Premiera książki Zuzanny Michalskiej

„Zmienianie edukacji. Na przykładzie programu Klub Młodego Odkrywcy koordynowanego przez Centrum Nauki Kopernik”

okładka książki Zuzanny Michalskiej

Data publikacji:

2025-08-12

Autor:

Klub Młodego Odkrywcy

Z wielką radością informujemy o premierze książki Zuzanny Michalskiej pt. „Zmienianie edukacji. Na przykładzie programu Klub Młodego Odkrywcy koordynowanego przez Centrum Nauki Kopernik”, która w sposób pogłębiony i inspirujący podejmuje temat konieczności przemian w polskim systemie edukacji. Publikacja oparta na pracy doktorskiej stanowi istotny wkład w rozwój wiedzy o tym, jak edukacja może odpowiadać na wyzwania przyszłości.

Autorka, opierając się na badaniach naukowych, własnych doświadczeniach oraz przykładzie ponad 25-letniego programu Klub Młodego Odkrywcy (KMO), pokazuje, że edukację można – i trzeba – zmieniać. Jej książka to nie tylko analiza istniejących problemów, ale też konkretna propozycja działania: oddolna, oparta na relacjach, ciekawości, eksperymencie i konstruktywistycznym podejściu do nauczania.  

„(…) Oczekuje się, że uczeń, którego głównym zadaniem przez kilkanaście lat było uczenie się oderwanych od życia fragmentów wiedzy akademickiej, przekształci się pewnego dnia w kompetentnego dorosłego…” – pisze Zuzanna Michalska, trafnie punktując absurdy współczesnego systemu edukacji.  

Program KMO, koordynowany przez Centrum Nauki Kopernik, stanowi główny wątek tej publikacji – jako przykład działań, które realnie zmieniają praktykę edukacyjną. Dzięki niemu uczniowie mają szansę uczyć się przez doświadczanie, a nauczyciele – prowadzić proces dydaktyczny w atmosferze wolności i wzajemnego zaufania.   

KMO to jeden z najważniejszych programów edukacyjnych Kopernika. Kluby działają na rzecz rozwoju zarówno dzieci, jak i nauczycieli, szczególnie poprzez wymianę idei i doświadczeń opartą na relacjach sieciowych. Jednocześnie wspierają rozwój społeczeństwa opartego na wiedzy poprzez aktywne zaangażowanie w naukę.  

Z recenzji prof. dr hab. Marii Czerepaniak-Walczak:  

„Ta książka jest przykładem procesu zmieniania edukacji bazującego na wynikach badań naukowych, twórczego i przekonującego wykorzystania teorii naukowych do zmiany myślenia o i działania w edukacji otwartej na warunki i wyzwania współczesności.”  

Premiera książki to nie tylko okazja do refleksji nad przyszłością edukacji, ale także do docenienia pracy tysięcy nauczycieli, edukatorów i uczniów, którzy – dzięki takim inicjatywom jak KMO – aktywnie uczestniczą w procesie pozytywnej zmiany.  

Zdjęcie portretowe Zuzanny MichalskiejDra Zuzanna Michalska jest socjolożką edukacji i trenerką. Od 15 lat współpracuje z nauczycielami wspierając ich w rozwijaniu kompetencji pracy z dziećmi i z młodzieżą w zmieniającym się świecie. Początkowo związana z Centrum Edukacji Obywatelskiej (Program Rozwoju Bibliotek, Aktywna Edukacja), od 8 lat koordynuje międzynarodowy program Klub Młodego Odkrywcy w Centrum Nauki Kopernik. W 2023 roku obroniła pierwszy doktorat wdrożeniowy w naukach społecznych w Polsce.  

Zmienianie edukacji. Na przykładzie programu Klub Młodego Odkrywcy koordynowanego przez Centrum Nauki Kopernik**  

Czy można naprawdę zmieniać edukację – nie tylko w teorii, lecz w codziennej praktyce nauczycieli i uczniów? Zuzanna Michalska odpowiada twierdząco i pokazuje, jak oddolne działania, refleksyjność i współpraca w sieci prowadzą do realnych mikrozmian w szkołach i społecznościach lokalnych.  

Autorka analizuje wieloletni, interdyscyplinarny program Klub Młodego Odkrywcy (KMO) – inicjatywę pozalekcyjnych zajęć dla dzieci i młodzieży, która od 1998 roku zmienia sposób myślenia o uczeniu się. Na spotkaniach KMO dzieci pracują jak naukowcy: zadają pytania, eksperymentują, formułują hipotezy, testują je i wyciągają wnioski. Nie ma ocen, liczb i testów – najważniejsze są refleksja, ciekawość i samodzielność.  

KMO to program dostępny na wszystkich etapach edukacyjnych – od żłobka po uczelnie – koordynowany od 2005 roku przez Centrum Nauki Kopernik i wspierany przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności. Jego podstawą jest konstruktywistyczna filozofia nauczania, która stawia na doświadczenie, współpracę i rozwój kompetencji przyszłości.  

Książka podejmuje też szerszy kontekst:   

  • dlaczego szkoła na całym świecie skupia się na mierzalnych wynikach zamiast na rzeczywistych kompetencjach (Biesta, Sahlberg),
  • dlaczego kolejne reformy edukacji nie przynoszą oczekiwanych rezultatów (Bourdieu),  
  • jak ważne są społeczności uczące się i refleksyjni praktycy (Archer),  
  • i wreszcie – dlaczego doktorat wdrożeniowy może być skutecznym narzędziem zmiany praktyki edukacyjnej.  

To książka o edukacji, która nie zatrzymuje się na diagnozie, lecz pokazuje możliwe drogi działania. Dla nauczycieli, edukatorów, badaczy i wszystkich, którzy wierzą, że szkoła może być miejscem prawdziwego rozwoju. 

Inne Aktualności

Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.