Gra w role

Cel doświadczenia:

Jakie role przyjmujesz w grupie? Czy zawsze takie same? Dlaczego? Jak traktujesz innych w zespołach, w których się znajdujesz? Postaw się w różnych rolach i sprawdź, jak się w nich czujesz.

Problem do rozwiązania

Jakie role przyjmujesz w grupie? Czy zawsze takie same? Dlaczego? Jak traktujesz innych w zespołach, w których się znajdujesz? Postaw się w różnych rolach i sprawdź, jak się w nich czujesz.

Spis materiałów

  1. minimum 6 uczestników
  2. kartki papieru
  3. długopis lub flamaster
  4. taśma klejąca

Etapy przeprowadzania doświadczenia

  1. Kartkę papieru potnijcie na małe kawałki. Powinno być ich tyle, ile osób weźmie udział w doświadczeniu – maksymalnie 6. Jeśli jest Was więcej – podzielcie się na podgrupy.
  2. Na każdej kartce papieru powinna znaleźć się inna rola, którą dany uczestnik będzie ogrywał. Te role to: Lider/Szef, Błazen, Outsider, Kozioł Ofiarny, Ekspert i Podwykonawca.
  3. Wszyscy uczestnicy losują po jednej kartce i za pomocą taśmy klejącej przyczepiają ją sobie do czoła.

UWAGA 1: kartkę należy przyczepić tak by rolę tej osoby widzieli wszyscy poza nią samą.

UWAGA 2: doświadczenie jest ciekawsze jeśli opiekun dobrze zna uczestników doświadczenia. Może sam rozdać kartki z rolami tak, by każdy uczestnik „objął” rolę której nie pełni na co dzień.

  1. Usiądźcie w kręgu i zacznijcie rozmawiać na wybrany przez siebie temat (np. zaplanujcie wspólny,
  2. zorganizowany wyjazd do Centrum Nauki Kopernik, wykonajcie doświadczenie „Lądowisko dla jajka”) odnosząc się do innych zgodnie z przypisaną im rolą (lidera wszyscy słuchają i podążają za jego pomysłami, outsidera początkowo grupa sprawdza, ale ostatecznie odrzuca, raczej nie słucha jego uwag ani pomysłów, błazen nie jest brany na poważnie, często swoimi żartami rozładowuje atmosferę, kozioł ofiarny jest zawsze negowany, za wszystko ganiony i nigdy nie słuchany, ekspert jest wysłuchiwany, jego uwagi są cenne dla grupy, podwykonawcy są zlecane zadania i jest rozliczany z ich wykonania). Poświęćcie na to ok 15-20 minut.
  3. Niech każdy z Was zgadnie, jaką miał rolę wypisaną na czole.
  4. Porozmawiajcie o tym, jak czuliście się w swoich rolach i co myślicie na temat całego doświadczenia.

Zrób to inaczej

  • Zamieńcie się rolami.
  • Stwórzcie nowe, wymyślone przez siebie role.
  • Zaaranżujcie dyskusje, w której każdy pełnił będzie tę samą rolę.

Pytania do doświadczenia

  1. Jak czuliście się w swoich rolach? Czy są różne czy podobne to tych, które pełnicie na co dzień?
  2. Czego możemy dowiedzieć się o sobie i innych dzięki temu doświadczeniu?
  3. Jak toczyłaby się dyskusja na wybrany temat, gdyby brali w niej udział sami Liderzy lub same Kozły Ofiarne?

Powiązane doświadczenia

11.02.2020

Czy można złapać powietrze w wodzie?

Problem do rozwiązania W tym doświadczeniu klubowicze sprawdzą, jakie właściwości ma powietrze. Wykonując zadanie, zobaczą, jak można je złapać i uwięzić w naczyniu!  Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 7, 9 Obszar III, pkt 5 Obszar IV, pkt 13, 19...
28.05.2019

Próbkownik

Problem do rozwiązania Do zbierania próbek z obiektów w kosmosie służą łaziki i sondy, które wysyłają agencje kosmiczne. Niektóre mają możliwość powrotu na Ziemię z pobranymi próbkami. Taką misję odbywa obecnie sonda OsirisREX na asteroidę Bennu. Ma ona pobrać próbki i wrócić z nimi na Ziemię we wrześniu 2023 roku.
10.09.2018

Wyrzuć π

Problem do rozwiązania To doświadczenie wygląda nieco jak sztuczka magiczna, ale na pewno nim nie jest. Problem, który przed Wami stanie został opisany po raz pierwszy w XVIII wieku. Jaki wynik otrzymasz? Spis materiałów nieprzezroczysta, wąska taśma klejąca kij/patyczek Etapy przeprowadzania doświadczenia Na podłodze zaznacz taśmą klejącą równoległe linie, odstępy...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.