Czy tarcie ma znaczenie?

Cel doświadczenia:

Czy zastanawiasz się czasem, co powoduje, że bez problemu przemieszczasz się po chodniku, a co może się wydarzyć, kiedy zimą dojdzie do miejscowego oblodzenia, czy może się ono stać dla ciebie niebezpieczne? Wykonaj doświadczenie i odpowiedz, czy tarcie ma znaczenie.

Dziedzina:

Data publikacji:

2019-05-28

Autor:

Aneta Kołton-Janiga

Problem do rozwiązania

W doświadczeniu zbadamy, czy używając przedmiotów codziennego użytku możemy udowodnić, że tarcie to bardzo duża siła i nie należy jej lekceważyć.

Spis materiałów

  1. plastikowa butelka
  2. ryż
  3. ołówek

Etapy przeprowadzania doświadczenia

  1. Do małej lub dużej plastikowej butelki wsyp ryżu, tak aby ziarenka szczelnie do siebie przylegały, możesz w tym celu użyć szerokiego narzędzia, które zmieści się do wylotu butelki.
  2. Do ryżu znajdującego się w butelce wbij ołówek na ¾ długości, a następnie złap za wystający koniec i podnieś ołówek do góry.
Model wykonany przez Klubowiczów KMO Eksplorek na 23. Piknik Naukowy Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik

Pytania do doświadczenia

  1. Co obserwujesz?
  2. Dlaczego tak się stało?
  3. Co to jest tarcie?

Opis zjawiska

Siła tarcia, którą mają dwie oddziałujące na siebie powierzchnie, im są bardziej chropowate, tym tarcie jest większe. Dzięki tarciu możemy chodzić i nie przewracamy się. Możemy hamować. Tarcie umożliwia nam również  podnoszenie szklanki czy kubka ze stołu.

Powiązane doświadczenia

06.03.2020

Uwolnić zapałkę

Problem do rozwiązania Celem doświadczenie jest pokazanie klubowiczom, w jaki sposób sól wpływa na lód. Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 6, 7 Obszar III, pkt 9 Obszar IV, pkt 5, 13 Wiodące pytanie Co roztapia lód? Sprawdzanie przedwiedzy klubowiczów...
11.09.2018

Kieliszek na sznurku

Problem do rozwiązania W tym doświadczeniu wypuszczamy z dłoni szklany kieliszek z wysokości około 1,5 metra nad ziemią. Stłucze się czy nie? Sprawdź to sam/-a! Spis materiałów szklany kieliszek z nóżką lub szklanka sznurek około 1,3 m. długości kilka nakrętek do śrub Etapy przeprowadzania doświadczenia Jeden koniec sznurka przywiąż do...
13.11.2018

Pływające jajko – Maria Skłodowska–Curie

Problem do rozwiązania Od czego zależy, czy obiekty pływają, czy toną? Sprawdź w jednym z doświadczeń, które przeprowadzała ze swoją córką sama Maria Skłodowska-Curie! Spis materiałów świeże jajko jajko mające kilka tygodni 2 przezroczyste pojemniki na wodę sól kuchenna łyżka Etapy przeprowadzania doświadczenia Wrzuć oba jajka (świeże i stare) do...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.