Góra lodowa

Cel doświadczenia:

Czy topniejący lód spowoduje wylanie się wody ze szklanki?

Dziedzina:

Data publikacji:

2018-06-19

Autor:

Katarzyna Kołacz

Problem do rozwiązania

Czy topniejący lód spowoduje wylanie się wody ze szklanki? 

Spis materiałów

  • Szklanka
  • Kostki lodu
  • Naczynie z wodą
  • Tacka
  • Sól

Etapy przeprowadzania doświadczenia

  1. Na tacce postaw szklankę.
  2. Wlej do szklanki trochę wody.
  3. Włóż do szklanki z wodą kostki lodu.
  4. Dolej wody po same brzegi.
  5. Obserwuj, co się dzieje z wodą jak roztapia się lód.
  6. Do szklanki wsyp łyżeczkę soli.
  7. Wsyp kolejne łyżeczki soli. 

Pytania do doświadczenia

  1. Czy zwiększenie liczby kostek lodu zmienia wynik doświadczenia?
  2. Jaka część objętości kostki lodu będzie wystawać ponad powierzchnię wody?
  3. Jaką sól łatwiej wsypać – miałką czy gruboziarnistą?
  4. Czy wszystkie ciecze zachowują się podobnie (olej, mleko, sok, inne)?

Interpretacje wyników

Cząsteczki wody w stanie ciekłym poruszają się dość szybko w nieuporządkowany sposób. Gdy woda zamarza, jej cząsteczki mają mniejszą energię kinetyczną (to znaczy, że wolniej się poruszają), co sprawia, że mogą stabilniej tworzyć wiązania wodorowe, a dzięki tym wiązaniom układają się w tzw. podstawową strukturę krystaliczną, która potrzebuje więcej przestrzeni. Kiedy woda zamarza traci około 9% swojej objętości.

Dodawanie soli do wody tylko nieznacznie zwiększa objętość roztworu. Jony soli wchodzą pomiędzy cząsteczki wody zajmując wolne przestrzenie. Oznacza to, że zwiększa się gęstość tego roztworu.

Ciekawostki

  1. Zjawisko kroczącego lodu powstaje po mroźnej zimie i gwałtownej odwilży. Powstające spiętrzenia kry lodowej osiągające nawet kilkanaście metrów wchodzą na ląd, za sprawą silnego wiatru. Zdarza się, że kroczący lód miażdży napotkane na drodze obiekty. Zjawiska te występują także na terenie naszego kraju.
  2. Ok. 90% ziemskiego lodu znajduje się na Antarktydzie.

Powiązane doświadczenia

19.06.2018

Kolorowe płomienie – czyli jak powstają fajerwerki

Problem do rozwiązania Dlaczego fajerwerki mają tak wiele kolorów? Czy dodaje się do nich specjalny barwnik? Dlaczego różne substancje umieszczone w płomieniu palnika zabarwiają go na inne kolory? Celem doświadczenia jest sprawdzenie co jest odpowiedzialne za nadawanie barwy racom i fajerwerkom. Doświadczenie ma na celu również zapoznać klubowiczów z kolorami...
10.09.2018

Instrument z rękawiczki

Problem do rozwiązania Grałeś/grałaś kiedyś na tubie papieru i rękawiczce? Jeśli nie, to czas najwyższy! Spis materiałów rękawiczka lateksowa kawałek słomki (o długości kciuka) taśma klejąca lub gumka recepturka nożyczki rura PVC lub rulon po ręcznikach jednorazowych/folii spożywczej (można też zrobić samemu ze sztywnego papieru lub tektury) materiały do ozdobienia...
24.01.2020

Osmozowe granie

Problem do rozwiązania Celem doświadczenia jest zaobserwowanie zjawiska osmozy, czyli w tym wypadku przenikania przez błony półprzepuszczalne cząsteczek wody do wnętrza nasion, co powoduje ich pęcznienie. Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 6, 7 Obszar III, pkt 9 Obszar IV,...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.