Czy rośliny mają gruczoły ?

Cel doświadczenia:

Uczestnicy doświadczenia, z zastosowaniem mikroskopu lub lupy, poszukają odpowiedzi na pytanie – Czy rośliny mają gruczoły ? Zobaczą fascynujący świat roślin. Dotkną ciekawe substancje produkowane przez rośliny.

Dziedzina:

Data publikacji:

2019-10-28

Autor:

CNK

Problem do rozwiązania

Znamy gruczoły potowe, jadowe. Struktury występujące u zwierząt. Znamy ich funkcje. Ale, czy rośliny mają gruczoły? Klubowicz zaobserwuje komórki gruczołowe. Pozna substancje, które wydzielają rośliny.

Spis materiałów

1. owocostany chmielu zwyczajnego (szyszki chmielu)
2. mikroskop
3. lupa
4. szkiełka podstawowe – 2 sztuki
5. kartka papieru A4

Etapy przeprowadzania doświadczenia

1. Obejrzyj pod lupą pojedynczą błoniastą łuskę szyszki chmielu.
2. Na szkiełko podstawowe nałóż pojedynczą błoniastą łuskę szyszki chmielu.
3. Przykryj ją drugim szkiełkiem podstawowym. Zabezpieczysz w ten sposób łuskę przed zdmuchnięciem.
4. Mikroskopuj.
5. Na kartce papieru rozetrzyj kilka łusek z szyszki chmielu.

Pytania do doświadczenia

1. Co widzisz pod lupą, co pod mikroskopem?
2. Co przypomina widoczny element?
3. Jakiego koloru jest ten element?
4. Jaki jest w dotyku?
5. Jakie związki może zawierać?

Opis zjawiska

Pod mikroskopem lub lupą widzimy włosek wydzielniczy chmielu. Między ścianami wszystkich komórek gruczołu a wspólną kutikulą zbiera się lupulina w postaci żółtej grudki. Lupulinę otrząsa się z szyszek.

Ciekawostki

Owocostany chmielu zbiera się w dni pogodne w sierpniu na początku dojrzewania, kiedy nabierają zielonożółtego odcienia. Suszy się cienkimi warstwami w cieniu i przewiewie. Otrzymuje się owocostany chmielu zwane też szyszkami chmielowymi.
Na powierzchni szyszek występują włoski gruczołowe, wypełnione żółtą substancją, które przy suszeniu owocostanów okruszają się częściowo. Stanowią one osobny surowiec leczniczy, mający postać zielonkawożółtego, a później pomarańczowego, lepkiego proszku, zwanego lupuliną lub gruczołami chmielowymi. Chmiel jest rośliną przemysłową, używaną w piwowarstwie, uprawianą w wielu krajach europejskich.

Powiązane doświadczenia

11.09.2018

Kameleon w płynie

Problem do rozwiązania Mangan ma niesamowite właściwości, część z nich możesz zbadać w tym doświadczeniu! Spis materiałów nadmanganian potasu, kilka kryształków glukoza wodorotlenek sodu – kilka granulek (NaOH, np. „Kret” lub inny preparat do odtykania rur) woda demineralizowana lub destylowana szklane naczynie (szklanka, słoik) inne naczynie (np. plastikowy kubeczek) Etapy...
19.06.2018

Zatrzymane w ruchu

Problem do rozwiązania Obserwacja poruszających się obiektów, oświetlanych światłem ze stroboskopu. Znalezienie zależności wyglądu obserwowanego obiektu od częstotliwości błysków stroboskopu. Spis materiałów Wiatrak (wentylator) Stroboskop o regulowanej częstotliwości błysków (do kupienia w marketach budowlanych, sklepach oświetleniowych, w internecie, koszt od 45 zł) Folia odblaskowa Etapy przeprowadzania doświadczenia Na jednej z...
30.09.2019

Dzwon nurkowy dla chusteczki

Problem do rozwiązania Podczas doświadczenia klubowicze wykonają dzwon nurkowy i przekonają się, jak działa. Sprawdzą, czy da się zanurzyć chusteczkę w wodzie i jej nie zamoczyć.  Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 6, 7 Obszar III, pkt 9 Obszar IV,...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.