Szyszka – wskaźnik wilgotności

Cel doświadczenia:

Przechodząc obok drzew iglastych warto przyjrzeć się ich szyszkom. Zarówno te jeszcze na drzewie i te pod nim mogą być otwarte lub zamknięte. Poniższe doświadczenie wyjaśni, dlaczego tak się dzieje.

Dziedzina:

Data publikacji:

2018-08-02

Autor:

Katarzyna Kołacz

Problem do rozwiązania

Przechodząc obok drzew iglastych warto przyjrzeć się ich szyszkom. Zarówno te jeszcze na drzewie i te pod nim mogą być otwarte lub zamknięte. Poniższe doświadczenie wyjaśni, dlaczego tak się dzieje.

Spis materiałów

  1. po 2 podobne wielkością szyszki różnych gatunków drzew iglastych
  2. naczynie z wodą
  3. zegarek

Etapy przeprowadzania doświadczenia

  1. Po jednej zebranej szyszce różnych gatunków zamocz w wodzie.
  2. Pozostałe zostaw suche niedaleko naczynia.
  3. Obserwuj jak zmienia się wygląd szyszek.
  4. Dla lepszej obserwacji zmian możesz robisz dziennik fotograficzny. Zapisuj, po jakim czasie od zamoczenia robisz zdjęcie.
  5. Porównaj ich wygląd z suchymi szyszkami.
  6. Połóż mokre szyszki w ciepłym miejscu i sprawdź, po jakim czasie wrócą do pierwotnego wyglądu.

Pytania do doświadczenia

  1. W jakich jednostkach podaje się wilgotność powietrza?
  2. Czy szyszki różnych gatunków drzew reagują na wilgotność się tak samo?
  3. Czy tyle samo czasu zajęło zamykanie się szyszki, co jej ponowne otwieranie?

Interpretacje wyników

Szyszki się zamykają, kiedy jest wilgotno. Natomiast, kiedy jest ciepło i sucho otwierają się. Zatem szyszka jest naturalnym czujnikiem wilgotności powietrza, czyli higrometrem. Łuski zewnętrzne reagują na wilgoć pęczniejąc, dzięki czemu szyszka się zamyka.

Ciekawostki

  1. Łuski szyszek zamykają się przed deszczem by chronić znajdujące się w środku nasiona.
  2. Z otwartej szyszki wiatr wydmuchuje nasiona, dzięki czemu nasiona wędrują na nowe miejsca.
  3. Ryż ma właściwości higroskopijne, dlatego jest dobrym domowym sposobem na pozbycie się wilgoci.

Powiązane doświadczenia

21.02.2020

Ile wody jest w butelce?

Problem do rozwiązania Wszystkie przedmioty wokół nas mają jakiś kształt, są kwadratowe, okrągłe, podłużne, owalne itp. Mogą też mieć nieregularny kształt. Uczestnicy eksperymentu zbadają, jaki kształt ma woda. To doświadczenie stanowi doskonałe wprowadzenie do tematu związanego z postrzeganiem i określaniem objętości płynów (Obszar IV, pkt 13 z Podstawy Programowej wychowania...
02.08.2018

Przyssany jak ślimak

Problem do rozwiązania Ślimaki zamieszkują obszary wodne przemieszczają się dzięki ruchom płetwy. Natomiast lądowe poruszają się dzięki falującym skurczom podeszwy. Płynność ich ruchu zapewnia śluz produkowany przez odpowiednie gruczoły. Zasymulowanie ruchu ślimaka pozwoli poznać tajniki jego poruszania się. Spis materiałów 3-5 przyssawek różnych typów do wieszania ręczników (może być ich...
03.08.2018

W stronę słońca

Problem do rozwiązania Jak organizmy żywe reagują na światło? Klubowicze wykonując doświadczenia dowiedzą się, które organizmy reagują na światło i w jaki sposób. Czy wszystkie do niego podążają? A może są takie, które się chowają? Spis materiałów Istnieje tutaj pewna dowolność, każdy organizm zdolny do ruchu, który można zaobserwować, będzie dobry.
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.