Krem z filtrem

Cel doświadczenia:

W opisach kosmetyków (kremów, pomadek) znajduje się informacja, czy dany produkt zawiera filtr UV. Celem doświadczenia jest sprawdzenie, czy w danym kremie lub innym kosmetyku znajduje się właśnie taki filtr.

Dziedzina:

Data publikacji:

2018-08-02

Autor:

Katarzyna Kołacz

Problem do rozwiązania

W opisach kosmetyków (kremów, pomadek) znajduje się informacja, czy dany produkt zawiera filtr UV. Celem doświadczenia jest sprawdzenie, czy w danym kremie lub innym kosmetyku znajduje się właśnie taki filtr.

Spis materiałów

  1. źródło światła nadfioletowego np. latarka UV, tester do sprawdzania banknotów, lampa UV do utwardzania lakierów do paznokci
  2. krem z zadeklarowanym na opakowaniu filtrem UV (może to być krem do opalania)
  3. krem bez zadeklarowanego na opakowaniu filtra UV (zamiast kremu można użyć pomadek do ust)
  4. elementy dekoracyjne świecące w ciemności np. gwiazdki, naklejki na ścianę
  5. szpatułki do nakładania kosmetyków lub czyste patyczki po lodach
  6. biała kartka
  7. pisaki z tuszem świecącym pod wpływem promieniowania UV

Etapy przeprowadzania doświadczenia

!!!UWAGA!!! Nie świeć światłem nadfioletowym w oczy (swoje ani innych)!

Eksperyment 1

  1. Pod włączoną lampę światła nadfioletowego połóż np. 3 świecące elementy dekoracyjne.
  2. Następnie na powierzchnię jednego z nich za pomocą szpatułki nałóż krem z filtrem.
  3. Na kolejny element nałóż warstwę kremu bez filtru.

Eksperyment 2

  1. Na białej kartce namaluj flamastrami wzory.
  2. Wstaw pod lampę narysowany rysunek.

Pytania do doświadczenia

Pytania do doświadczenia

  1. Czy działanie filtru UV w kremie zmienia się w kontakcie wodą słodką a może woda słoną?
  2. Jak długo taki filtr jest skuteczny?
  3. Czy działanie kremu zależy od grubości jego warstwy?
  4. Czy znasz inne substancje odbijające nadfiolet?

Interpretacje wyników

Światło nadfioletowe (UV) wywołuje zjawisko fluorescencji oświetlanych nim niektórych substancji. Widziane, jako charakterystyczne świecenie m.in. w zakresie światła widzialnego. Jeśli na swojej drodze światło nadfioletowe napotka filtr wówczas jest pochłaniane i dalej już nie przechodzi.

Ciekawostki

  1. Na dokumentach (prawo jazdy, dowód osobisty, karty płatnicze) znajdują się różne wzory, które można zobaczyć tylko w nadfiolecie.
  2. Na płatkach kwiatów znajdują się wzory widoczne tylko w nadfiolecie. Dostrzegają je pszczoły, co pozwala mi to znaleźć drogę do nektaru.
  3. Niektóre ciemne owoce (np. czarne jagody, jeżyny) mające nawoskowane skórki odbijają nadfiolet, dzięki czemu są widoczne nawet w ciemności dla zwierząt, które widzą w świetle UV (np. droździki, myszy).
  4. W skład kremów do opalania wchodzą związki nieorganiczne i organiczne. Do pierwszych z nich należą tlenki cynku i tytanu, które odbijają padające na nie światło. Związki organiczne, takie jak 2-hydroksy-4-metoksybenzofenon czy metoksycynamonian oktylu, pochłaniają promieniowanie UV, zamieniając je w ciepło. Ulegają one degradacji pod wpływem światła i dlatego należy smarować się kremem przynajmniej raz na dwie godziny.

Powiązane doświadczenia

02.08.2018

Szary jak pomidor

Problem do rozwiązania Czy banan zawsze jest żółty a pomidor czerwony? Od czego zależy widzenie przez nas barw? Czy możemy na to wpłynąć? Spis materiałów Źródła światła czerwonego, zielonego i niebieskiego, mogą być lampki choinkowe, a jeśli nie masz dostępu, to może być białe światło z nałożonym filtrem z kolorowej...
19.09.2018

Hodowanie rzeżuchy

Problem do rozwiązania Czy masz dryg do hodowli roślin? Każdy krzaczek, pnącze i kwiatek rozkwita pod Twoją opieką?  A może odwrotnie? Może wszystkie organizmy rosnące w doniczkach z niewiadomych powodów usychają, gdy tylko zaczynasz się nimi zajmować? Od czego zależy szybkość wzrostu roślin? W tym doświadczeniu możesz sprawdzić kilka ważnych...
02.03.2020

Ukryte obiekty, czyli poszukiwacze skarbów

Problem do rozwiązania Celem doświadczenia jest odnalezienie i rozpoznanie za pomocą lusterka przedmiotów ukrytych za przesłoną. Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 6, 7 Obszar IV, pkt 5, 12, 13 Wiodące pytania Dlaczego nie widzimy niektórych przedmiotów (obiektów)? Czy...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.