Ile ukłuć czujesz?

Cel doświadczenia:

Dotyk jest jednym z podstawowych zmysłów człowieka. Na tyle podstawowym, że możemy się nawet nie zastanawiać, czy każdy człowiek odczuwa dotyk tak samo. Albo czy każdy dotyk będzie tak samo odczuwalny na różnych miejscach ciała? W tym doświadczeniu to sprawdzisz!

Dziedzina:

Słowa kluczowe:

Data publikacji:

2018-09-05

Autor:

CNK

Problem do rozwiązania

Dotyk jest jednym z podstawowych zmysłów człowieka. Na tyle podstawowym, że możemy się nawet nie zastanawiać, czy każdy człowiek odczuwa dotyk tak samo. Albo czy każdy dotyk będzie tak samo odczuwalny na różnych miejscach ciała? W tym doświadczeniu to sprawdzisz!

Spis materiałów

  1. trzy ołówki tak samo naostrzone
  2. gumka recepturka

Etapy przeprowadzania doświadczenia

Doświadczenie wykonywane jest w parach.

  1. Zwiąż 2 ołówki gumką, tak, żeby ich końce nie ruszały się względem siebie i były cały czas w tej samej odległości.
  2. Pierwsza osoba niech zamknie oczy. Jej zadanie polega na odpowiadaniu, ile czuje ukłuć.
  3. Druga osoba delikatnie kłuje skórę pierwszej jednym lub dwoma ołówkami w różnych miejscach: grzbiet dłoni, opuszka palca, warga, szyja, inne. Upewnij się, że końce ołówków dotykają skóry równocześnie (jeśli używasz dwóch).
  4. Sprawdź różne odległości rozstawienia ołówków (np. wkładając złożona kartkę papieru pomiędzy ołówki).

Pytania do doświadczenia

  1. W jakich miejscach osoba kłuta mogła rozpoznać dwa ukłucia przy jak najmniejszym rozstawie ołówków(ile to było w centymetrach?)?
  2. W jakich miejscach osoba kłuta nie rozpoznawała dwóch ukłuć nawet przy bardzo szerokim rozstawie (ile to było w centymetrach?)?
  3. Czy u wszystkich osób jest tak samo?
  4. Z czego może wynikać różnica w odczuwaniu punktów nacisku na różnych obszarach skóry?

Powiązane doświadczenia

02.03.2020

Ukryte obiekty, czyli poszukiwacze skarbów

Problem do rozwiązania Celem doświadczenia jest odnalezienie i rozpoznanie za pomocą lusterka przedmiotów ukrytych za przesłoną. Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 6, 7 Obszar IV, pkt 5, 12, 13 Wiodące pytania Dlaczego nie widzimy niektórych przedmiotów (obiektów)? Czy...
28.10.2019

Czy rośliny mają gruczoły ?

Problem do rozwiązania Znamy gruczoły potowe, jadowe. Struktury występujące u zwierząt. Znamy ich funkcje. Ale, czy rośliny mają gruczoły? Klubowicz zaobserwuje komórki gruczołowe. Pozna substancje, które wydzielają rośliny. Spis materiałów 1. owocostany chmielu zwyczajnego (szyszki chmielu) 2. mikroskop 3. lupa 4. szkiełka podstawowe – 2 sztuki...
19.06.2018

Zatrzymane w ruchu

Problem do rozwiązania Obserwacja poruszających się obiektów, oświetlanych światłem ze stroboskopu. Znalezienie zależności wyglądu obserwowanego obiektu od częstotliwości błysków stroboskopu. Spis materiałów Wiatrak (wentylator) Stroboskop o regulowanej częstotliwości błysków (do kupienia w marketach budowlanych, sklepach oświetleniowych, w internecie, koszt od 45 zł) Folia odblaskowa Etapy przeprowadzania doświadczenia Na jednej z...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.