Kameleon w płynie

Cel doświadczenia:

Mangan ma niesamowite właściwości, część z nich możesz zbadać w tym doświadczeniu!

Data publikacji:

2018-09-11

Autor:

CNK

Problem do rozwiązania

Mangan ma niesamowite właściwości, część z nich możesz zbadać w tym doświadczeniu!

Spis materiałów

  1. nadmanganian potasu, kilka kryształków
  2. glukoza
  3. wodorotlenek sodu – kilka granulek (NaOH, np. „Kret” lub inny preparat do odtykania rur)
  4. woda demineralizowana lub destylowana
  5. szklane naczynie (szklanka, słoik)
  6. inne naczynie (np. plastikowy kubeczek)

Etapy przeprowadzania doświadczenia

  1. W szklanym naczyniu z wodą rozpuść kilka kryształków nadmanganianu potasu by otrzymać barwę jasnofioletową. Dodaj kilka granulek wodorotlenku sodu i wymieszaj.
  2. W innym naczyniu z wodą (pół kubeczka) rozpuść łyżeczkę glukozy.
  3. Do fioletowego roztworu nadmanganianu potasu wlej łyżeczkę wody z glukozą.

Zrób to inaczej

  • Wykonaj doświadczenie zmieniając ilość dodawanej wody z glukozą.
  • Do pierwszego naczynia dodaj kilka kropel, do drugiego wlej pół kubeczka. Porównaj wyniki. Od czego zależy szybkość zmian?
  • Wykonaj doświadczenie bez wodorotlenku sodu. Jaki efekt uzyskałeś? Zamiast wodorotlenku sodu użyj łyżeczkę octu. Jaki efekt uzyskałeś?

Pytania do doświadczenia

  1. Jaka zmiana zaszła w naczyniu z wodą? Jakie barwy zaobserwowałeś?
  2. Co wywołało zmianę?
  3. Jak szybko zachodziła zmiana? W jaki sposób ją przyspieszyć? Czy można ją cofnąć?

Powiązane doświadczenia

02.08.2018

Słonecznik czy słonina?

Problem do rozwiązania Jak odróżnić tłuszcze nasycone od nienasyconych? Dlaczego roztwór nadmanganian potasu odbarwia się w probówce z tłuszczem roślinnym? Czym się różnią tłuszcze nasycone i nienasycone? Eksperyment ma na celu zapoznać uczestnika z klasyfikacją tłuszczy pod względem pochodzenia i charakteru chemicznego oraz metodą odróżniania tłuszczy nasyconych i nienasyconych. Spis...
21.02.2020

Ile wody jest w butelce?

Problem do rozwiązania Wszystkie przedmioty wokół nas mają jakiś kształt, są kwadratowe, okrągłe, podłużne, owalne itp. Mogą też mieć nieregularny kształt. Uczestnicy eksperymentu zbadają, jaki kształt ma woda. To doświadczenie stanowi doskonałe wprowadzenie do tematu związanego z postrzeganiem i określaniem objętości płynów (Obszar IV, pkt 13 z Podstawy Programowej wychowania...
05.09.2018

Balonowa gitara

Problem do rozwiązania Jak ze zwykłych balonów stworzyć gitarę? Co sprawia, że będzie wydawać dźwięki różnej wysokości? W tym doświadczeniu Klubowicze zbudują własne instrumenty i odkryją niektóre właściwości dźwięków. Spis materiałów 3 podłużne balony 1 okrągły balon gumka recepturka Etapy przeprowadzania doświadczenia Ułóż przed sobą równolegle do siebie 3 podłużne...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.