Dmuchnij w butelkę

Cel doświadczenia:

„Z pustego i Salomon nie naleje.” – często możemy usłyszeć to powiedzenie. A czy do pustego naczynia można coś wdmuchnąć? Co to znaczy, że coś jest puste? Sprawdź w tym doświadczeniu!

Dziedzina:

Data publikacji:

2018-09-05

Autor:

CNK

Problem do rozwiązania

„Z pustego i Salomon nie naleje.” – często możemy usłyszeć to powiedzenie. A czy do pustego naczynia można coś wdmuchnąć? Co to znaczy, że coś jest puste? Sprawdź w tym doświadczeniu!

Spis materiałów

  1. sucha szklana butelka z długą szyjką, np. po winie
  2. kawałek folii aluminiowej

Etapy przeprowadzania doświadczenia

  1. Folię aluminiową zgnieć w kulkę wielkości połowy paznokcia.
  2. Butelkę połóż poziomo na stole. Przytrzymuj ją, by nie spadła. Możesz też przykleić ją do stołu taśmą klejącą.
  3. Umieść kulkę w szyjce butelki (przy samym wylocie). Spróbuj wdmuchnąć kulkę do środka, nie dotykając ustami butelki. Niech każdy w grupie zmierzy się z tym zadaniem.

Pytania do doświadczenia

  1. Co znajduje się w środku butelki?
  2. Co właściwie próbujemy umieścić w butelce, gdy dmuchamy? Czym dmuchany?
  3. Czy można zwiększyć pojemność szklanej butelki?
  4. Co zrobić, żeby kulka wpadła do butelki?

Powiązane doświadczenia

05.09.2018

Baczność!

Problem do rozwiązania Jak to się dzieje, że zachowujesz równowagę? Czy umiesz kontrolować położenie swojego ciała w każdej sytuacji? Kiedy jest łatwiej, a kiedy trudniej? Przekonaj się wykonując poniższe doświadczenia. Spis materiałów chustka do zasłaniania oczu kreda Etapy przeprowadzania doświadczenia I Doświadczenie Stań prosto i rozłóż ręce na boki tak,...
13.01.2020

Zobacz tęczę

Problem do rozwiązania Klubowicze odkryją, co to jest tęcza i jak powstaje. Zaobserwują, jak działa pryzmat. Odkryją różne rodzaje pryzmatów. Spróbują znaleźć sposób na stworzenie tęczy. Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 6, 7 Obszar III, pkt 9 Obszar IV,...
11.02.2020

Czy można złapać powietrze w wodzie?

Problem do rozwiązania W tym doświadczeniu klubowicze sprawdzą, jakie właściwości ma powietrze. Wykonując zadanie, zobaczą, jak można je złapać i uwięzić w naczyniu!  Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 7, 9 Obszar III, pkt 5 Obszar IV, pkt 13, 19...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.