Czy można złapać powietrze w wodzie?

Cel doświadczenia:

W tym doświadczeniu klubowicze sprawdzą, jakie właściwości ma powietrze. Wykonując zadanie, zobaczą, jak można je złapać i uwięzić w naczyniu!

Dziedzina:

Data publikacji:

2020-02-11

Autor:

Barbara Foryt

Profil opiekuna

Problem do rozwiązania

W tym doświadczeniu klubowicze sprawdzą, jakie właściwości ma powietrze. Wykonując zadanie, zobaczą, jak można je złapać i uwięzić w naczyniu!

 Wskazówki dla opiekuna

Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego:

  • Obszar I, pkt 7, 9
  • Obszar III, pkt 5
  • Obszar IV, pkt 13, 19

 Wiodące pytanie

Czy powietrze można złapać, przelać z jednego naczynia do innego?

 Sprawdzanie przedwiedzy klubowiczów

Jako wprowadzenie w temat można wykorzystać opowiadania z cyklu Planeta Bajek: Element Powietrza (https://www.bajkidoczytania.pl/planeta-bajek-rozdzial-7) i Element Wody (https://www.bajkidoczytania.pl/planeta-bajek-rozdzial-8) [dostęp 02.07.2025]. Można też porozmawiać z klubowiczami, zadając im następujące pytania:

  • Co to jest powietrze?
  • Co to jest woda?
  • Czy można zważyć wodę?
  • Czy można zważyć powietrze?
  • Co według was jest cięższe?

 Pytania służące zaciekawieniu klubowiczów (do wyboru przez opiekuna)

  • Czy można pod wodą „przelać” powietrze z jednej szklanki do drugiej?
  • Czy powietrze jest cięższe, czy lżejsze od wody?

Spis materiałów

  1. szklanki lub przezroczyste kubeczki
  2. duże przezroczyste naczynia z wodą (np. akwaria)
  3. tablica do notowania i markery

Planowanie doświadczenia wspólnie z klubowiczami

Sporządźcie listę kontrolną – spiszcie, co już wiecie o powietrzu i wodzie.

Postawcie i zapiszcie hipotezy, np.:

  • Powietrza nie da się oddzielić od wody, więc go nie złapiemy.
  • Powietrze ucieka, gdzie chce, więc trudno je schwytać.
  • Złapiemy tylko wodę, bo powietrze ucieknie.
  • Trzeba wypatrzyć i złapać bąbelki powietrza.
  • Powietrze jest lekkie, cięższa woda je przydusi.

Ustalcie, co jest wam potrzebne do wykonania doświadczenia, które pozwoli wam zweryfikować hipotezy. Przygotujcie stanowiska pracy i materiały (możecie podzielić się na zespoły).

Etapy przeprowadzania doświadczenia

  1. Napełnij przezroczyste naczynie wodą.
  2. Zanurz w naczyniu szklankę napełnioną wodą.
  3. Obróć ją pod wodą do góry dnem, a następnie unieś do góry.
  4. Włóż do naczynia pustą szklankę do góry dnem, zanurzając ja całkowicie w wodzie.
  5. Obie szklanki trzymaj blisko siebie.
  6. Przekręć pustą szklankę na bok, tak aby bąbelki powietrza wpłynęły do szklanki wypełnionej wodą.
  7. Obserwuj pęcherzyki powietrza i poziom wody w szklance.
  8. W razie braku powietrza w szklance zaczerpnij go ponownie i wpuszczaj do szklanki z wodą. Postaraj się, aby woda ustąpiła miejsca wpływającemu powietrzu. Wykonuj doświadczenie metodą prób i błędów – w końcu znajdziesz skuteczny sposób „przelewania” powietrza (może tobie / twojemu zespołowi uda się to najszybciej).
  9. Porównaj wyniki z wynikami kolegów. Zbierzcie wspólnie spostrzeżenia i ustalcie wnioski.
  10. Zaproponuj inny sposób wykonania tego doświadczenia.

Pytania do doświadczenia

  • Co to znaczy, że powietrze to gaz?
  • Co to znaczy, że woda to ciecz?
  • Czy można zobaczyć powietrze wokół nas?
  • Czy można zobaczyć powietrze w wodzie?
  • Czy powietrze unosiło się do góry czy opadało na dół szklanki?
  • Co jest cięższe: powietrze czy woda?

 Refleksja po doświadczeniu

Doskonałą wizualizacją doświadczenia będzie zabawa ruchowa Złap powietrze. Klubowicze dzielą się na dwa zespoły, które ustawiają się ciasno obok siebie w dwóch półkolach. Jeden zespół to „szklanka z wodą”, drugi to „szklanka z powietrzem”. Na sygnał jedno dziecko-powietrze „wypływa ze szklanki”. Zespół „woda” musi je złapać. Potem następuje wymiana – dziecko-woda „wpływa do szklanki z powietrzem”. Zabawa trwa dotąd, aż „powietrze” wypełni miejsce „wody”, a „woda” miejsce „powietrza”.

Podsumowanie doświadczenia:

Zastanówcie się, czy znaleźliście odpowiedzi na postawione pytania. Ustalcie, co zaobserwowaliście, czego się dowiedzieliście. Co jeszcze możecie zbadać? Czy można przelewać wodę w wodzie? Czy do tłustej szklanki wpłynie powietrze?

Opis zjawiska

Powietrze jest gazem, który niełatwo zaobserwować, ponieważ jest bezbarwny i niewidoczne dla oka. Szklanka, w której znajduje się powietrze, wydaje się psuta. Dopiero w wodzie można je zaobserwować w postaci pęcherzyków (bąbelków). Powietrze jest lżejsze od wody, więc się unosi. Bąbelki powietrza można zatem przelać pod wodą z jednej szklanki  do drugiej – unosząc się, pęcherzyki wypierają wodę w szklance i zajmują jej miejsce.

Ciekawostki

  • Ludzie w starożytności uznawali powietrze za jeden z żywiołów – był to przednaukowy sposób wyjaśniania świata przyrody.
  • Przez wiele setek lat mianem powietrza określano każdy gaz. Pierwszą analizę składu powietrza przeprowadził w 1774 r. Antoine Lavoisier. To on stwierdził, że powietrze jest mieszaniną różnych gazów i wydzielił z niego tlen i azot.
  • Powietrze, chociaż niewidoczne, ma ciężar. Dlaczego go nie czujemy? Ponieważ ciśnienie powietrza wokół nas jest niemal takie samo jak wewnątrz każdej naszej tkanki.
  • Powietrze ma swoją gęstość, która maleje wraz z wysokością. Na poziomie morza będzie większa niż na szczycie górskim.

Powiązane doświadczenia

Źródła

  • Gisela Lück, Łatwe eksperymenty dla rodziców i dzieci, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2003.

  • Małgorzata Kwaśniewska, Wiesława Żaba-Żabińska, Pomagamy dzieciom w badaniu świata, Grupa Edukacyjna S.A., Kielce 2012.

  • Tomasz Rożek, „Coś nas ciśnie” [dostęp 23.06.2025].

Powiązane doświadczenia

19.06.2018

Dziura w kawie

Problem do rozwiązania Jak zrobić dziurę w rozlanej kawie? Spis materiałów Płaski jasny talerz Zaparzona kawa w kubku (może być zrobiona z kawy rozpuszczalnej) Kroplomierz Kilka kropli spirytusu (może być salicylowy) Etapy przeprowadzania doświadczenia Na płaski talerz wylej kawę, ilość wlanej kawy musi płytko i całkowicie przykrywać dno naczynia. Do...
11.12.2018

Wyścig bąbelków

Problem do rozwiązania Słowo „bąbelki” może nie brzmieć bardzo naukowo, niemniej obserwacja i analiza ich ruchu może dać nam wiele informacji na temat złożonych właściwości fizycznych. A przy tym doświadczenia te są niezwykle satysfakcjonujące do wykonywania! Spis materiałów rurki bezbarwne (giętkie lub sztywne (poeksperymentuj z rurkami o różnych średnicach) strzykawki...
19.09.2018

Tajna broń mrówek

Problem do rozwiązania Jak tak małe stworzenia jak mrówki mogą bronić się przed dużymi zwierzętami w lesie, które mogłyby zniszczyć ich mrowisko? Spis materiałów chusteczka higieniczna mrowisko długi drewniany kijek Etapy przeprowadzania doświadczenia Podczas wyprawy do lasu znajdź mrowisko. Podejdź do niego ostrożnie. Do drewnianego patyka przywiąż chusteczkę. Przez 30...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.