Ile ukłuć czujesz?

Cel doświadczenia:

Dotyk jest jednym z podstawowych zmysłów człowieka. Na tyle podstawowym, że możemy się nawet nie zastanawiać, czy każdy człowiek odczuwa dotyk tak samo. Albo czy każdy dotyk będzie tak samo odczuwalny na różnych miejscach ciała? W tym doświadczeniu to sprawdzisz!

Dziedzina:

Słowa kluczowe:

Data publikacji:

2018-09-05

Autor:

Katarzyna Hałys

Profil opiekuna

Problem do rozwiązania

Dotyk jest jednym z podstawowych zmysłów człowieka. Na tyle podstawowym, że możemy się nawet nie zastanawiać, czy każdy człowiek odczuwa dotyk tak samo. Albo czy każdy dotyk będzie tak samo odczuwalny na różnych miejscach ciała? W tym doświadczeniu to sprawdzisz!

Spis materiałów

  1. trzy ołówki tak samo naostrzone
  2. gumka recepturka

Etapy przeprowadzania doświadczenia

Doświadczenie wykonywane jest w parach.

  1. Zwiąż 2 ołówki gumką, tak, żeby ich końce nie ruszały się względem siebie i były cały czas w tej samej odległości.
  2. Pierwsza osoba niech zamknie oczy. Jej zadanie polega na odpowiadaniu, ile czuje ukłuć.
  3. Druga osoba delikatnie kłuje skórę pierwszej jednym lub dwoma ołówkami w różnych miejscach: grzbiet dłoni, opuszka palca, warga, szyja, inne. Upewnij się, że końce ołówków dotykają skóry równocześnie (jeśli używasz dwóch).
  4. Sprawdź różne odległości rozstawienia ołówków (np. wkładając złożona kartkę papieru pomiędzy ołówki).

Pytania do doświadczenia

  1. W jakich miejscach osoba kłuta mogła rozpoznać dwa ukłucia przy jak najmniejszym rozstawie ołówków(ile to było w centymetrach?)?
  2. W jakich miejscach osoba kłuta nie rozpoznawała dwóch ukłuć nawet przy bardzo szerokim rozstawie (ile to było w centymetrach?)?
  3. Czy u wszystkich osób jest tak samo?
  4. Z czego może wynikać różnica w odczuwaniu punktów nacisku na różnych obszarach skóry?

Powiązane doświadczenia

19.06.2018

Tarcie statyczne a dynamiczne

Problem do rozwiązania Dlaczego trudno pchnąć stojącą w miejscu szafę? Dlaczego kiedy szafa już ruszy z miejsca można pchać ją z mniejszą siłą? Spis materiałów Drewniany długi kij np. od szczotki Tasiemka Kilka ciężkich, metalowych nakrętek Etapy przeprowadzania doświadczenia Kilka metalowych, ciężkich nakrętek lub innych przedmiotów stanowiących obciążenie zawieś na...
21.02.2020

Powstawanie chmur, czyli dlaczego nie z każdej chmury pada deszcz?

Problem do rozwiązania Celem doświadczenia jest zbadanie, dlaczego nie z każdej chmury pada deszcz, choć wszystkie chmury zbudowane są z cząsteczek wody w postaci kropli (stan ciekły) lub bryłek lodu (stan stały).  Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 7 Obszar...
19.06.2018

Jak daleko do celu?

Problem do rozwiązania Wyznaczenie odległości do obserwowanego obiektu za pomocą wyznaczenia kąta obserwacji obiektu z dwóch różnych miejsc Spis materiałów Dwa małe, płaskie lusterka o wymiarach około 5×5 cm Miarka (co najmniej 3 m) Kątomierz Tektura lub brystol Tuba kartonowa lub plastikowa (może też być zwinięty papier) Klej lub taśma...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.