Wyścig bąbelków

Cel doświadczenia:

Słowo „bąbelki” może nie brzmieć bardzo naukowo, niemniej obserwacja i analiza ich ruchu może dać nam wiele informacji na temat złożonych właściwości fizycznych. A przy tym doświadczenia te są niezwykle satysfakcjonujące do wykonywania!

Dziedzina:

Data publikacji:

2018-12-11

Autor:

Alicja Wywrocka

Problem do rozwiązania

Słowo „bąbelki” może nie brzmieć bardzo naukowo, niemniej obserwacja i analiza ich ruchu może dać nam wiele informacji na temat złożonych właściwości fizycznych. A przy tym doświadczenia te są niezwykle satysfakcjonujące do wykonywania!

Spis materiałów

  1. rurki bezbarwne (giętkie lub sztywne (poeksperymentuj z rurkami o różnych średnicach)
  2. strzykawki
  3. korki lub plastelina
  4. olej
  5. woda
  6. coś do zamocowania rurek pod kątem lub w pionie
  7. stoper

Etapy przeprowadzania doświadczenia

  1. Napełnij rurki za pomocą strzykawek taką samą objętością płynów.
  2. Dolne końcówki zabezpiecz korkami lub plasteliną zostawiając przytwierdzoną szczelnie strzykawkę z odciągniętym tłokiem (pełną powietrza)
  3. Wepchnij do rurek bąbelek powietrza o tej same objętości w obu przypadkach.
  4. Za pomocą stopera określ czas przemieszczania się bąbelka do górnej granicy płynu.

Zrób to inaczej

  • Wykorzystaj inne ciecze! Znajdź taką, w której bąbelki będą poruszały się najszybciej i taką, w której będą najwolniejsze.

Pytania do doświadczenia

  1. W jakim płynie bąbelki przemieszczały się szybciej?
  2. Co, poza rodzajem płynu ma wpływ na prędkość bąbelka?
  3. Kiedy bąbelki przybierają kształt idealnej kuli, a kiedy inny? Jaki?

Powiązane doświadczenia

25.02.2020

Zajączek z lusterka

Problem do rozwiązania Podczas zabawy w puszczanie zajączków klubowicze odkrywają zjawisko odbicia światła. Sprawdzają, jak różne zwierciadła (także wklęsłe i wypukłe) odbijają światło. Badają, od czego zależy kształt i wielkość odbitego obrazu. Szukają sposobu, aby „złapać” świetlnego zajączka. Wskazówki dla opiekuna Doświadczenie umożliwia realizację elementów Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego:...
30.09.2019

Dzwon nurkowy dla chusteczki

Problem do rozwiązania Podczas doświadczenia klubowicze wykonają dzwon nurkowy i przekonają się, jak działa. Sprawdzą, czy da się zanurzyć chusteczkę w wodzie i jej nie zamoczyć.  Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 6, 7 Obszar III, pkt 9 Obszar IV,...
05.09.2018

Ile ukłuć czujesz?

Problem do rozwiązania Dotyk jest jednym z podstawowych zmysłów człowieka. Na tyle podstawowym, że możemy się nawet nie zastanawiać, czy każdy człowiek odczuwa dotyk tak samo. Albo czy każdy dotyk będzie tak samo odczuwalny na różnych miejscach ciała? W tym doświadczeniu to sprawdzisz! Spis materiałów trzy ołówki tak samo naostrzone...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.