Czy masz dobre poczucie czasu?

Cel doświadczenia:

Jakie masz poczucie czasu? Czy umiesz precyzyjnie określić ile czasu mija? Kiedy jest to łatwiejsze, a kiedy trudniejsze? Co na to wpływa? Wykonaj to doświadczenie i porównaj swoje wyniki z innymi!

Dziedzina:

Data publikacji:

2018-09-05

Autor:

CNK

Problem do rozwiązania

Jakie masz poczucie czasu? Czy umiesz precyzyjnie określić ile czasu mija? Kiedy jest to łatwiejsze, a kiedy trudniejsze? Co na to wpływa? Wykonaj to doświadczenie i porównaj swoje wyniki z innymi!

Spis materiałów

  1. stoper
  2. dowolny odtwarzacz muzyki
  3. 30–60-sekundowe fragmenty utworów muzycznych wolnych i bardzo szybkich
  4. szczelna przepaska do oczu (np. opaska ułatwiająca spanie w podróży, ciemna chustka)

Etapy przeprowadzania doświadczenia

  1. Podziel zespół na grupy w pary, które będą prowadziły określony pomiar, powtarzając go na kilku osobach.
  2. W każdej grupie lub parze wykonaj pomiary szacowania upływu czasu podczas wolnej i szybkiej melodii. Jedna osoba uruchamia muzykę i stoper, a pozostałe mają dać sygnał do zatrzymania pomiaru, gdy uznają, że minęło 20 sekund. Zanotuj wyniki. Pomiar dla każdej piosenki powtórzcie 3 razy.
  3. Po zakończeniu pomiarów każda grupa lub osoba dokonująca pomiaru prezentuje otrzymane wyniki (wartości średnie z 3 pomiarów).
  4. Zestaw wyniki wszystkich grup w widocznej dla wszystkich formie (tabela, wykres).
  5. Omów wyniki pomiarów czasu wykonanych w różnych warunkach. Jakie są podobieństwa i różnice w wynikach? Czy są widoczne jakieś zależności? Z czego one wynikają? Jaki jest średni wynik dla całej klasy i jakie są od niego odchylenia ?

ZRÓB TO INACZEJ

Zamiast muzyki spróbuj przez określony czas oglądać film i zmierzyć upływający czas.

Pytania do doświadczenia

  1. Jak najdokładniej odliczać sekundy, nie mając zegarka?
  2. Dlaczego doświadczenia należy powtarzać wiele razy?
  3. Czy naukowiec zawsze może wierzyć własnym oczom i uszom?

Powiązane doświadczenia

19.06.2018

Glutek, czyli sieciowanie polimerów

Problem do rozwiązania Celem doświadczenia jest przygotowanie rozciągliwego materiału plastycznego w wyniku sieciowania polimeru, którym jest alkohol poliwinylowy. Celem eksperymentu jest również zapoznanie klubowiczów z samym zjawiskiem sieciowania oraz zmianą właściwości usieciowanych materiałów. Przygotowana plastyczna masy, która jest efektem końcowym zadania rozwija dodatkowo kreatywność oraz zdolności manualne. Spis materiałów Płyn...
11.02.2020

Czy można złapać powietrze w wodzie?

Problem do rozwiązania W tym doświadczeniu klubowicze sprawdzą, jakie właściwości ma powietrze. Wykonując zadanie, zobaczą, jak można je złapać i uwięzić w naczyniu!  Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 7, 9 Obszar III, pkt 5 Obszar IV, pkt 13, 19...
19.06.2018

Kolorowe płomienie – czyli jak powstają fajerwerki

Problem do rozwiązania Dlaczego fajerwerki mają tak wiele kolorów? Czy dodaje się do nich specjalny barwnik? Dlaczego różne substancje umieszczone w płomieniu palnika zabarwiają go na inne kolory? Celem doświadczenia jest sprawdzenie co jest odpowiedzialne za nadawanie barwy racom i fajerwerkom. Doświadczenie ma na celu również zapoznać klubowiczów z kolorami...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.