Spienione rośliny

Cel doświadczenia:

Jakie właściwości ma woda utleniona? Dlaczego polewa się nią czasem rany? Co to znaczy, że jest „utleniona”? Poszukiwania odpowiedzi na te pytania możesz zacząć od wykonania tego doświadczenia.

Data publikacji:

2018-09-10

Autor:

CNK

Problem do rozwiązania

Jakie właściwości ma woda utleniona? Dlaczego polewa się nią czasem rany? Co to znaczy, że jest „utleniona”? Poszukiwania odpowiedzi na te pytania możesz zacząć od wykonania tego doświadczenia.

 

Spis materiałów

  1. próbki roślin: owoców, warzyw, liści, łodyg, np. jabłka, ziemniaka, pomidora, natki pietruszki, marchewki
  2. przezroczyste pojemniki na próbki
  3. woda utleniona
  4. ewentualnie: krwisty kawałek mięsa, np. wątróbka, mięso pozbawione krwi, np. pierś z kurczaka oraz inne rodzaje, np. ryba.

Etapy przeprowadzania doświadczenia

  1. Palcami, nożem lub tarką rozdrobnij próbki roślin.
  2. Próbki umieść w pojemnikach. Postaraj się, by każda próbka była podobnej wielkości.
  3. Każdą próbkę zalej wodą utlenioną.
  4. Przez kilka minut obserwuj, co dzieje się na powierzchni próbek.

Zrób to inaczej

  • Jeśli masz do dyspozycji kawałek świeżego, krwistego mięsa, polej go wodą utlenioną. Co obserwujesz? Jak reaguje mięso pozbawione krwi, np. pierś z kurczaka? A ryba?

Pytania do doświadczenia

  1. Co się stało? W których próbkach zaszły zmiany?
  2. Gdzie zaszły największe, a gdzie najmniejsze zmiany? Jak, myślisz, o czym może świadczyć takie zróżnicowanie?
  3. Czy możesz sprawdzić, czym jest powstający produkt?
  4. W których próbkach nie zaszły żadne zmiany? Z czego to może wynikać?

Powiązane doświadczenia

10.08.2018

Mikro-zoo

Problem do rozwiązania Bakterie są za małe, żeby je zobaczyć gołym okiem. Więc w jaki sposób hodują je naukowcy w laboratoriach? W tym doświadczeniu możesz wczuć się w mikrobiologa i wyhodować własne bakterie. Spis materiałów Przepis na 5-7 porcji: 250 ml wody 1 kostka rosołowa (można zastosować różne, polecam zacząć...
02.03.2020

Ukryte obiekty, czyli poszukiwacze skarbów

Problem do rozwiązania Celem doświadczenia jest odnalezienie i rozpoznanie za pomocą lusterka przedmiotów ukrytych za przesłoną. Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar I, pkt 6, 7 Obszar IV, pkt 5, 12, 13 Wiodące pytania Dlaczego nie widzimy niektórych przedmiotów (obiektów)? Czy...
19.06.2018

Jak daleko do celu?

Problem do rozwiązania Wyznaczenie odległości do obserwowanego obiektu za pomocą wyznaczenia kąta obserwacji obiektu z dwóch różnych miejsc Spis materiałów Dwa małe, płaskie lusterka o wymiarach około 5×5 cm Miarka (co najmniej 3 m) Kątomierz Tektura lub brystol Tuba kartonowa lub plastikowa (może też być zwinięty papier) Klej lub taśma...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.