Słoikowa soczewka

Cel doświadczenia:

Celem doświadczenia jest wykonanie prostych elementów optycznych z butelek, wazonów i słoików wypełnionych cieczami.

Dziedzina:

Data publikacji:

2020-03-06

Autor:

Katarzyna Kołacz

Problem do rozwiązania

Celem doświadczenia jest wykonanie prostych elementów optycznych z butelek, wazonów i słoików wypełnionych cieczami.

Wiodące pytania

  • Czy możesz zaufać swoim oczom? Czy wszystko, co widzisz, jest takie, jak je widzisz?

Sprawdzanie przedwiedzy klubowiczów

  • Dlaczego ludzie noszą okulary lub soczewki kontaktowe?
  • Co takiego robią okulary z obrazem, jak przez nie patrzymy?

Polecana inspiracja: wiersz „Okulary” Juliana Tuwima.

Pytania służące zaciekawieniu klubowiczów

  • Za pomocą jakiego przedmiotu możemy dokładnie obejrzeć małe rzeczy? A odległe przedmioty?
  • Jak zmienia się obraz obiektu oglądanego przez soczewkę?

Spis materiałów

  1. słoiki o różnej wysokości i średnicy, z zakrętkami
  2. wazony, szklanki w kształcie walca i graniastosłupa
  3. gładkie, przezroczyste butelki plastikowe z zakrętkami
  4. kartki papieru A4 lub tekturki
  5. wydrukowane małą czcionką napisy (np. z gazet)
  6. woda
  7. olej
  8. ocet
  9. inne ciecze (np. glikol, gliceryna) – w miarę możliwości
  10. barwniki spożywcze

Planowanie doświadczenia wspólnie z klubowiczami

Doświadczenie można rozpocząć od oglądania małych przedmiotów i napisów przez lupy i telefony komórkowe – w powiększeniu. Podczas tego badania należy zmieniać odległość lupy od oglądanych obiektów.

Etapy przeprowadzania doświadczenia

  1. Na papierze narysuj proste wzory (okręgi, trójkąty, prostokąty, gwiazdki).
  2. Narysuj dwie równoległe do siebie strzałki skierowane w tę samą stronę.
  3. Umieść kartkę ze strzałkami za pustym szklanym naczyniem i zacznij nalewać wodę.
  4. Obserwuj, co dzieje się ze strzałkami.
  5. Napełniaj (do połowy lub do pełna) różne naczynia cieczami i oglądaj przez nie narysowane na kartce wzory.
  6. Przez tak przygotowane soczewki oglądaj wydrukowane małą czcionką napisy.

Pytania do doświadczenia

  • Jaka jest różnica między obrazem oglądanym przez pustą butelkę i butelkę z wodą?
  • Jak można zmieniać ten obraz? Czy obracanie butelki coś zmienia? Jak zmieni się obraz, gdy w naczyniu zamiast czystej wody będzie zabarwiona woda, olej lub jeszcze inny płyn?

Refleksja po doświadczeniu

Soczewki wykonuje się najczęściej ze szkła i plastiku. Jednak soczewką może być też woda w przezroczystym naczyniu. Obraz przedmiotu oglądanego przez przezroczyste naczynie wypełnione cieczą różni się w zależności od rodzaju cieczy. Barwniki zawarte w cieczy zmieniają na przykład kolor oglądanego obrazu.

Opis zjawiska

Woda w standardowej butelce przybiera kształt walca. Można ją nazwać soczewką, ponieważ ma co najmniej jedną zakrzywioną płaszczyznę (w tym przypadku dwie). Jest to soczewka cylindryczna – cylinder stanowi wycinek walca. Promienie światła, przechodząc przez ciecz w butelce, ulegają odwróceniu. Załamują się i zmieniają kierunek swojego biegu zgodnie z prawem załamania światła w ośrodku (cieczy) – promień padający biegnący w ośrodku pierwszym, pada na granicę ośrodków, po czym zmienia kierunek (załamuje się) i jako promień załamany biegnie w ośrodku drugim.

Ciekawostki

Powiązane doświadczenia

Połowa soczewki

Mikroskop z komórki

Źródła

Powiązane doświadczenia

03.08.2018

Ciepło-zimno!

Problem do rozwiązania Czy możliwe jest pochłanianie ciepła z otoczenia podczas rozpuszczania substancji? Czy możliwe jest wydzielania ciepła do otoczenia podczas rozpuszczania substancji? Doświadczenie ma na celu zapoznać klubowiczów z jednym ze sposobów wymiany energii między układem a otoczeniem oraz kształtować umiejętność rozróżniania reakcji egzo- i endotermicznych. Spis materiałów Soda...
27.01.2020

W poszukiwaniu Słońca – gra terenowa

Problem do rozwiązania Uczestnicy gry poszerzą swoją wiedzę na temat Słońca. Spróbują ustalić, dlaczego jest takie ważne dla życia na Ziemi. Sprawdzą, czy jest pożyteczne czy groźne? Zbudują kompas, który pozwoli im określić kierunki świata. Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar II,...
26.10.2019

Czy rośliny produkują śmieci?

Problem do rozwiązania Zazwyczaj mikroskopowanie kojarzy się nam z duża precyzją wykonywanych czynności, drogim sprzętem. Doświadczenie to pokazuje, że przygotowanie preparatu i obserwacja nie są skomplikowane. Wręcz przeciwnie klubowicze, nawet najmłodsi, szybko odszukają ciekawe elementy budowy cebuli widziane pod lupą, czy mikroskopem. Spis materiałów 1. cebula jadalna, cebula odmiana czerwona...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.