Wyścig bąbelków

Cel doświadczenia:

Słowo „bąbelki” może nie brzmieć bardzo naukowo, niemniej obserwacja i analiza ich ruchu może dać nam wiele informacji na temat złożonych właściwości fizycznych. A przy tym doświadczenia te są niezwykle satysfakcjonujące do wykonywania!

Problem do rozwiązania

Słowo „bąbelki” może nie brzmieć bardzo naukowo, niemniej obserwacja i analiza ich ruchu może dać nam wiele informacji na temat złożonych właściwości fizycznych. A przy tym doświadczenia te są niezwykle satysfakcjonujące do wykonywania!

Spis materiałów

  1. rurki bezbarwne (giętkie lub sztywne (poeksperymentuj z rurkami o różnych średnicach)
  2. strzykawki
  3. korki lub plastelina
  4. olej
  5. woda
  6. coś do zamocowania rurek pod kątem lub w pionie
  7. stoper

Etapy przeprowadzania doświadczenia

  1. Napełnij rurki za pomocą strzykawek taką samą objętością płynów.
  2. Dolne końcówki zabezpiecz korkami lub plasteliną zostawiając przytwierdzoną szczelnie strzykawkę z odciągniętym tłokiem (pełną powietrza)
  3. Wepchnij do rurek bąbelek powietrza o tej same objętości w obu przypadkach.
  4. Za pomocą stopera określ czas przemieszczania się bąbelka do górnej granicy płynu.

Zrób to inaczej

  • Wykorzystaj inne ciecze! Znajdź taką, w której bąbelki będą poruszały się najszybciej i taką, w której będą najwolniejsze.

Pytania do doświadczenia

  1. W jakim płynie bąbelki przemieszczały się szybciej?
  2. Co, poza rodzajem płynu ma wpływ na prędkość bąbelka?
  3. Kiedy bąbelki przybierają kształt idealnej kuli, a kiedy inny? Jaki?

Powiązane doświadczenia

10.09.2018

Jak nadmuchać balon

Problem do rozwiązania Nadmuchanie balonu to stosunkowo łatwa sprawa. Co się stanie, kiedy najpierw włożymy go do butelki? Spis materiałów szklane i plastikowe butelki 1,5 i 0,5 litrowe balony słomki sznurek nożyczki gwoździe Etapy przeprowadzania doświadczenia W środku plastikowej butelki spróbuj nadmuchać balon tak, aby zajął całą jej objętość. Zawiąż...
13.01.2020

Zobacz tęczę

Problem do rozwiązania Klubowicze odkryją, co to jest tęcza i jak powstaje. Zaobserwują, jak działa pryzmat. Odkryją różne rodzaje pryzmatów. Spróbują znaleźć sposób na stworzenie tęczy. Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 6, 7 Obszar III, pkt 9 Obszar IV,...
02.08.2018

Jakie jest dzisiaj ciśnienie atmosferyczne?

Problem do rozwiązania Barometr służy do pomiaru ciśnienia atmosferycznego. Możesz takie urządzenie wykonać sam. Spis materiałów duży słoik milimetrowa linijka lub miarka słomka/ patyczek (musi być lekkie) klej/ taśma klejąca balon/ rękawiczka jednorazowa gumka recepturka igła/ szpilka nożyczki marker Etapy przeprowadzania doświadczenia Przetnij balon w połowie i wyrzuć dolną część.
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.