Łapacze snów

Cel doświadczenia:

Jak to się dzieje, że nawet na zatłoczonym, głośnym korytarzu, gdzie rozmawia wiele osób często jesteś w stanie wychwycić, kiedy ktoś wypowiada Twoje imię? Czy łatwiej jesteś w stanie wychwycić słowa wypowiadane przez dziewczyny czy przez chłopaków?

Data publikacji:

2018-09-19

Autor:

CNK

Problem do rozwiązania

Jak to się dzieje, że nawet na zatłoczonym, głośnym korytarzu, gdzie rozmawia wiele osób często jesteś w stanie wychwycić, kiedy ktoś wypowiada Twoje imię? Czy łatwiej jesteś w stanie wychwycić słowa wypowiadane przez dziewczyny czy przez chłopaków?

Spis materiałów

  1. minimum 4 uczestników
  2. kilka różnych wycinków z gazet, czasopism i/lub książek

Etapy przeprowadzania doświadczenia

  1. Stańcie w kręgu. Każdy z Was powinien mieć w rękach inny artykuł z gazety lub czasopisma. Powinny to być krótkie teksty, których przeczytanie zajmie nie więcej niż 2 minuty.
  2. Jedna osoba staje w środku kręgu.
  3. Osoby z kręgu w jednym momencie zaczynają na głos czytać swoje fragmenty gazet i czasopism.
  4. Osoba w środku zamyka oczy i słucha tego co czytają pozostali.
  5. Po upływie ok. 2 minut lub gdy wszyscy skończą czytać swoje artykuły, osoba ze środka kręgu wymienia słowa które wychwyciła spośród wszystkich czytanych na raz artykułów.
  6. Punkty 2, 3 i 4 powtórzcie tyle razy ile trzeba aby każdy miał okazję wysłuchać czytanych tekstów, zmieniajcie teksty, żeby każda osoba na środku na pewno słyszała je po raz pierwszy.
  7. Omówcie wspólnie słowa, które każdy z Was wyłapał

Zrób to inaczej

  • Zamiast używać gotowych fragmentów gazet, czasopism lub książek, przygotujcie kilka list słów i pojęć które będziecie czytali swojemu koledze lub koleżance w środku kręgu. Czy w ten sposób łatwiej będzie tej osobie zapamiętywać padające słowa?
  • Wymieniajcie się tym co czytacie np. niech dany fragment czytany przez mężczyznę będzie teraz czytany przez kobietę. Czy coś zmieniło się w odbiorze czytanego tekstu przez osobę w środku?
  • Zamiast używać gotowych fragmentów gazet, czasopism lub książek, przygotujcie kilka list imion męskich i żeńskich. Na listach powinny znajdować się również Wasze imiona! Kto z Was jakie imiona wyłapał?

Pytania do doświadczenia

  1. Jakie słowa najłatwiej jest nam wychwycić spośród wielu słów słyszanych naraz?
  2. Od czego zależy fakt, że jedne słowa łatwiej jest nam usłyszeć, podczas gdy inne są dla nas prawie nieuchwytne?
  3. Czy wszyscy będziemy słyszeć te same słowa?

Powiązane doświadczenia

10.09.2018

Wyrzuć π

Problem do rozwiązania To doświadczenie wygląda nieco jak sztuczka magiczna, ale na pewno nim nie jest. Problem, który przed Wami stanie został opisany po raz pierwszy w XVIII wieku. Jaki wynik otrzymasz? Spis materiałów nieprzezroczysta, wąska taśma klejąca kij/patyczek Etapy przeprowadzania doświadczenia Na podłodze zaznacz taśmą klejącą równoległe linie, odstępy...
19.09.2018

Tajna broń mrówek

Problem do rozwiązania Jak tak małe stworzenia jak mrówki mogą bronić się przed dużymi zwierzętami w lesie, które mogłyby zniszczyć ich mrowisko? Spis materiałów chusteczka higieniczna mrowisko długi drewniany kijek Etapy przeprowadzania doświadczenia Podczas wyprawy do lasu znajdź mrowisko. Podejdź do niego ostrożnie. Do drewnianego patyka przywiąż chusteczkę. Przez 30...
05.09.2018

Czarne węże chemiczne

Problem do rozwiązania Stwórz chemicznego węża, który wyrośnie jak spod ziemi! Spis materiałów sypki cukier soda oczyszczona denaturat stolik zapałki szczypce piasek Etapy przeprowadzania doświadczenia Zmieszaj sodę oczyszczoną i cukier (tak jak na ciasto) w stosunku 1:4. Usyp górkę z piasku w kształcie wulkanu (z niewielkim zagłębieniem na szczycie). Do...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.