Kolorowe mleko

Cel doświadczenia:

Co to jest napięcie powierzchniowe? Jak można je zwiększać lub zmniejszać? W tym doświadczeniu możesz poszukać odpowiedzi na te pytania!

Problem do rozwiązania

Co to jest napięcie powierzchniowe? Jak można je zwiększać lub zmniejszać? W tym doświadczeniu możesz poszukać odpowiedzi na te pytania!

Spis materiałów

  1. płaskie talerze
  2. mleko o różnej zawartości tłuszczu (beztłuszczowe, półpełne i pełne)
  3. woda
  4. barwniki spożywcze
  5. płyn do zmywania
  6. bawełniane patyczki

Etapy przeprowadzania doświadczenia

  1. Nalej na pierwszy talerzyk wodę, na drugi – mleko beztłuszczowe, na trzeci – mleko półpełne, a na czwarty – mleko pełne.
  2. Do każdego talerza wlej po kropli barwnika.
  3. Patyczki bawełniane zanurz w roztworze płynu do zmywania i wkładaj kolejno do talerzyków.

Zrób to inaczej

  • Sprawdź, co się stanie, kiedy powierzchnię wody posypie się pieprzem.
  • Zamiast mleka krowiego użyj mleka roślinnego (sojowego, ryżowego lub owsianego).
  • Eksperymentuj z różnokolorowymi barwnikami!

Pytania do doświadczenia

  1. Co zaobserwowałeś, kiedy zanurzyłeś patyczek w cieczach?
  2. Dlaczego różne ciecze zachowały się w różny sposób? Z czego może to wynikać?
  3. Czym różnią się między sobą te płyny?
  4. Jaka funkcję pełni tu płyn do zmywania?

Powiązane doświadczenia

11.09.2018

Koniec z puszką

Problem do rozwiązania Co się dzieje z powietrzem przy szybkim obniżeniu jego temperatury? Czy może to być groźne? A może da się to jakoś wykorzystać? Na pewno sprawdzisz to w tym doświadczeniu! Spis materiałów aluminiowa puszka po napoju wiadro lub miska palnik gazowy metalowe obcęgi (szczypce do trzymania puszki) zimna...
06.03.2020

Ustrzel wahadło

Problem do rozwiązania Klubowicze mają za zadanie trafić wodą ze strzykawki do poruszającego się obiektu. Wnikliwa obserwacja ruchu obiektu zawieszonego na nitce powinna zwiększyć szanse na trafienie w ten obiekt. Dzięki doświadczeniu dzieci lepiej zapamiętują, na czym polega ruch wahadłowy. Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy...
11.02.2020

Czy można złapać powietrze w wodzie?

Problem do rozwiązania W tym doświadczeniu klubowicze sprawdzą, jakie właściwości ma powietrze. Wykonując zadanie, zobaczą, jak można je złapać i uwięzić w naczyniu!  Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 7, 9 Obszar III, pkt 5 Obszar IV, pkt 13, 19...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.