Każdą piłeczkę połącz ze słomką za pomocą plasteliny ewentualnie taśmy samoprzylepnej.
Słomki z piłeczkami u góry ustaw na stoliku przyklejając dolną częścią słomki. Do przyklejenia możesz użyć plasteliny.
Wdmuchaj ustami bezpośrednio lub przez słomkę powietrze między piłeczki. Możesz użyć suszarki.
Model wykonany przez Klubowiczów KMO Eksplorek na 23. Piknik Naukowy Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik
Pytania do doświadczenia
Co się stanie, gdy wdmuchamy powietrze między piłeczki? (odpowiedz, zanim wykonasz doświadczenie)
Dlaczego uzyskaliśmy taki wynik?
Czy szybkość powietrza miała wpływ na wynik doświadczenia?
Opis zjawiska
W doświadczeniu obserwujemy, że jeśli zwiększymy szybkość powietrza to ciśnienie w jego strumieniu znacznie spada. Na zewnątrz strumienia panuje wyższe ciśnienie, które powoduje, że piłeczki są dociskane do siebie. Sytuacja ta wynika z prawa Bernouliego.
Problem do rozwiązania Jakie masz poczucie czasu? Czy umiesz precyzyjnie określić ile czasu mija? Kiedy jest to łatwiejsze, a kiedy trudniejsze? Co na to wpływa? Wykonaj to doświadczenie i porównaj swoje wyniki z innymi! Spis materiałów stoper dowolny odtwarzacz muzyki 30–60-sekundowe fragmenty utworów muzycznych wolnych i bardzo szybkich szczelna przepaska...
Problem do rozwiązania Czy zastanawiałeś się kiedyś gdzie kryją się owady? Możesz razem z nami zrobić dla nich kryjówkę. Spis materiałów trociny kamienie pojemnik otwarty z dziurą o średnicy około 2 cm w dnie (może być pudełko lub miska z wydrążoną dziurką w dnie, doniczka gliniana, itp.) kawałek deski łopata...
Problem do rozwiązania Przeglądając się w lustrze płaskim (np. zwykłym lustrze łazienkowym) widzimy obraz bez zniekształceń. Z kolei obrazy, które powstają w krzywych zwierciadłach są czasem zupełnie niepodobne do przedmiotów, które odbijają. W doświadczeniu będzie można się przekonać jak należy zniekształcić proste kształty, litery by były rozpoznawalne w krzywych zwierciadłach.