Igielny kompas

Cel doświadczenia:

Jak to się dzieje, że kompas wskazuje północ? Jak za pomocą magnesu i igły wyznaczyć kierunki świata?

Problem do rozwiązania

Jak to się dzieje, że kompas wskazuje północ? Jak za pomocą magnesu i igły wyznaczyć kierunki świata?

Spis materiałów

  1. głębokie naczynie (nie może być stalowe)
  2. płaski liść lub korek od wina
  3. igła lub agrafka lub szpilka
  4. woda
  5. magnes neodymowy

Etapy przeprowadzania doświadczenia

  1. Nalej wodę do naczynia.
  2. Na wodzie umieść liść, tak aby poruszał się na środku naczynia.
  3. Przyłóż magnes do igły i przesuwaj go kilkanaście razy w stronę ostrej końcówki. Nie zmieniaj przy tym położenia igły ani magnesu. Następnie połóż igłę na liściu lub wbij ją poziomo w korek.
  4. Poczekaj chwilę i zaobserwuj kierunek ustawienia się igły.

Zrób to inaczej

  • Spróbuj to samo doświadczenie wykonać bez użycia magnesu. Połóż nienamagnesowaną igłę na listku, co się stanie? Czy efekt jest taki sam?

Pytania do doświadczenia

  1. Co działo się z igłą?
  2. Jaki kierunek wyznaczyła igła? Czy potrafisz wyznaczyć kierunek na podstawie obserwacji ruchu Słońca?
  3. Jak działa igła magnetyczna?
  4. Dlaczego doświadczenie wykonujesz w misce z wodą? Czy tak samo zadziałałoby na stole? A na jeziorze?
  5. Co to jest magnes neodymowy? Czym różni się od zwykłego magnesu?

Powiązane doświadczenia

02.08.2018

Cień aerodynamiczny

Problem do rozwiązania Czy tylko słońce daje nam cień? Gdzie możesz schować się przed silnym wiatrem? Czy wystarczy nam drzewo lub słup? Czy za takimi obiektami będą nadal występować ruchy powietrza? Zrób doświadczenie a dowiesz się więcej o zasięgu cienia aerodynamicznego. Spis materiałów metalowy pręt papier linijka z podziałem milimetrowym/cyrkiel...
11.02.2020

Czy można złapać powietrze w wodzie?

Problem do rozwiązania W tym doświadczeniu klubowicze sprawdzą, jakie właściwości ma powietrze. Wykonując zadanie, zobaczą, jak można je złapać i uwięzić w naczyniu!  Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 7, 9 Obszar III, pkt 5 Obszar IV, pkt 13, 19...
19.06.2018

Trójwymiarowe farby

Problem do rozwiązania Celem doświadczenia jest wykorzystanie masy solnej (właściwości skrobi) do przygotowania materiału plastycznego służącego do tworzenia rysunków trójwymiarowych. Zadanie to rozwija kreatywność oraz zdolności manualne. W jaki sposób stworzyć wyjątkowe rysunki z efektem 3D? Spis materiałów Letnia woda Mąka ziemniaczana Sól Barwniki spożywcze Talerzyki/miseczki plastikowe lub szklane Patyczki...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.