Czy rośliny mają gruczoły ?

Cel doświadczenia:

Uczestnicy doświadczenia, z zastosowaniem mikroskopu lub lupy, poszukają odpowiedzi na pytanie – Czy rośliny mają gruczoły ? Zobaczą fascynujący świat roślin. Dotkną ciekawe substancje produkowane przez rośliny.

Dziedzina:

Data publikacji:

2019-10-28

Autor:

Marlena Kowalska

Profil opiekuna

Problem do rozwiązania

Znamy gruczoły potowe, jadowe. Struktury występujące u zwierząt. Znamy ich funkcje. Ale, czy rośliny mają gruczoły? Klubowicz zaobserwuje komórki gruczołowe. Pozna substancje, które wydzielają rośliny.

Spis materiałów

1. owocostany chmielu zwyczajnego (szyszki chmielu)
2. mikroskop
3. lupa
4. szkiełka podstawowe – 2 sztuki
5. kartka papieru A4

Etapy przeprowadzania doświadczenia

1. Obejrzyj pod lupą pojedynczą błoniastą łuskę szyszki chmielu.
2. Na szkiełko podstawowe nałóż pojedynczą błoniastą łuskę szyszki chmielu.
3. Przykryj ją drugim szkiełkiem podstawowym. Zabezpieczysz w ten sposób łuskę przed zdmuchnięciem.
4. Mikroskopuj.
5. Na kartce papieru rozetrzyj kilka łusek z szyszki chmielu.

Pytania do doświadczenia

1. Co widzisz pod lupą, co pod mikroskopem?
2. Co przypomina widoczny element?
3. Jakiego koloru jest ten element?
4. Jaki jest w dotyku?
5. Jakie związki może zawierać?

Opis zjawiska

Pod mikroskopem lub lupą widzimy włosek wydzielniczy chmielu. Między ścianami wszystkich komórek gruczołu a wspólną kutikulą zbiera się lupulina w postaci żółtej grudki. Lupulinę otrząsa się z szyszek.

Ciekawostki

Owocostany chmielu zbiera się w dni pogodne w sierpniu na początku dojrzewania, kiedy nabierają zielonożółtego odcienia. Suszy się cienkimi warstwami w cieniu i przewiewie. Otrzymuje się owocostany chmielu zwane też szyszkami chmielowymi.
Na powierzchni szyszek występują włoski gruczołowe, wypełnione żółtą substancją, które przy suszeniu owocostanów okruszają się częściowo. Stanowią one osobny surowiec leczniczy, mający postać zielonkawożółtego, a później pomarańczowego, lepkiego proszku, zwanego lupuliną lub gruczołami chmielowymi. Chmiel jest rośliną przemysłową, używaną w piwowarstwie, uprawianą w wielu krajach europejskich.

Powiązane doświadczenia

21.02.2020

Powstawanie chmur, czyli dlaczego nie z każdej chmury pada deszcz?

Problem do rozwiązania Celem doświadczenia jest zbadanie, dlaczego nie z każdej chmury pada deszcz, choć wszystkie chmury zbudowane są z cząsteczek wody w postaci kropli (stan ciekły) lub bryłek lodu (stan stały).  Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 7 Obszar...
21.02.2020

Ile wody jest w butelce?

Problem do rozwiązania Wszystkie przedmioty wokół nas mają jakiś kształt, są kwadratowe, okrągłe, podłużne, owalne itp. Mogą też mieć nieregularny kształt. Uczestnicy eksperymentu zbadają, jaki kształt ma woda. To doświadczenie stanowi doskonałe wprowadzenie do tematu związanego z postrzeganiem i określaniem objętości płynów (Obszar IV, pkt 13 z Podstawy Programowej wychowania...
25.02.2020

Zajączek z lusterka

Problem do rozwiązania Podczas zabawy w puszczanie zajączków klubowicze odkrywają zjawisko odbicia światła. Sprawdzają, jak różne zwierciadła (także wklęsłe i wypukłe) odbijają światło. Badają, od czego zależy kształt i wielkość odbitego obrazu. Szukają sposobu, aby „złapać” świetlnego zajączka. Wskazówki dla opiekuna Doświadczenie umożliwia realizację elementów Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego:...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.