Czy tarcie ma znaczenie?

Cel doświadczenia:

Czy zastanawiasz się czasem, co powoduje, że bez problemu przemieszczasz się po chodniku, a co może się wydarzyć, kiedy zimą dojdzie do miejscowego oblodzenia, czy może się ono stać dla ciebie niebezpieczne? Wykonaj doświadczenie i odpowiedz, czy tarcie ma znaczenie.

Dziedzina:

Data publikacji:

2019-05-28

Autor:

Aneta Kołton-Janiga

Profil opiekuna

Problem do rozwiązania

W doświadczeniu zbadamy, czy używając przedmiotów codziennego użytku możemy udowodnić, że tarcie to bardzo duża siła i nie należy jej lekceważyć.

Spis materiałów

  1. plastikowa butelka
  2. ryż
  3. ołówek

Etapy przeprowadzania doświadczenia

  1. Do małej lub dużej plastikowej butelki wsyp ryżu, tak aby ziarenka szczelnie do siebie przylegały, możesz w tym celu użyć szerokiego narzędzia, które zmieści się do wylotu butelki.
  2. Do ryżu znajdującego się w butelce wbij ołówek na ¾ długości, a następnie złap za wystający koniec i podnieś ołówek do góry.
Model wykonany przez Klubowiczów KMO Eksplorek na 23. Piknik Naukowy Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik

Pytania do doświadczenia

  1. Co obserwujesz?
  2. Dlaczego tak się stało?
  3. Co to jest tarcie?

Opis zjawiska

Siła tarcia, którą mają dwie oddziałujące na siebie powierzchnie, im są bardziej chropowate, tym tarcie jest większe. Dzięki tarciu możemy chodzić i nie przewracamy się. Możemy hamować. Tarcie umożliwia nam również  podnoszenie szklanki czy kubka ze stołu.

Powiązane doświadczenia

10.09.2018

Statek w butelce

Problem do rozwiązania Jest to jedno z klasycznych doświadczeń wykonywanych w szkole, jednak często ma błędne wyjaśnienie – „Spalany jest tlen i woda jest zasysana i zajmuje jego miejsce.” Ale przecież tlen nie spalany jest do próżni… Czy woda zawsze zajmie proporcjonalnie taką samą objętość w naczyniu? Dlaczego tak naprawdę...
10.09.2018

Wciśnij szpilkę

Problem do rozwiązania „Z pustego i Salomon nie naleje…” – takie powiedzenie możesz słyszeć dość często. Ale czy do pełnego da się jeszcze dołożyć? Spis materiałów 1-2 pudełka szpilek (takich bez główek) szklanka lub kieliszek Etapy przeprowadzania doświadczenia Do szklanki nalej wody do pełna. Wkładaj pojedynczo do niej szpilki. Policz,...
24.01.2020

Osmozowe granie

Problem do rozwiązania Celem doświadczenia jest zaobserwowanie zjawiska osmozy, czyli w tym wypadku przenikania przez błony półprzepuszczalne cząsteczek wody do wnętrza nasion, co powoduje ich pęcznienie. Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 6, 7 Obszar III, pkt 9 Obszar IV,...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.