Zablokować powietrze

Cel doświadczenia:

Dlaczego do pustej butelki nie da się nalać wody?

Dziedzina:

Data publikacji:

2018-06-19

Autor:

Katarzyna Kołacz

Problem do rozwiązania

Do butelki szczelnie połączonej z lejkiem należy wlać wodę.

Spis materiałów

  1. Plastikowa butelka np. 1 litr
  2. Lejek plastikowy z szyjką szerszą od szerokości słomki
  3. Plastelina
  4. Taśma izolacyjna
  5. Naczynie z wodą

Etapy przeprowadzania doświadczenia

  1. Włóż lejek do butelki.
  2. Uszczelnij plasteliną przestrzeń między lejkiem a butelką, możesz dodatkowo użyć do uszczelniania taśmy izolacyjnej. 
  3. Wlej wodę do lejka. 
  4. Zaobserwuj zachowanie się wody. 

Pytania do doświadczenia

  1. Co jeszcze może zablokować przepływ wody?
  2. Co można zrobić by wlać wodę do butelki z uszczelnionym lejkiem?
  3. Co się stanie, kiedy woda będzie nalewana do lejka powoli, a co kiedy szybko?

Interpretacje wyników

Woda wlana do uszczelnionego lejka nie może przepłynąć do butelki, ponieważ powietrze znajdujące się w butelce blokuje jej wpływanie. Jednocześnie napięcie powierzchniowe wody nie pozwala na wydostanie się cząsteczek powietrza na powierzchnię.

Ciekawostki

  1. Duże napięcie powierzchniowe wody pozwala transportować krew w górę wąskimi naczyniami w ciele człowieka w tym też wbrew grawitacji.
  2. Cząsteczka wody jest drugą najczęstszą cząsteczką we wszechświecie, ustępuje w tym rankingu tylko cząsteczce wodoru.

Powiązane doświadczenia

25.02.2020

Zajączek z lusterka

Problem do rozwiązania Podczas zabawy w puszczanie zajączków klubowicze odkrywają zjawisko odbicia światła. Sprawdzają, jak różne zwierciadła (także wklęsłe i wypukłe) odbijają światło. Badają, od czego zależy kształt i wielkość odbitego obrazu. Szukają sposobu, aby „złapać” świetlnego zajączka. Wskazówki dla opiekuna Doświadczenie umożliwia realizację elementów Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego:...
13.01.2020

Zobacz tęczę

Problem do rozwiązania Klubowicze odkryją, co to jest tęcza i jak powstaje. Zaobserwują, jak działa pryzmat. Odkryją różne rodzaje pryzmatów. Spróbują znaleźć sposób na stworzenie tęczy. Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 6, 7 Obszar III, pkt 9 Obszar IV,...
03.08.2018

Ciepło-zimno!

Problem do rozwiązania Czy możliwe jest pochłanianie ciepła z otoczenia podczas rozpuszczania substancji? Czy możliwe jest wydzielania ciepła do otoczenia podczas rozpuszczania substancji? Doświadczenie ma na celu zapoznać klubowiczów z jednym ze sposobów wymiany energii między układem a otoczeniem oraz kształtować umiejętność rozróżniania reakcji egzo- i endotermicznych. Spis materiałów Soda...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.