Dmuchnij w butelkę

Cel doświadczenia:

„Z pustego i Salomon nie naleje.” – często możemy usłyszeć to powiedzenie. A czy do pustego naczynia można coś wdmuchnąć? Co to znaczy, że coś jest puste? Sprawdź w tym doświadczeniu!

Dziedzina:

Data publikacji:

2018-09-05

Autor:

CNK

Problem do rozwiązania

„Z pustego i Salomon nie naleje.” – często możemy usłyszeć to powiedzenie. A czy do pustego naczynia można coś wdmuchnąć? Co to znaczy, że coś jest puste? Sprawdź w tym doświadczeniu!

Spis materiałów

  1. sucha szklana butelka z długą szyjką, np. po winie
  2. kawałek folii aluminiowej

Etapy przeprowadzania doświadczenia

  1. Folię aluminiową zgnieć w kulkę wielkości połowy paznokcia.
  2. Butelkę połóż poziomo na stole. Przytrzymuj ją, by nie spadła. Możesz też przykleić ją do stołu taśmą klejącą.
  3. Umieść kulkę w szyjce butelki (przy samym wylocie). Spróbuj wdmuchnąć kulkę do środka, nie dotykając ustami butelki. Niech każdy w grupie zmierzy się z tym zadaniem.

Pytania do doświadczenia

  1. Co znajduje się w środku butelki?
  2. Co właściwie próbujemy umieścić w butelce, gdy dmuchamy? Czym dmuchany?
  3. Czy można zwiększyć pojemność szklanej butelki?
  4. Co zrobić, żeby kulka wpadła do butelki?

Powiązane doświadczenia

19.09.2018

Ile zapamiętasz?

Problem do rozwiązania Myślisz, że jesteś dobry w zapamiętywanie? Czy wszystko zapamiętujesz tak samo? Które elementy lepiej? Da się to wyćwiczyć? Sprawdzisz to i porównasz swoje wyniki na tle innych w tym doświadczeniu! Spis materiałów kartki długopisy Etapy przeprowadzania doświadczenia Doświadczenie należy wykonywać w parach. Przygotuj sobie kartki, a na...
03.08.2018

Woda gazowana

Problem do rozwiązania Co jest niezbędne do przeprowadzenia procesu rozkładu wody? Jakie gazy mogą wydzielać się wokół przewodów pełniących rolę elektrod? Czy szybkość wydzielania gazów na elektrodach jest taka sama? Czy wokół elektrod obserwowane są inne zmiany oprócz wydzielania gazów? Czy szybkość elektrolizy w wodzie destylowanej jest taka sama jak...
25.02.2020

Zajączek z lusterka

Problem do rozwiązania Podczas zabawy w puszczanie zajączków klubowicze odkrywają zjawisko odbicia światła. Sprawdzają, jak różne zwierciadła (także wklęsłe i wypukłe) odbijają światło. Badają, od czego zależy kształt i wielkość odbitego obrazu. Szukają sposobu, aby „złapać” świetlnego zajączka. Wskazówki dla opiekuna Doświadczenie umożliwia realizację elementów Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego:...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.