Chromatografia

Cel doświadczenia:

Jakie kolory składają się na czarny kolor mazaka? Jak rozdzielić mieszaninę jednorodną taką jak tusz? Na jakiej zasadzie działa ta metoda? W tym doświadczeniu dokonasz obserwacji, które pomogą odpowiedzieć Ci na te pytania.

Problem do rozwiązania

Jakie kolory składają się na czarny kolor mazaka? Jak rozdzielić mieszaninę jednorodną taką jak tusz? Na jakiej zasadzie działa ta metoda? W tym doświadczeniu dokonasz obserwacji, które pomogą odpowiedzieć Ci na te pytania.

Spis materiałów

  1. paski bibuły filtracyjnej ew. bibuły z filtru do kawy
  2. ocet lub alkohol etylowy
  3. kolorowe mazaki
  4. kolorowe tusze
  5. małe naczynka (szklanki literatki, kieliszki, słoiczki)

Etapy przeprowadzania doświadczenia

  1. Do niewielkich naczynek (małe szklaneczki, literatki, kieliszki) wlej niewielką ilość octu lub etanolu (na wysokość 1 cm).
  2. Potnij bibułę w paski o takiej szerokości aby zmieściły się w naczyniu.
  3. Na bibule narysuj kreskę lub zrób kropkę mazakiem w odległości 1,5 – 2 cm od końca bibuły. Najlepiej do tego celu użyć czarnego lub brązowego.
  4. Ostrożnie umieść pasek bibuły w naczynku, tak aby naniesiony znak nie zmoczył się.
  5. Poczekaj aż ciecz zacznie wnikać w bibułę i obserwuj co się dzieje
  6. Powtórz całą procedurę z różnymi, innymi kolorami mazaków i tuszy

ZRÓB TO INACZEJ

Sprawdź inne materiały – możesz użyć, np. różnych rodzajów papierów, bibuł i innych materiałów np. ręcznika papierowego. Świetnie do tego eksperymentu nadaje się kreda szkolna. Wystarczy jeśli postawisz ją w mieszaninie kolorowych tuszów (np. zmieszasz w wodzie tusz żółty, czerwony, zielony).

Możesz użyć też innych rozpuszczalników np. zmywacza do paznokci.

Możesz wykonać to doświadczenie sprawdzając jakie barwniki występują w liściach – więcej w doświadczeniu „Czy liść jest tylko zielony?”

Pytania do doświadczenia

  1. Jakie barwy obserwujemy po zamoczeniu paska w różnych mieszaninach (etanolu lub occie)?
  2. Jaki efekt dają kropki zrobione mazakami, jaki długopisami, a jaki ołówkami?
  3. W jaki sposób uzyskiwany jest efekt chromatografii?
  4. Jakie zastosowanie może mieć chromatografia?

Powiązane doświadczenia

02.08.2018

Cień aerodynamiczny

Problem do rozwiązania Czy tylko słońce daje nam cień? Gdzie możesz schować się przed silnym wiatrem? Czy wystarczy nam drzewo lub słup? Czy za takimi obiektami będą nadal występować ruchy powietrza? Zrób doświadczenie a dowiesz się więcej o zasięgu cienia aerodynamicznego. Spis materiałów metalowy pręt papier linijka z podziałem milimetrowym/cyrkiel...
27.01.2020

W poszukiwaniu Słońca – gra terenowa

Problem do rozwiązania Uczestnicy gry poszerzą swoją wiedzę na temat Słońca. Spróbują ustalić, dlaczego jest takie ważne dla życia na Ziemi. Sprawdzą, czy jest pożyteczne czy groźne? Zbudują kompas, który pozwoli im określić kierunki świata. Wskazówki dla opiekuna Podczas doświadczenia można realizować elementy Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: Obszar II,...
02.08.2018

Czy Ziemia nosi płaszcz?

Problem do rozwiązania Co wspólnego ma lepkość płynów z płaszczem Ziemi?  Dzięki temu doświadczeniu dowiesz się więcej nie tylko o lepkości płynów, ale również o budowie Ziemi. Spis materiałów kilka słoików 0,5 litrowych korki od wina/ zakrętka od butelki/ kapsel (sprawdź różne przedmioty) woda płynny miód syrop klonowy syrop malinowy...
Wyszukiwanie
Klub Młodego Odkrywcy
Przegląd prywatności

Ta witryna korzysta z plików cookie, aby zapewnić użytkownikom jak najlepszą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w przeglądarce i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla niego najbardziej interesujące i przydatne.