Szyszka – wskaźnik wilgotności

Cel doświadczenia:

Przechodząc obok drzew iglastych warto przyjrzeć się ich szyszkom. Zarówno te jeszcze na drzewie i te pod nim mogą być otwarte lub zamknięte. Poniższe doświadczenie wyjaśni, dlaczego tak się dzieje.

Dziedzina:

Data publikacji:

2018-08-02

Autor:

Katarzyna Kołacz

Problem do rozwiązania

Przechodząc obok drzew iglastych warto przyjrzeć się ich szyszkom. Zarówno te jeszcze na drzewie i te pod nim mogą być otwarte lub zamknięte. Poniższe doświadczenie wyjaśni, dlaczego tak się dzieje.

Spis materiałów

  1. po 2 podobne wielkością szyszki różnych gatunków drzew iglastych
  2. naczynie z wodą
  3. zegarek

Etapy przeprowadzania doświadczenia

  1. Po jednej zebranej szyszce różnych gatunków zamocz w wodzie.
  2. Pozostałe zostaw suche niedaleko naczynia.
  3. Obserwuj jak zmienia się wygląd szyszek.
  4. Dla lepszej obserwacji zmian możesz robisz dziennik fotograficzny. Zapisuj, po jakim czasie od zamoczenia robisz zdjęcie.
  5. Porównaj ich wygląd z suchymi szyszkami.
  6. Połóż mokre szyszki w ciepłym miejscu i sprawdź, po jakim czasie wrócą do pierwotnego wyglądu.

Pytania do doświadczenia

  1. W jakich jednostkach podaje się wilgotność powietrza?
  2. Czy szyszki różnych gatunków drzew reagują na wilgotność się tak samo?
  3. Czy tyle samo czasu zajęło zamykanie się szyszki, co jej ponowne otwieranie?

Interpretacje wyników

Szyszki się zamykają, kiedy jest wilgotno. Natomiast, kiedy jest ciepło i sucho otwierają się. Zatem szyszka jest naturalnym czujnikiem wilgotności powietrza, czyli higrometrem. Łuski zewnętrzne reagują na wilgoć pęczniejąc, dzięki czemu szyszka się zamyka.

Ciekawostki

  1. Łuski szyszek zamykają się przed deszczem by chronić znajdujące się w środku nasiona.
  2. Z otwartej szyszki wiatr wydmuchuje nasiona, dzięki czemu nasiona wędrują na nowe miejsca.
  3. Ryż ma właściwości higroskopijne, dlatego jest dobrym domowym sposobem na pozbycie się wilgoci.

Powiązane doświadczenia

11.02.2020

Czy można złapać powietrze w wodzie?

Problem do rozwiązania W tym doświadczeniu klubowicze sprawdzą, jakie właściwości ma powietrze. Wykonując zadanie, zobaczą, jak można je złapać i uwięzić w naczyniu!  Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 7, 9 Obszar III, pkt 5 Obszar IV, pkt 13, 19...
11.09.2018

Koniec z puszką

Problem do rozwiązania Co się dzieje z powietrzem przy szybkim obniżeniu jego temperatury? Czy może to być groźne? A może da się to jakoś wykorzystać? Na pewno sprawdzisz to w tym doświadczeniu! Spis materiałów aluminiowa puszka po napoju wiadro lub miska palnik gazowy metalowe obcęgi (szczypce do trzymania puszki) zimna...
22.02.2019

Od piszczałki do tuby

Problem do rozwiązania Jak ze słomek i papieru stworzyć instrumenty dla całej orkiestry? Sprawdź, jak zagrasz na własnoręcznie zrobionej piszczałce lub tubie! Spis materiałów Na jedną grupę: plastikowe słomki do napojów nożyczki papierowa taśma klejąca elastyczne kartony i/lub kartki różnej wielkości Etapy przeprowadzania doświadczenia Słomkę do napojów obetnij z jednej...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.