. Klubowicze mogą poeksperymentować z budowaniem własnego modelu łożyska w doświadczeniu nr 2 lub wykorzystaniem gotowego łożyska w doświadczeniu nr 1. Dodatkowo, mogą sprawdzić jakie cechy spinnera (długość i ilość ramion, obciążenie ramion i miejsce dociążenia, rodzaje łożyska) wpływają na jego parametry ruchu obrotowego (szybkość obrotów, długość obracania się, łatwość wprawiania w ruch).

Można ten mechanizm wykorzystać do stworzenia własnego “koła fortuny”. A następnie sprawdzania prawdopodobieństwa wskazania akurat jednego z pól (jako wstęp do prawdopodobieństwa i statystki jako dziedziny nauki).

Ciekawostki

Istnieje bardzo wiele typów łożysk, które można spotkać w różnych rozmiarach, od centymetra do kilku metrów. W spinnerze wykorzystywane jest łożysko kulkowe. Składa się ono z dwóch pierścieni, pomiędzy którymi dla zmniejszenia tarcia znajdują się kulki zamknięte w klatce (współczynnik tarcia zmniejszany jest nie tylko przez zmniejszoną powierzchnię styku, ale przede wszystkim poprzez wykorzystanie toczenia się kulek bez poślizgu po powierzchni obydwu pierścieni). Większość łożysk do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje smaru – substancji, która będzie zmniejszała współczynnik tarcia jeszcze bardziej.

Powiązane doświadczenia

05.09.2018

Gorące powietrze

Problem do rozwiązania Ludzie od dawna chcieli wzbijać się w przestworza. Mitologiczny Dedal i Iakr lecieli na skrzydłach, w XVIII wieku ludzie unieśli się w balonie, a już pod koniec XIX wieku pierwszy samolot wzbił się na całe 12 sekund. Weź udział w konstruowaniu maszyn latających może kolejny przełom w...
02.08.2018

Niepękające balony

Problem do rozwiązania Dlaczego naciskając na łuk w jednym miejscu, możesz go zburzyć? Przeprowadzając to doświadczenie poćwiczysz umiejętności społeczne oraz dowiesz się więcej o równomiernym rozkładzie sił. Spis materiałów balony deski/palety krzesło taśma/klej uniwersalny Etapy przeprowadzania doświadczenia Nadmuchaj jeden balon i usiądź na nim całym ciałem na krześle, zaobserwuj co...
11.02.2020

Czy można złapać powietrze w wodzie?

Problem do rozwiązania W tym doświadczeniu klubowicze sprawdzą, jakie właściwości ma powietrze. Wykonując zadanie, zobaczą, jak można je złapać i uwięzić w naczyniu!  Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 7, 9 Obszar III, pkt 5 Obszar IV, pkt 13, 19...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.