Spienione rośliny

Cel doświadczenia:

Jakie właściwości ma woda utleniona? Dlaczego polewa się nią czasem rany? Co to znaczy, że jest „utleniona”? Poszukiwania odpowiedzi na te pytania możesz zacząć od wykonania tego doświadczenia.

Data publikacji:

2018-09-10

Autor:

CNK

Problem do rozwiązania

Jakie właściwości ma woda utleniona? Dlaczego polewa się nią czasem rany? Co to znaczy, że jest „utleniona”? Poszukiwania odpowiedzi na te pytania możesz zacząć od wykonania tego doświadczenia.

 

Spis materiałów

  1. próbki roślin: owoców, warzyw, liści, łodyg, np. jabłka, ziemniaka, pomidora, natki pietruszki, marchewki
  2. przezroczyste pojemniki na próbki
  3. woda utleniona
  4. ewentualnie: krwisty kawałek mięsa, np. wątróbka, mięso pozbawione krwi, np. pierś z kurczaka oraz inne rodzaje, np. ryba.

Etapy przeprowadzania doświadczenia

  1. Palcami, nożem lub tarką rozdrobnij próbki roślin.
  2. Próbki umieść w pojemnikach. Postaraj się, by każda próbka była podobnej wielkości.
  3. Każdą próbkę zalej wodą utlenioną.
  4. Przez kilka minut obserwuj, co dzieje się na powierzchni próbek.

Zrób to inaczej

  • Jeśli masz do dyspozycji kawałek świeżego, krwistego mięsa, polej go wodą utlenioną. Co obserwujesz? Jak reaguje mięso pozbawione krwi, np. pierś z kurczaka? A ryba?

Pytania do doświadczenia

  1. Co się stało? W których próbkach zaszły zmiany?
  2. Gdzie zaszły największe, a gdzie najmniejsze zmiany? Jak, myślisz, o czym może świadczyć takie zróżnicowanie?
  3. Czy możesz sprawdzić, czym jest powstający produkt?
  4. W których próbkach nie zaszły żadne zmiany? Z czego to może wynikać?

Powiązane doświadczenia

24.01.2020

Osmozowe granie

Problem do rozwiązania Celem doświadczenia jest zaobserwowanie zjawiska osmozy, czyli w tym wypadku przenikania przez błony półprzepuszczalne cząsteczek wody do wnętrza nasion, co powoduje ich pęcznienie. Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 6, 7 Obszar III, pkt 9 Obszar IV,...
19.06.2018

Dziura w kawie

Problem do rozwiązania Jak zrobić dziurę w rozlanej kawie? Spis materiałów Płaski jasny talerz Zaparzona kawa w kubku (może być zrobiona z kawy rozpuszczalnej) Kroplomierz Kilka kropli spirytusu (może być salicylowy) Etapy przeprowadzania doświadczenia Na płaski talerz wylej kawę, ilość wlanej kawy musi płytko i całkowicie przykrywać dno naczynia. Do...
21.02.2020

Powstawanie chmur, czyli dlaczego nie z każdej chmury pada deszcz?

Problem do rozwiązania Celem doświadczenia jest zbadanie, dlaczego nie z każdej chmury pada deszcz, choć wszystkie chmury zbudowane są z cząsteczek wody w postaci kropli (stan ciekły) lub bryłek lodu (stan stały).  Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 7 Obszar...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.