Ile zapamiętasz?

Cel doświadczenia:

Myślisz, że jesteś dobry w zapamiętywanie? Czy wszystko zapamiętujesz tak samo? Które elementy lepiej? Da się to wyćwiczyć? Sprawdzisz to i porównasz swoje wyniki na tle innych w tym doświadczeniu!

Problem do rozwiązania

Myślisz, że jesteś dobry w zapamiętywanie? Czy wszystko zapamiętujesz tak samo? Które elementy lepiej? Da się to wyćwiczyć? Sprawdzisz to i porównasz swoje wyniki na tle innych w tym doświadczeniu!

Spis materiałów

  1. kartki
  2. długopisy

Etapy przeprowadzania doświadczenia

Doświadczenie należy wykonywać w parach.

  1. Przygotuj sobie kartki, a na każdej z nich zapisz ciąg 12 cyfr w przypadkowej kolejności (tak, aby żadna z cyfr nie powtarzała się więcej niż dwa razy). Kartek powinno być więcej, niż jest osób w grupie.
  2. Poinformuj swojego partnera, że za chwilę przeczytasz mu ciąg cyfr, a jego zadaniem jest zapamiętanie jak największej części tego ciągu i powtórzenie go zaraz po tym gdy Ty skończysz czytać.
  3. Przeczytaj na głos swojemu partnerowi 12 cyfr i od razu poproś o ich powtórzenie. Czytaj w tempie jedna cyfra na jedną sekundę. Zapisuj uważnie to, co mówi, nie proś o powtórzenie.
  4. Porównaj ciąg zapamiętany prze partnera z ciągiem, który czytałeś. Ile kolejnych cyfr udało się zapamiętać (od pierwszej do ostatniej wymienionej poprawnie)?
  5. Zamieńcie się rolami.
  6. Zapiszcie wyniki całej grupy i policzcie ile cyfr średnio udało się Wam zapamiętać.

Zrób to inaczej

  • Zastąp cyfry liczbami (np. 29, 1000, 45, 11, 66, 100).
  • Zastąp cyfry przypadkowymi wyrazami.
  • Zastąp cyfry zdaniem składającym się z 12 wyrazów.
  • Zastąp cyfry narysowanymi figurami geometrycznymi.
  • Zamiast czytać cyfry, liczby, wyrazy pokaż je wyraźnie napisane na kartce przez 8 sekund i poproś o zapisanie tego, co partner zapamiętał.
  • Przeprowadź badanie na osobach w różnym wieku i w różnych warunkach. Sprawdź kiedy ludziom udaje się zapamiętać najwięcej, a kiedy najmniej obiektów.
  • Sprawdź czy powtórne przeczytanie ciągu cyfr zwiększy liczbę prawidłowo zapamiętanych elementów.

Pytania do doświadczenia

  1. Ile cyfr średnio udało się zapamiętać w waszej grupie? Jaki był rekord – ile najwięcej cyfr udało się komuś zapamiętać?
  2. Co utrudniało zapamiętywanie? Co ułatwiało zapamiętywanie?
  3. Czy inne elementy (liczby, wyrazy, figury geometryczne) byłoby łatwiej czy trudniej zapamiętać?

Powiązane doświadczenia

10.09.2018

Mikroskop z komórki

Problem do rozwiązania Mikroskop kojarzy się często z zaawansowanym sprzętem stojącym w pracowni biologicznej lub laboratorium. Możesz go jednak zrobić z prostych elementów i zawsze mieć pod ręką! Spis materiałów telefon komórkowy wskaźnik laserowy (najlepiej jego najprostszy model) plastelina nożyczki lub kombinerki Etapy przeprowadzania doświadczenia Rozkręć wskaźnik i z pomocą...
02.03.2020

Ukryte obiekty, czyli poszukiwacze skarbów

Problem do rozwiązania Celem doświadczenia jest odnalezienie i rozpoznanie za pomocą lusterka przedmiotów ukrytych za przesłoną. Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 6, 7 Obszar IV, pkt 5, 12, 13 Wiodące pytania Dlaczego nie widzimy niektórych przedmiotów (obiektów)? Czy...
28.05.2019

Czy tarcie ma znaczenie?

Problem do rozwiązania W doświadczeniu zbadamy, czy używając przedmiotów codziennego użytku możemy udowodnić, że tarcie to bardzo duża siła i nie należy jej lekceważyć. Spis materiałów plastikowa butelka ryż ołówek Etapy przeprowadzania doświadczenia Do małej lub dużej plastikowej butelki wsyp ryżu, tak aby ziarenka szczelnie do siebie przylegały, możesz w...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.