Chromatografia

Cel doświadczenia:

Jakie kolory składają się na czarny kolor mazaka? Jak rozdzielić mieszaninę jednorodną taką jak tusz? Na jakiej zasadzie działa ta metoda? W tym doświadczeniu dokonasz obserwacji, które pomogą odpowiedzieć Ci na te pytania.

Problem do rozwiązania

Jakie kolory składają się na czarny kolor mazaka? Jak rozdzielić mieszaninę jednorodną taką jak tusz? Na jakiej zasadzie działa ta metoda? W tym doświadczeniu dokonasz obserwacji, które pomogą odpowiedzieć Ci na te pytania.

Spis materiałów

  1. paski bibuły filtracyjnej ew. bibuły z filtru do kawy
  2. ocet lub alkohol etylowy
  3. kolorowe mazaki
  4. kolorowe tusze
  5. małe naczynka (szklanki literatki, kieliszki, słoiczki)

Etapy przeprowadzania doświadczenia

  1. Do niewielkich naczynek (małe szklaneczki, literatki, kieliszki) wlej niewielką ilość octu lub etanolu (na wysokość 1 cm).
  2. Potnij bibułę w paski o takiej szerokości aby zmieściły się w naczyniu.
  3. Na bibule narysuj kreskę lub zrób kropkę mazakiem w odległości 1,5 – 2 cm od końca bibuły. Najlepiej do tego celu użyć czarnego lub brązowego.
  4. Ostrożnie umieść pasek bibuły w naczynku, tak aby naniesiony znak nie zmoczył się.
  5. Poczekaj aż ciecz zacznie wnikać w bibułę i obserwuj co się dzieje
  6. Powtórz całą procedurę z różnymi, innymi kolorami mazaków i tuszy

ZRÓB TO INACZEJ

Sprawdź inne materiały – możesz użyć, np. różnych rodzajów papierów, bibuł i innych materiałów np. ręcznika papierowego. Świetnie do tego eksperymentu nadaje się kreda szkolna. Wystarczy jeśli postawisz ją w mieszaninie kolorowych tuszów (np. zmieszasz w wodzie tusz żółty, czerwony, zielony).

Możesz użyć też innych rozpuszczalników np. zmywacza do paznokci.

Możesz wykonać to doświadczenie sprawdzając jakie barwniki występują w liściach – więcej w doświadczeniu „Czy liść jest tylko zielony?”

Pytania do doświadczenia

  1. Jakie barwy obserwujemy po zamoczeniu paska w różnych mieszaninach (etanolu lub occie)?
  2. Jaki efekt dają kropki zrobione mazakami, jaki długopisami, a jaki ołówkami?
  3. W jaki sposób uzyskiwany jest efekt chromatografii?
  4. Jakie zastosowanie może mieć chromatografia?

Powiązane doświadczenia

21.02.2020

Obieg wody

Problem do rozwiązania Podczas doświadczenia klubowicze określą, czy temperatura środowiska wpływa na tempo parowania i skraplania wody. Jednocześnie dowiedzą się, czym jest para wodna i wilgotność powietrza oraz jak powstają chmury. Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Fizyczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane...
02.08.2018

Dźwięki muzyki

Problem do rozwiązania Jak zagrać na rurkach pcw? Co sprawia, że dźwięki są wyższe lub niższe? W tym doświadczeniu zbudujecie własną, uproszczoną wersję organów. Spis materiałów rurki pcw lub inne z twardego materiału, które można łatwo przeciąć (np. walce, na które zawijany jest papier dopakowania prezentów z twardej tektury) kolanka...
05.09.2018

Gleba glebie nie równa

Problem do rozwiązania Czym mogą się między sobą różnić próbki gleb? Od czego zależą te różnice? Po co je badać? Zmierz się z tymi pytaniami w tym geologicznym doświadczeniu! Spis materiałów tacka tekturowa łopatka lupa kwasomierz glebowy (zawiera płyn do badania pH gleby zwany płynem Helliga) notatnik ołówek marker permanentny...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.