Ile zapamiętasz?

Cel doświadczenia:

Myślisz, że jesteś dobry w zapamiętywanie? Czy wszystko zapamiętujesz tak samo? Które elementy lepiej? Da się to wyćwiczyć? Sprawdzisz to i porównasz swoje wyniki na tle innych w tym doświadczeniu!

Problem do rozwiązania

Myślisz, że jesteś dobry w zapamiętywanie? Czy wszystko zapamiętujesz tak samo? Które elementy lepiej? Da się to wyćwiczyć? Sprawdzisz to i porównasz swoje wyniki na tle innych w tym doświadczeniu!

Spis materiałów

  1. kartki
  2. długopisy

Etapy przeprowadzania doświadczenia

Doświadczenie należy wykonywać w parach.

  1. Przygotuj sobie kartki, a na każdej z nich zapisz ciąg 12 cyfr w przypadkowej kolejności (tak, aby żadna z cyfr nie powtarzała się więcej niż dwa razy). Kartek powinno być więcej, niż jest osób w grupie.
  2. Poinformuj swojego partnera, że za chwilę przeczytasz mu ciąg cyfr, a jego zadaniem jest zapamiętanie jak największej części tego ciągu i powtórzenie go zaraz po tym gdy Ty skończysz czytać.
  3. Przeczytaj na głos swojemu partnerowi 12 cyfr i od razu poproś o ich powtórzenie. Czytaj w tempie jedna cyfra na jedną sekundę. Zapisuj uważnie to, co mówi, nie proś o powtórzenie.
  4. Porównaj ciąg zapamiętany prze partnera z ciągiem, który czytałeś. Ile kolejnych cyfr udało się zapamiętać (od pierwszej do ostatniej wymienionej poprawnie)?
  5. Zamieńcie się rolami.
  6. Zapiszcie wyniki całej grupy i policzcie ile cyfr średnio udało się Wam zapamiętać.

Zrób to inaczej

  • Zastąp cyfry liczbami (np. 29, 1000, 45, 11, 66, 100).
  • Zastąp cyfry przypadkowymi wyrazami.
  • Zastąp cyfry zdaniem składającym się z 12 wyrazów.
  • Zastąp cyfry narysowanymi figurami geometrycznymi.
  • Zamiast czytać cyfry, liczby, wyrazy pokaż je wyraźnie napisane na kartce przez 8 sekund i poproś o zapisanie tego, co partner zapamiętał.
  • Przeprowadź badanie na osobach w różnym wieku i w różnych warunkach. Sprawdź kiedy ludziom udaje się zapamiętać najwięcej, a kiedy najmniej obiektów.
  • Sprawdź czy powtórne przeczytanie ciągu cyfr zwiększy liczbę prawidłowo zapamiętanych elementów.

Pytania do doświadczenia

  1. Ile cyfr średnio udało się zapamiętać w waszej grupie? Jaki był rekord – ile najwięcej cyfr udało się komuś zapamiętać?
  2. Co utrudniało zapamiętywanie? Co ułatwiało zapamiętywanie?
  3. Czy inne elementy (liczby, wyrazy, figury geometryczne) byłoby łatwiej czy trudniej zapamiętać?

Powiązane doświadczenia

19.06.2018

Słomkowy dziurkacz

Problem do rozwiązania Uczestnicy próbują za pomocą miękkiej słomki (o dużej średnicy, bez kolanka) wywiercić dziurę w twardym surowym ziemniaku. Spis materiałów surowy ziemniak plastikowa słomka (bez kolanka) Etapy przeprowadzania doświadczenia Próba zerowa: Weź słomkę do ręki i wbij ją z całej siły w ziemniaka W drugiej próbie: Weź nową...
19.06.2018

Trójwymiarowe farby

Problem do rozwiązania Celem doświadczenia jest wykorzystanie masy solnej (właściwości skrobi) do przygotowania materiału plastycznego służącego do tworzenia rysunków trójwymiarowych. Zadanie to rozwija kreatywność oraz zdolności manualne. W jaki sposób stworzyć wyjątkowe rysunki z efektem 3D? Spis materiałów Letnia woda Mąka ziemniaczana Sól Barwniki spożywcze Talerzyki/miseczki plastikowe lub szklane Patyczki...
19.06.2018

Lepki piasek, czyli piasek kinetyczny

Problem do rozwiązania Celem doświadczenia jest przygotowanie piasku kinetycznego, czyli miękkiego piasku, który nie jest sypki. Doświadczenie ma na celu zapoznać klubowiczów z pojęciem lepkości i zjawiskiem wykorzystania polimerów jako lepiszcza, czyli spoiwa. Wytworzony piasek kinetyczny jest materiałem plastycznym rozwijającym kreatywność i zdolności manualne.  Spis materiałów Klej, płynny (najlepiej...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.