Baczność!

Cel doświadczenia:

Jak to się dzieje, że zachowujesz równowagę? Czy umiesz kontrolować położenie swojego ciała w każdej sytuacji? Kiedy jest łatwiej, a kiedy trudniej? Przekonaj się wykonując poniższe doświadczenia.

Dziedzina:

Słowa kluczowe:

Data publikacji:

2018-09-05

Autor:

Katarzyna Hałys

Profil opiekuna

Problem do rozwiązania

Jak to się dzieje, że zachowujesz równowagę? Czy umiesz kontrolować położenie swojego ciała w każdej sytuacji? Kiedy jest łatwiej, a kiedy trudniej? Przekonaj się wykonując poniższe doświadczenia.

Spis materiałów

  1. chustka do zasłaniania oczu
  2. kreda

Etapy przeprowadzania doświadczenia

I Doświadczenie

  1. Stań prosto i rozłóż ręce na boki tak, by tworzyły 90 stopni z resztą ciała.
  2. Nie porusząc się, wytrzymaj w takiej pozycji 1 minutę.
  3. Spuść ręce i odczekaj chwilę.
  4. Powtórz to samo doświadczenie z zamkniętymi oczami. Poproś inną osobę, by obserwuje twoje zachowanie.

II Doświadczenie

  1. Narysuj na podłodze (np. kredą) kwadrat o boku 0,5 m.
  2. Stań na jego środku i maszeruj w miejscu przez 1 minutę.
  3. Powtórz to samo z zamkniętymi oczami. Poproś inną osobę, by obserwuje twoje zachowanie.

III Doświadczenie

  1. Narysuj na podłodze prostą linię o długości ok. 10 m.
  2. Wyciągnij przed siebie ręce i przejdź się wyznaczoną trasą.
  3. Zrób to samo jeszcze dwa razy, za każdym razem trzymając głowę odwróconą w inna stronę, na bok. Na końcu przejdź się po linii prosto, ale z zamkniętymi oczami.

Pytania do doświadczenia

  1. Jak czułeś się podczas eksperymentów?
  2. Czy łatwo było ci wykonać zadania mając zamknięte oczy?
  3. Co jest przyczyną zaburzeń równowagi? Co na nie wpływa najbardziej?

Powiązane doświadczenia

13.01.2020

Po co nam dotyk

Problem do rozwiązania Czy wychodząc zimą na dwór, pamiętasz o zakładaniu rękawiczek? Pewnie nie zawsze. Sprawdźmy, czy łatwo jest wykonywać proste czynności, gdy niska temperatura osłabi nasze odczuwanie dotyku.  Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 7 Obszar IV, pkt. 12,...
19.06.2018

Światło odblaskowe, czyli retroreflektor lustrzany

Problem do rozwiązania Jak ustawić płaskie lustra, aby uzyskać retroreflektor, czyli system odbijający światło bezpośrednio do nadawcy, niezależnie od kierunku, z którego pada światło. Spis materiałów Trzy kwadratowe, płaskie lustra o dowolnych wymiarach (ze względów konstrukcyjnych warto, aby krawędź zwierciadła miała około 10-20 cm) Taśma klejąca lub plastelina (do tymczasowego...
22.02.2019

Koleżeński telefon

Problem do rozwiązania W tym doświadczeniu stworzycie proste urządzenie do komunikacji na odległość. Na jaki największy dystans uda się Wam połączyć? Spis materiałów Sznurek cyrkiel lub pinezka tekturowe lub styropianowe kubki do napojów małe wykałaczki Etapy przeprowadzania doświadczenia Odetnij kawałek sznurka (np. 10 metrów) Cyrklem lub pinezką zrób dziurę w...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.